SVENSKA LIGAN - TOURNAMENT SERIES 2026
Svenska Ligan är en NAF-sanktionerad turneringsserie som sträcker sig över hela 2026. Det är ett initiativ för att samla Sveriges Blood Bowl-community i en strukturerad, poängbaserad turneringssatsning. Under året samlar du poäng från utvalda turneringar – och i slutet koras en liga-mästare, runner-up, tredjeplacering och stunty-kung.
- Serien kommer att bestå av 10-12 utvalda turneringar runt om i Sverige.
- Du samlar poäng baserat på din placering i varje turnering, enligt NAF:s rekommenderade poängsystem.
- När årets sista turnering är spelad räknas dina fem bästa resultat samman.
Om du arrangerar en NAF-sanktionerad turnering under 2026 och vill att den ska ingå i serien, anmäl det till mig så snart som möjligt. Vi strävar efter att inkludera turneringar med:
- Minst 20 deltagare (uppskattningsvis)
- Minst 4 rundor. (helst fler)
- En tydlig struktur (Tourplay är att föredra)
Vi följer NAF:s officiella riktlinjer för Tournament Series, inklusive krav på sanktionering, poängberäkning och rapportering. Du hittar hela regelverket på NAF:s hemsida.
Detta är en individuell tävling/serie. På SM2026 kommer alltså endast den individuella placeringen räknas till Svenska Ligan. Det kommer inte att gå att få mer än 3 bonuspoäng för deltagare under din egen placering på SM. Organizer bonus är "capped" på 5 poäng för SM.
@Viccy kliver in som medarrangör och stöttar med sådant som visar sig behöver stöttning.
För de som vill öka på möjligheten att vinna fina priser så tänker vi att man - om man vill - swishar 50:- till mig, som sedan går till att köpa in lite fler priser än den pokal man får av NAF. Swisha i så fall till 072-3871734.
Intresseanmälda Turneringar. Urvalet kommer baseras på en kombination av tid, plats och antal. För att få så bra spridning både regionalt och under året.
Frivilliga Swishers är uppe i 8st
Comments
Kul !
Spännande. Naturligtvis vill jag stötta det här.
Vi borde ha turneringar i olika delar av landet och jämnt fördelade över året antar jag.
Om jag ska bidra med någon i Stockholm så är det antingen Basic Bowl Evolution i mars (men endast 4 matcher), Du o Du - Duo! 2!, som lär bli av i augusti (men det är en lagturnering, vilket kanske är sämre för en individuell tävling), eller om jag skapar en större individuell i slutet av året (i stil med Oberwald Cup nu). Så se över turneringarna och säg till om något av det passar i område/tid - och kanske är det bästa alternativet då mot slutet av 2026.
Nice! :D
@Spelledaren Ja vi ska försöka sprida turneringarna i landet så gott det går, och prioritera de man tror kommer locka fler. Förhoppningsvis kan det locka fler genom att utsedda turneringar är med i serien. Vi kan använda lagturnering också men i så fall räknar vi bara den individuella placeringen. Det låter väl som en bra plan med en en större turnering i slutet av året. Fundera lite på det så kan vi prata vidare om det senare.
Vi körde ett par sådana här serier för typ tio år sedan. Det ledde bl a till att @inforthepain reste till en turnering i Umeå han annars avstått från, så det har funkat förr.
Jag ämnar att hålla en höstturnering i vanlig ordning. Vi kanske redan nu ska börja jobba för att inte krocka @Spelledaren :D.
Bara planera efter det
jag kan anmäla min turnering i Borås i slutet på juni
Peking Winter Bowl är med på tåget! Eller drar tåget kanske? Som de vana spårvagnshaverister vi är.
Skelefteås - Norrlandsmästerskapet i september är en bra kandidat ur spridningssynpunkt
2025 har följande turneringar haft 20+ deltagare:
Peking Winter Bowl - Norrköping
SM - Sala
Road to Eurobowl - Stockholm
Gnällbältet Tag Team - Örebro
Kungen BBB - Sandviken
Du o Du - Duo! - Stockholm
Norrlandsmästerskapen - Skellefteå
Gamingfesten - Sandviken
Peking Autumn Bowl - Norrköping
Många har samlat deltagare mellan 10 och 20, så det finns ju massor av alternativ. Dessa bör väl iaf ges en möjlighet att vara med i serien, bara baserat på det här årets uppslutning.
edit:
Jag vill vara med, och anordna en individuell turnering med 5 eller 6 matcher över två dagar, helst i oktober, men kan också vara november/december beroende på vad andra vill arrangera.
Jag har uppdaterat listan med aktuella turneringar. Eventuellt lägger jag Summer Crush i Sundsvall igen för att få upp deltagarantalet och lite mer regional spridning. Men livspusslet kommer avgöra det i slutändan.
Jättekul grej att återinföra. Så det finns lite fler kul grejer att tävla om.
Det är ju lite andra tider nu, när det är fler olika coacher som vinner turneringar.
Personligen tycker jag att ”endagars turneringar” tar emot lite att åka på. För mig är det praktiskt svårt att åka över en dag. Kan kanske blir lite lokal ”farming”.
Jag är inte helt övertygad att man räknar med lagturneringar (övertyga mig gärna). Pro: Det blir kul, Con: Nån mupp spelar med Ivar och får 6-0-0 och har grannens katter som lagkamrater.
Vi har ett lyxproblem att det blir fler turneringar. Det skulle vara konstigt också när två eller fler turneringar är på samma datum. Men det låter bra med lite förutsättningar som är satt ovan.
Overall är jag mkt positiv till detta! Kul!
BitterBowl skulle gärna vara med, men kommer av logistiska skäl aldrig att knäcka 20-gränsen. Så vi fortsätter att vara någon sorts boutique-turnering för den sparsmakade Blood Bowl-konnässören och kultureliten. 😄
Skulle inte du kunna arrangera i en annan
lokal en gång per år så man få en ”Mega Bitter” turnering.
Kul initiativ!
@kaju Kan och kan, vi följer NAF guidelines för tournament series, det är alltså rekommendationer. Den säger inget om att att man inte får ta med individuell prestation i lag-turnering. Men jag är öppen för att ta bort det om communityt anser att det inte hör hemma där. Min första tanke var att inte ha med det, och att även utesluta SM från serien. Men tänker att sätter man ett poängtak där så funkar det, och att det kanske kan locka fler in i seriespelet om man får kicka igång året med att samla in lite poäng där.
OWA kammade för övrigt hem en 5-0-1 på finska National, och de ser inte ut att bli sämre med nya reglerna heller så vi får vara beredda på fler högpresterande OWA-lag även i rena individuella turneringar.
Det är en tanke som är värd att undersöka. Bromma är dock inte känt för sina rimliga priser. 😄
Om man vill så får man swisha mig 50:- , pengar som går till priser. Helt och totalt frivilligt. I så fall swishar man till 072-3871734.
Gnällbältet Tag Team Tournament vill vara med, om lagturneringar ska vara med i ligan.
Tycker listan ser bra ut på intervall mellan turneringar och spridning över landet. Kanske lite udda att sandviken har två turneringar. Sen kanske också representation saknas i från södraste sverige. En turnering i månaden är ju perfekt.
Tror tanken är att vi ska välja ut 10 turneringar av alla de som är med på listan på slutet. Men Sandviken ligger väl bra till geografiskt och har i regel inga problem att locka 20+ deltagare :)
Men det är väl troligt att endast en, gamingfesten, slutar bland det 10 turneringar som kommer att medverka.
@oscarschoen @Khy Kanske har lust att hitta på något i Malmö?
I själva verket har Smygehuk betydligt närmre till närmsta turnering än vad Treriksröset har. Det är över 60 mil med bil från Skellefteå till nordligaste punkten i vårt land. Alltså är, som vanligt, södra delen av vårt land betydligt bättre representerat redan nu, än den nordligaste delen.
@Skuld , som @Viccy säger och som det står ovanför själva listan i originalposten.
Kanske motiverar mig att få ändan ur vagnen lite oftare, så ett bra initiativ :D
USB 8 - Juli
Monkeyrules fungerar inte på tourplay tyvärr. :/
VADÅ! Så du tycker inte att Metropolen Sandviken är stort nog att hosta två av turneringarna?!?! ;)
Göteborg, Skellefteå, Stockholm, Umeå, Örebro, Norrköping, Sandviken, Sala…. låter som en bra utgångspunkt tycker jag.
Malmö?
Har vi inte lämnat över Malmö till Danska ligan??