Team-SM vs. individuellt SM
Hej hivemind.
Först av allt vill jag gratulera @kaju till SM-titeln, SARS till ett mycket väl arrangerat SM och @Oberwald_1 and friends för ett mycket inspirerande regelpaket som kändes fräscht och annorlunda från allt annat vi sett de senaste åren.
Men nu till saken, jag började redan före _förra_ årets SM fundera på det här med upplägget att hålla ett individuellt mästerskap tillsammans med lagmästerskapet som det har varit nu i några år. Det är ju fantastiskt att Sala har lyckats skapa en sådan gemenskap och hype kring Blood Bowl. Detta upplägg har ju tjänat oss alla väl (väl?). Men jag tror vi kan ta ett steg till, det finns rätt så uppenbara nackdelar med själva upplägget som det ser ut idag där man blandar en lagtävling med en individuell tävling. Också fördelar förstås, eftersom det är bra att koncentrera eliten till ett mästerskap där alla vill vara med. Men i och med den närmast explosiva utvecklingen vi ser av antalet spelare (både online och tabletop) så kanske vi har tillräckligt med spelare för att det ska vara värt att splitta SM till två tävlingar: en lagtävling och en individuell. Eller vad tror ni? Jag kan nog hitta på mängder med roliga regelpaket som funkar för ett sånt upplägg, det är inte det som är den stora issuen, frågan handlar snarare om huruvida det är en bra eller dålig idé att ha en separat tävling för individuell SM. Risken är ju att det blir urvattnat med för många arrangemang, och så kanske det är många som (liksom jag) hellre tävlar i lag än individuellt?
Så... hur skulle resten av BB-Sverige ställa sig till att införa ännu en stor turnering: ett rent individuellt SM: kanske någon gång under våren? Kan det bli för mycket av det goda eller är det så att mer gott alltid är något bra?
Comments
Bra idé.
Både Nationals och lagturnering drar ofta fler deltagare. Dock så får vi bara ha en Nationals/år. Det blir en tråkig fight om vem som ska "äga" Nationals.
Jag är mer åt "tråk-coach" hållet när det är större och viktigare turneringar. tex "Extra pack" som gör att en mirror match blir ojämn innan start gillar jag inte. Personligen tycker jag att viktiga turneringar som Nationals ska vara så "stelt och tråkigt som möjligt". Annars kommer nån mupp som har hittat hålet i regelpaket och kommer med OWA och Ivar vinner alla sina matcher. Men det är kanske bara jag som tycker så.
Jag tror att om man gör Nationals till en individuell tävling så tror jag man tappar väldigt stor del av alla deltagare. Jag tror att många bildar lag för att "man är där med kompisgänget" och fyller ut sista platsen. Jag hoppas jag har jättefel där!
Jag tycker det är SUPER kul att BB Sverige växer.
Jag fick ett förslag av finska Kaptenen att vi skulle ordna en turnering tillsammans så kan man arrangera det vartannat år i Sverige och vartannat år i Finland. Jag har inte hunnit ta tag i det tyvärr, men mkt bra idé av Tonalt.
Jag tycker det är kul med återkommande turneringar vid vissa tider på året.
Svåraste när man arrangerar turneringar är att få till en schysst lokal med schyssta bord tycker jag.
att ha ett individuellt SM utesluter ju inte att ha ett lag SM. jag skickar meddelande till dig @d_rock då jag också har börjat fundera i de här banorna :)
Det är ett problem med individuella tävlingar och många deltagare när vi endast kör 6 ronder. Är vi över 64 deltagare så räcker det inte säkert att få en individuell vinnare utan flera kan få max poäng. Så för årets SM tyckte jag det var bra att det var som lag.
I Finland kör de nån sorts super series, om jag fattade rätt , där FM är uppdelat över året på ett visst antal FM tävlingar, där de 3 eller 5 bästa resultaten under den säsongen räknas. Tyckte det lät bra för ett individuellt mästerskap.
Jag har inget emot att det arrangeras fler turneringar men en SM-turnering tycker jag skall vara en lagturnering och i samma anda som EM (EB). Att ha flera turneringar som spelar på SM-konceptet känns bara konstigt.
Jag tycker så här: vi har en major, och den förvaltar dem som fått förtroendet bäst iaf tills det dyker upp ett annat rimligt förslag. All konstruktiv kritik åsido är det en toppeninsats SAS med @Smulzer och @Oberwald_1 i spetsen gjort och den är redan en framgångsrik institution. Att den är ett Swedish Champs känns naturligt. Om andra tävlingar vill kalla sig SM är det toppen för mig. Men så länge vi inte har ett förbund som reglerar vad allt det här betyder ser jag inte hur det ska kunna ses som ”officiellt” att någon är svensk mästare. Jag tycker också att det är kul när vi växer att det kommer folk från andra länder, så ett rent SM känns inte helt konstruktivt. En slags serie/tour med poäng från olika turneringar står det också var och en fritt att rodda. En grej jag har tänkt på är en ligavinnar-playoff av något slag där våra inhemska ligor ger kvalplats in i något. Det finns mängder av möjligheter. Det vore skitkul med fler stora turneringar. Kör!
Vore lite coolt om det fanns som i fotbollen med Champions League där det är tex 6 matcher man tävlar om. Den som vinner flest vinner. Den är så solo tävling
sex städer säger till att de vill hålla en av dessa och så samordnas datumen.
då går det dessutom att ha ett SM med i formatet vi har nu.
Om att vinna en plats till turneringar:
Det låter kul, men visst säger NAFs regler att turneringar måste vara öppna för medlemmarna för att räknas i rankingen? Och jag antar att vi vill hålla våra turneringar inom det regelverket.
Lag-SM som det fungerar just nu känns som en succé, och bör förvaltas som sådant.
En serie individuella tävlingar skulle kunna vara kul, men gör det ännu svårare för de som endast undantagsvis kan delta på saker, så skulle ev. utesluta några som annars har en chans (för att inte tala om var någonstans i landet de ska ske).
Jag tror att jag landar i att den individuella delen av SM känns relevant som den är, även om den kommer efter laginsatsen.
Vi har haft en NAF tournament series i sverige men detta dog ut för några år sedan. Om jag minns rätt höll Skuld i denna. Men har vi någon som vill ta över detta bör det inte vara svårt att starta upp det igen.
Det var den Nordiska varianten jag höll i men det var för svårt att jaga in resultaten från alla turneringar.
Den svenska versionen tror jag det var Pellevin och Inforthepain (!?) som höll i.
om vi struntar i SM-stämpeln.
vad är det som reglerar hur många majors ett land får ha? för en skulle i så fall kunna ha en singelturnering som också är en major.