Regelfråga: Raiding Party!
Hej
Får man använda Ivar Erikssons specialförmåga "Raiding Party!" på Ivar?
Raiding Party!: Once per drive, whenever Ivar begins his activation, he may choose one Open player on his team within five squares. The chosen player may immediately move one square, ignoring Tackle Zones, though they must end this move Marking an opposition player.
Comments
Jag gillar ju att hänvisa till fumbbl när det är otydligt och där funkar det inte att välja Ivar själv. Christer och hans team tolkar oftast sakerna rätt.
Tack @83wotan
Jag får inte till att skillen funkar på FUMBBL.
Som regeln är formulerad borde han få göra det på sig själv.
Jag uppfattar det som att FAQ sa ja, han får använda den på sig själv.
Att göra på sig låter mer som ett negatrait än star player special skill
@kaju jag kan såklart ha fel
@Nyaga men det är varmt och skönt en stund, alltså inte helt negativt.
fan vad rörigt det är med alla faq’s… att man inte bara släpper en uppdaterad regelbok!?
Ahh tack!
Då borde det funka på fumbbl också!
Klicka på Ivar och väl move eller tex blitz.
Klicka på Ivar igen tror jag. Då kan du välja deselect eller raidingparty.
Du kanske visste detta redan men jag var osäker
Fråga om nu Ivar får använda skillen på sig själv. Får han flytta fram och blocka? Eller måste han välja möjlig action innan radingparty?
Som jag tolkar på Erratan så går det bra.
Jag gillar det, hade själv inte tänkt på det. Vad säger @Oberwald_1
Jag tolkar det såhär:
Då varje aktivation börjar med att man gör en "declare action" innan, så måste han ju välja vad han skall göra först.
Typ declare "block" sen använda special ability, sen block.
Faq säger att han får gå på röjfest själv så då får han det.
Det bästa är att döda honom innan regelfråga hinner aktualiseras.
Jag har en fråga till om Raiding Party så jag kapar tråden. Det är väl utom rimligt tvivel att den som skall förflyttas inte får vara bredvid en motståndare innan flytten och måste stå bredvid en motståndare efter flytten men:
@grumplekins 👍
Min tolkning är:
Nummer 2 i @Skuld svar skulle jag säga är beroende på hur dom har skrivet regeln.
Ibland så räknas det endast som att du bredvid en motståndare, eller som. Skulds svar, vad gäller när någon har tappat Tsinan TZ pga anledning…
viktigt att TO klargör vilka regler som gäller så att samtliga med Ivar gör likandant, och alla som möter honom vet vad som gäller!
Enligt FAQ så får han flytta sig själv genom denna skill, men sedan behöver genast genomföra sitt drag
Once per drive, whenever Ivar begins his activation, he may choose one Open player on his team within five squares. The chosen player may immediately move one square, ignoring Tackle Zones, though they must end this move Marking an opposition player.
Jag kan ha fel men jag har utgått från denna skrivning av förmågan
Denna tolkning gäller på SM.
Om du är "Open" så kan du inte ha några tackle zones att ignorera när du flyttar en ruta väl? De hade kunnat skippa den bisatsen. Bidrar bara till förvirring.
Håller med 100% otroligt onödig förtydling som bara förvirrar
Helt klart överflödig text. Bra att man förklarat vad som gäller på SM.
Stort tack för svar och klargöranden kring SM.