EurOpen 2014 Team: Northern Ligths Orcestra
Jag, JohnnyD och Pellevin kommer att spela tillsammans i EurOpen i Belgien.
Vi tänkte att vi skulle presentera våra builds/rosters och få feedback från våra vänner och motspelare här på forumet.
Jag kommer att spela Undead i vanlig ordning, se roster nedan.
Återkoppla gärna!
Roster:
2xMummies
2X Wights
4xGhouls
3xZombies
1xSkeleton
3xRR
3xFF
Skills:
Day one - 2xGhouls: Block, 1x Ghoul: Wrestle
Day two - 2xWights: Guard, 1x Ghoul: Wrestle
Anledningen till att jag kommer att köra guard på wights istället för mummies (som jag brukar göra) är att jag förväntar mig flera mirror matches och känner att då gör sig guard bättre på wights.
Här ser ni min "match up" från ifjol (Fjolårets EurOpen var dock en singelturnering)
2013-10-27 EurOpen 2013 balder - Coma Undead - Undead 1 - 0
2013-10-27 EurOpen 2013 Coma - discret Undead - Norse 1 - 1
2013-10-27 EurOpen 2013 Zulo - Coma Undead - Undead 1 - 1
2013-10-26 EurOpen 2013 Coma - wilzif Undead - Undead 1 - 1
2013-10-26 EurOpen 2013 Grax - Coma Skaven - Undead 2 - 1
*Edit: Jag mötte också ett High elf lag som fick smisk...
Vi tänkte att vi skulle presentera våra builds/rosters och få feedback från våra vänner och motspelare här på forumet.
Jag kommer att spela Undead i vanlig ordning, se roster nedan.
Återkoppla gärna!
Roster:
2xMummies
2X Wights
4xGhouls
3xZombies
1xSkeleton
3xRR
3xFF
Skills:
Day one - 2xGhouls: Block, 1x Ghoul: Wrestle
Day two - 2xWights: Guard, 1x Ghoul: Wrestle
Anledningen till att jag kommer att köra guard på wights istället för mummies (som jag brukar göra) är att jag förväntar mig flera mirror matches och känner att då gör sig guard bättre på wights.
Här ser ni min "match up" från ifjol (Fjolårets EurOpen var dock en singelturnering)
2013-10-27 EurOpen 2013 balder - Coma Undead - Undead 1 - 0
2013-10-27 EurOpen 2013 Coma - discret Undead - Norse 1 - 1
2013-10-27 EurOpen 2013 Zulo - Coma Undead - Undead 1 - 1
2013-10-26 EurOpen 2013 Coma - wilzif Undead - Undead 1 - 1
2013-10-26 EurOpen 2013 Grax - Coma Skaven - Undead 2 - 1
*Edit: Jag mötte också ett High elf lag som fick smisk...
Comments
Roster:
4 Black Orcs
4 Blitzers
1 Troll
1 Thrower
1 Goblin
1 Lineorc
3 RR
1 FF
Skills:
Day one: Blitzers: Mighty Blow, Tackle, Strip Ball
Day two: Black Orcs: 2 Guard, Block
Har kört denna typ av build många gånger med viss framgång (final fyra turneringar i rad i vintras :P)
Who's your daddy?
Jag skulle nog ta en guard redan dag ett då en guard kan göra rätt stor skillnad. Om jag förväntade mig mycket bash så skulle jag nästan kunna tänka mig att köra med båda redan dag ett. I så fall skippa en block ghoul (ifall två guard även skippa en wrestle ghoul).
Min build med en MB wight istället fungerade rätt hyfsat men guard är nog att föredra.
Pellevin:
Jag spelar ju aldrig orcs i turneringar så... Saknar man inte en guard dag 1? Istället för en MB blitzer kanske.
Kul att du ifrågasätter MB. Nästan alla brukar vara tveksamma till Strip Ball.
MB är ju lite av en "slump-skill", så ibland gör den mycket och ibland inget alls. Strip ball är ju mer en "skill-skill" som man i stort sett alltid kan ha nytt av.
Det är ju inte så himla många lag som har sure hands i turneringar (dwarf,orc, möjligen humans vad jag kommer på så här på rak arm. Norse,undead,necro till viss del också) så gör de ett misstag så har du bra chans för att slå loss bollen. Även bra när bollen hamnar hos "fel" person i ett lag pga diverse studsar och sånt då du lätt får loss den.
Värt att nämna att jag provat Strip ball på wights också utan någon större framgång - fast jag hade då fler sure hands motståndare vilket kan ha påverkat.
@Pellevin jag gillar din build och vi har pratat om den tidigare. När det gäller skills hänger jag också med på vad du vill åstadkomma. Min egna version hade varit att klippa en skill på en blitzer (MB eller SB) för en Block dag ett på en BoB. Jag erkänner att jag är lite förälskad i kombon 2x Block BoB´s & 2x Guard BoB´s.
Jag förväntar mig hyfsat många human-lag jämfört med vanligt. Om jag har rätt så blir det fler lag där guard kommer till nytta tidigt mot. Amazon, Human, dvärgar plus alla styrka 4-lag kommer guard att spela roll tror jag. Jag planerar själv att köra lite mer aggressivt med guard på skaven blitzers både för att skydda laget och kunna lägga lite bättre press på cages.
Du har inte funderat på att låta en ghoul vara utan skill för att kunna sätta guard på en av dina mumier? Jag gjorde just det i turneringen jag spelade i helgen och det fungerade ganska bra. Ghouls har ju dodge från början, så de är inte helt oanvändbara out of the box som mobil support och/eller för att screena. Tre guard är också ganska jobbigt för motståndaren samt att du har lite höjd för att en wight blir KOad (vilket inte är omöjligt).
Jag skulle då endast spela med en blodger, då jag tycker att wrestle är bättre i försvaret, men det är nog en smaksak.
Jag möte en skavenspelare i helgen och han hade guard på sina två stormvermins. Väldigt effektivt och jag ser inte varför man inte skulle ha det. Gör ju även att du kan cagea mot svagare motståndare/mirrors. Kör på det.
@Pedda bra återkoppling men jag har provat att spela med en oskillad ghoul och det fungerar inte alls för mig. Jag är väldigt beroende av att kunna använda dem aktivt som ballcarriers och blitzers. Eftersom resten av laget är lata slöfockar så får ghoulsen jobba arslet av sig för att väga upp. Då jag kör utan tackle så är två ghouls med wrestle som gäller för mig.
Jag har provat spela med 3 ghouls (2 zombies istället för den fjärde) men inte haft någon direkt framgång med det - men finns väl en tanke om man vill foula lite mer.
Jag håller helt med dig om att wrestle (gärna två) är mer eller mindre ett måste. Det betyder att du har en blodger över och du kan bara springa med en boll. Om din blodger slås av plan måste du då springa med en naken ghoul (eller en med wrestle), men är det så farligt? Tanken är väl att ghoulen ändå skall stå bakom sina guardvänner eller på en plats där din motståndaren inte kan komma åt den? Ibland går det inte att undvika, men jag ser ändå en stor vinst i att ha en guard-mumie.
Jag håller inte med. De är bra out of the box. Sen att de blir mycket bättre med en skill är en annan sak.
Tanken var ju inte att ställa den nakna ghoulen i kontakt med någon annan spelare, utan i det öppna. Då måste motståndaren antingen springa runt, dodga eller blitza, men då kan din bollhållare inte få stryk den rundan. Ni har spelat fler matcher med undead, så jag kommer kanske ändrar åsikt vad det lider, men i helgen fungerade det för mig.
@Skoberget jag tycker du har en bra poäng och i ligaformat tror jag det kan fungera med 3 ghouls och fler zombies.
12 spelare + Apo. Rat Ogre, 3 gutters, 2 blitzers, inga throwers. Skillmässigt får en line Kick och båda blitzer Guard dag 1. Dag 4 får alla Gutters skills, 2xblock + 1xWrestle som safety. 3 Rerolls.