Penselvård
Ni är ju bäst på allt, så jag ställer därför frågan här, istället för att lita på konstiga människor på internet. Hur gör ni rent era penslar när det börjar fastna lite färg på dem å de blir alldeles dumma och fnasiga?
Ni är ju bäst på allt, så jag ställer därför frågan här, istället för att lita på konstiga människor på internet. Hur gör ni rent era penslar när det börjar fastna lite färg på dem å de blir alldeles dumma och fnasiga?
Comments
Jag själv ser till att inte ens använda mina penslar..
Då fastnar ingen färg och dom håller jättelänge...
Faktiskt så länge att jag inte behövda köpa nya penslar... men oftast upptäcker jag detta när jag redan har köpt nya penslar.... :-D
jag undrar lite samma. förr i tiden brukade jag ställa mig i köket och ta lite diskmedel/tvål på fingrarna och gnugga/gnida det på penseln för att bli av med all färg.
nu har jag dock köpt en penseltvål som jag försöker använda.
försök att hela tiden ha en fuktig pensel så att färgen inte kan torka, typ.
jag har ett helt system. Tar man hand om penslar håller de länge.
Den här och en penseltvål:
https://alphaspel.se/155526-jentastics-drunken-brush-goop
Jag köper billiga Kinapenslar och kastar dom regelbundet 😂
Jag använder något som heter Brush cleaner från green stuff world. Superbra på att få bort det du precis använt samt att penseln håller sig hållbar tills nästa gång den ska användas. Har fortfarande samma pensel som jag köpte för 10 år sen. vet inte hur den är på att få bort gammal färg dock. De kommer i små flaskor liknande armypainters färger i storlek. Mitt absolut bästa köp vad gäller målning.
Det har nog hänt oss alla.
Bästa tipset är nog det tråkigaste. Men om du rengör dom ordentligt efter varje gång (dvs innan dom torkar) så händer det inte. Spendera den extra tiden och gör dom helt rena varje gång. Bara vanligt vatten räcker. Använd inte penseln för att blanda färg och få aldrig färg upp till metallkragen. OM det råkar hända, så tvätta penseln väldigt ordentligt omedelbart.
Om dom trots allt får permanent färg som inte går av, så brukar dom börja bli spretiga etc. Klart du skall prova med diskmedel eller tvål, men annars är det dags att förpassa dom till basmålning, eller terrängmålning... Slitna trötta penslar är bra att använda för att lägga på lack, blanda färg, klippa ner och göra om till torrborstningspensel etc.
och när du känner att du har bra penselvård, då kan du köpa en svindyr pensel och den kommer då hålla hela livet för dig.
har börjat snegla på att köpa en kolinsky själv....
PS. Ha separat pensel för metalfärgerna då de innehåller riktiga metalfragment vilket tär på penselns strån rejält. Speciellt tippen.
En borste som används till metaller kommer alltid bli frasig, oavsett vård
Separat vattenburk för metallic, särskilda metallicpenslar, inget metallic i våtpaletten
och angående "metalfragment":
https://www.youtube.com/watch?v=PScpKqs1TVQ
Samt oftast är problemet att färg torkar in under "metallhållaren" på penseln.
Vilket är vanligt hänt vid för mycket färg på penseln eller just speedpaints/contrast då deras kapilärrörlse gör att färgen smyger sig upp där och torkar.
Sen är ju penseltvätt viktigt, som folket sagt.