Feedback på regelpaket.
Jag håller på att snickra på ett regelpaket för framtida turnering.. Feedback mottages, även om det är ”detta är helt galet, jag skulle aldrig komma på denna”
Alla lag får 1200 K guld. Man kan köpa en coach på hel- eller halvtid som tilldelar laget ett visst antal skills. Tanken är att alla lag inte är lika bra på att ta coachens tips, och att coachen har olika pris beroende på hur mycket pengar han kan tänkas få ur varje lag. Primary kostar 1 spp secondary 2 spp.
Stacking: 2 skills eller 1 skill och en Stat upgrade tillåtet på EN spelare.
*Stunties:
Får ta en stat upgrade:
2 spp för MA, PA, AV
3 spp för AG
5 spp för ST
OCH
Är de enda som får kombinera Sneaky Git med bribe och/eller biased ref.
Inducements som bribes, kegs, biased ref, weather mage, waagh drummer, mortary assistent, master chef, riot rookies, plague doctor och Medicinal Unguent är tillåtna att köpa.
scoring W/D/L. 50/20/0
Tier ” It’s not going to be cheap” Heltids-coach 140K /halvtids-coach 70 K
Amazon 7/5 spp
Shambling Undead 6/4 spp
Underworld Denizens 7/5 spp
Dwarf 7/5spp
*Gnome 10/6 spp
*Snotling 10/6 spp
Tier ”You can afford it” Heltids-coach 100K /halvtids-coach 50 K
Human 8/5 spp
Orc 6/4 spp
Slann 7/5 spp
Vampire 6/4 spp
*Halfling 10/6 spp
High Elves 8/5 spp
Tomb Kings 8/5 spp
Dark Elves 6/4 spp
Tier ”I give you a fair price” Heltids-coach 70K /halvtids-coach 35 K
Old World Alliance 8/5 spp
Chaos Dwarf 8/5 spp
Norse 7/5 spp
Nurgle 10/6 spp
Nekro 8/5 spp
Skaven 7/5 spp
Wood elves 6/4 spp
Chaos renegades 9/6spp
Lizardmen 6/4 spp
Tier ”special price just for you” Heltids-coach 40K /halvtids-coach 20 K
Chaos chosen 9/6 spp
Elven union 8/5 spp
Black Orcs 10/6 spp
Tier ”It will be my honor” Heltids-coach 10K /halvtids-coach 5 K
*Goblins 10/6 spp
*Ogre 10/6 spp
Khorne 8/5 spp
Imperial Nobility 8/5 spp
Comments
Får man stacka skills?
Jag vet inte, är det nåt som blir knas på rak arm om man får det?
Men tror att jag skulle tillåta det..
Tänker det påverkar hur man bygger, så bra att veta exakt hur det fungerar.
Ok! Tillåtes utan extra kostnad.
uppdaterat första posten.
Det jag känner mig mest osäker på är Skaven, som blir riktigt bra på 1155 där de får allt, men nu på 1130 (efter fulltidscoach) får göra kompromisser men kanske att de ska få en färre skill?
och om ogres och goblins ska få fler skills.
Ser helt ok ut @sirvejlance förutom lizardmen så långt ner?!
Hmmm går det att bygga lizards på 1130? Kanske flytta upp dem till I give you a fair price? Eller ge dem 5/3 skills?
vad säger @kaju du gillar ju ödlor. Jag är ingen ödlecoach.
Verkar skoj, så jag skulle glatt spela med det där regelverket. Men jag är å andra sidan ganska lättroad, så jag kanske inte är en så bra referensram. 🙂
Jag misstänker 1130 är lite tungt för Lizards. Antingen får du gå ner till 11 spelare med apo, eller köra 12 spelare utan. Om du vill fortsätta ha 2 rerolls och kroxigor vill säga.
Nu har jag inte kollat hur det är för de andra lagen än, kanske inget lag kan få ihop ett bygge som känns riktigt bra?
@Mago Tanken är att de som generellt är svagare har fått det lite lättare och de som generellt är bättre fått det lite svårare. Men försökt hitta nån balans där vissa lag behöver mer/mindre pengar men kanske inte mer/mindre skills. Som skaven tex får för mycket pengar vid 1160, men 5 skills är för lite imo. Därför får de bantning i budget men inte i skills. Och därför tiers vid första anblick är rätt annorlunda.
@Bitter skoj är bra! 👍
Lite sugen på en Block/Sure hands/Pro/Dodge/Break Tackle/Juggernaut ogre
Ja, men då ska kanske Lizards upp ett steg. 1160 + 6 skills är väl ca vad de hade i EuroBowl 2024.
@Spelledaren hehe! Det låter magiskt! Får se om det blir skillcap på stacken.. 😁
@83wotan & @Mago Bra input, Lizards upp! Fixar i första posten.
Funderar på Elven Union. På 1160 kan de bygga sitt "standard" med 12 spelare (4 catchers) 2 rerolls och apo. Men de kanske är ett av lagen du vill lyfta jämfört med de andra?
Ja precis de behöver inte bli sämre imo
Verkar skoj, men jag gillar ju turneringar med lite knasiga regler.
något som du ska ha cred för är att det först kan se läskigt ut med ett bajslag som nurgle i samma tier som lizards är att du inom tieren balanserar det med antal skills. Det här skulle kunna bli jäkligt intressant !
Jag förstår inte riktigt balansen med halvtidscoacher. Ser inget lag som ser attraktivt ut med så få skill points. Tror det är lite väl många skillpoints man tappar för att få mer pengar.
Sista tieren ser ju lite galen ut. skall man offra hälften av skillsen för att få 5k mer?
Du får titta lite mer noga.. kan ju inte berätta vad som lurar i vassen… 😁
ja sista tier får det endast för att det ska se likadant ut för alla lag. Fluff kanske?
@Oxinotl
Förstår jag det rätt: inga starplayers?
Ja, men jag funderar på att stunties ska få ta en stat upgrade, 2 spp för MA, PA, AV , 3spp för AG 5spp för ST istället. och Stacka med en skill på samma spelare om de vill.
Uppdaterar första posten med Stats för stunties, info om Sneaky git och bribe, och lagt till medicinal unguent ( 60K som APO men helar alltid en CAS, oavsett skada, men kan inte användas på KO)
Har funderat på @Oxinotl input. Halvtids coach är lite mer effektiv än tidigare. Uppdaterat