Ikterus målar alla lag.
Under åren har jag byggt upp en fin samling gamla figurer och faktiskt till och med målat några av dem.
Idag tänkte jag att jag skulle sätta ett mål. Utan deadline.
Måla varje Blood Bowl-lag!
Denna tråd kommer dokumentera processen och dess framsteg (eller frånvaro av framsteg).
Min plan är att lägga upp alla lag jag redan är färdig med redan nu och sedan visa hur långt jag kommit med övriga i form av WIP (med start vid inköp :D )
Vad som kan tilläggas är att jag är en snobb och stofil. Jag har i de flesta fall bara använt gamla metallfigurer och kommer fortsätta med det. I vissa fall har jag till och med gjort lag som kom runt 4th-5th ed med 2nd ed figurer. Det är så jag vill ha det.
Förutom några undantag blir det också enbart GW.
20/30 klara idag.
För att få lite struktur för mig och eventuella följare så lägger jag beslag på de första sju svaren nedan.
De i fetstil är klara
- Amazons, Black Orcs, Chaos Chosen, Chaos Dwarf, Chaos Renegade
- Dark Elf, Dwarf, Elven Union, Gnome, Goblin
- Halfling, High Elf, Human, Imp Nobility, Khorne
- Lizardmen, Necro, Norse, Nurgle, Ogre
- OWA, Orc, Sh. Undead, Skaven, Slann
- Snotling, Tomb Kings, Underworld, Vampire, Wood Elf
- Star Players
Comments
1.
Amazons
Inte GW men fina gamla Shadowforge. Har lagt ihop två av deras lag. Nunnor och elfs tror jag. Temat är en skola för missanpassade flickor där lärarna är nunnor. Jag gillar laget och har vunnit två ligatitlar med dem, men de är som sagt inte GW… Har ”det rätta” laget liggande i lådor. Får se hur det blir framöver…
Black Orcs
Inga planer. Modeller finns men inget jag gillar. Kanske 2nd ed trots allt?
Chaos Chosen
Modeller finns, 3rd ed. Låg prio
Chaos Dwarf
Klassiska 3rd ed. Minoatauren är älgen man fick på Eurobowl i Örebro. Har ännu inte modifierat dem till nya reglerna. Uppdateras således.
Chaos Renegade
Omålat. Har en komplett (?) samling 2nd ed. Inklusive de ”rätta” big guys samt positionals (Dirty Dan och Tuern) samt chainsaw. Har även skaffat Chaos Cup-figurerna från Impact. Vågar knappt måla dem för jag vill göra dessa fantastiska figurer rättvisa.
2.
Dark Elf
Klassiskt 2nd ed inklusive casualties och Cheerleaders. Witches är Marauder-figurer från samma era.
Dwarf
Omålat. Har en komplett (?) samling 2nd ed.
Elven Union
Klassiska 2nd ed. Eldril är med. En detalj jag är nöjd med är att jag har gjort en liten frisörsalong som agerar Apo. Dessa alver hatar när deras hår blir struligt.
Gnome
Inköpt.
Goblin
Har en komplett samling 2nd ed. Doom Diver och Fanatic från samma eras WHFB. Jag har gjort en bomber av en catcher genom att ge honom ett gäng dynamitgubbar.
3.
Halfling
Klassiska 3rd ed. Äger ett 2nd ed men har andra planer för de figurerna.
High Elf
Klassiska 3rd ed HE. Dessutom för ovanligheten målat i samma färger som boxart. Prince Moranion är med Men jag har spelat honom som Eldril.
Ett av flera lag där jag gjort en display av en IKEA-ram
Human
5th ed. Underbara figurer. Gillar sportkänslan i dessa sculpts samt det faktum att alla gubbar är olika. En del är storväxta, andra mer slanka eller korta. Ogren kommer från Mordheim (pit fighters), coachen är från Inquisitor retinue 40K. Flings 3rd ed.
Imp Nobility
Långt kvar. Har ett fint bretonian-lag, dock 3rd party. Äger laget som kom i 2020-boxen. Drömmer om att göra ett Bretonian-lag av gammal GW men inte köpt ngt.
Har också ett lag baserat på The Holy Grail… Vi får se…
Khorne
Ett lag jag "återskapat" till 2nd ed-utseende. Målades innan nya reglerna kom så det finns inga dedikerade Bloodseekers.
Figurerna är 1st ed BB, 2nd ed BB (trollet), ett gäng chaos warriors från samma era (runt 1987) samt 3st utbölingar (från Greebo tror jag).
I bakgrunden ses Original Scylla Afingrim från gamla WHFB. :D
4.
Lizardmen
Inte riktiga Blood Bowl-figurer men iaf GW. Gjort dem från WHFB-plast. Krogen har några printade detaljer som Björn i Norrköping gjort åt mig. Får jag någonsin tag på ett 5th ed lag så kanske dessa byts ut men de duger tills dess.
Necro
Ett lag som släpptes som 5th ed miniatyrer men jag gillar den gamla looken så här är de representerade av 2nd, 3rd och en 5th ed.
Grunden är 3rd ed med båda zombies och Ghouls men övriga zombies är 2nd ed figurer (DE, dvärg, orc, skaven) Werewolves är Chaney och Slarga Fourstrike, ena golem är Frank N Stein och båda spöken är från WHFB.
Norse
Ett av de första lag jag målade upp när jag kom tillbaka till BB runt 2004. Dessa är gjorda av plast Marauders samt lite andra WHFB-figurer. Yhetee är en metall Gourger från WHFB. När jag gjorde dessa lag tyckte ja alla skulle ha en motorsåg varför en predikant från 40K fick vara med. En apo har jag också kitbashat ihop.
Jag äger ett komplett 4th ed lag som kanske målas upp någon gång.
Nurgle
Även detta ett lag jag gjorde runt 2004. Har moddat friskt och zombierna är ganska utrycksfulla. :D Warriors är väldigt kitbashade och i vissa fall skulpterade. Sånt orkar jag inte med längre. Pestigors är metall plague bearers.
Ogre
Finns upplägg för ett rent 2nd ed-lag. Bilder kommer
5
OWA
Helt och hållet GW 2nd ed. förutom slayern som är WHFB från samma era.
Detta lag gillar jag mycket. Humans 2nd ed är riktigt fula men de funkar här. Gregor Meissen fungerar som lite ögongodis.
Orc
Ingen riktig plan här. Har massor av figurer men inga jag gillar. Blir sannolikt 2nd ed men de är ganska fula.
Sh. Undead
3rd ed rätt igenom förutom ett 1st ed skelett.
Av alla mina lag jag tagit till turnering är detta det enda jag saknar en vinst med. Dessutom är jag inte nöjd med målningen. Huga.
Skaven
2nd ed. Fina figurer. Har lyckats få tag i en Rat Ogre från samma era (WHFB)
Slann
Jag äger klassiska gamla Slann från WHFB från 80-talet men har inte målat dem. Jag gjorde istället detta lag baserat på gamla Tzeentch-modeller. Ganska lyckat tycker jag.
6.
Snotling
Inga planer
Tomb Kings
Klassiska GW. Fick tag på två mumier från WHFB för lite variantion.
Underworld
Återskapat i 2nd/3rd ed stil. Jag har kört detta lag i liga och körde då med troll. Laget har fått ett Nurgle-tema och jag har nurgling istället för snotlings och en gammal Great Unclean One istället för Troll. Skaven är de muterade från 3rd ed.
Vampire
Original Vamps 5th ed. Sedan detta foto togs har jag målat upp en till vampyr (samma design från Impact) samt Count Luthor (som ska agera Vargheist)
Laget har BDSM-tema vilket avspeglas i hur jag målat thrallerna brallor (chaps). Bättre bilder kommer.
Wood Elf
3rd ed med ett träd från 4th ed.
7.
Jag bestämde mig i våras för att måla den heliga tre-enigheten (Griff, Zug, Morg) och att måla dem i boxart-stil. Det kan ha att göra med att jag spelade flings i ligan… :D
Griff
Morg
Zug
Chaney
Troféerna
Mycket roliga att måla.
Finns mer målat. Lägger till eftersom.
Fantastisk idé, jag följer :)
riktigt kul!
Härligt med denna idé (när andra gör det)….
Grymt! Har väl typ samma projekt själv, om än rätt ostrukturerat... 🤪
Uppdaterat. Nu är vi i fas. Får se vilket lag som läggs till härnäst. Mest troligt är antingen Goblins eller Dwarves
Denna tråd är en fröjd för ögon och själ.