Hur fästa modeller som lutar rejält?
Tjipp!
Någon som har några tips för hur man bäst fäster en modell som står på tå och är framåtlutad? Den ser jättesnygg ut, men jag har svårt att se att bara lim ska hålla. Det är dessutom lite material i "tårna" för att det enkelt ska gå att borra in en stödpinne.
Några förslag?
Comments
Kanske något sorts "cement" som man fäster hela foten i, för att kontaktytan ska bli större?
Hallå, skulle gå med det gamla tricket att bygga upp en "tuva" med bakpulver och superlim...
Med bakpulvret så kan man bygga upp mera runt stödfoten och det hjälper till hålla i figuren mot plattan
Oj. Det låter knasigt. Måste se om jag kan hitta någon instruktionsvideo för det. Ser bara ett 112-samtal där jag själv har fastnat i bordet, om jag skulle improvisera...
Jag skulle nog försökt borra in en stödpinne ändå. Det borde gå att dölja med lite gräs eller något sådant.
Det finns ett verktyg, Pin Vise (eller mikroborr), som du kan använda för att handborra ett hål med en liten borr. Sök på Mikroborr eller Drill Bit på en hobbysida (eller Alphaspel).
jag brukar använda gamla gitarrsträngar som förstärkning, mest för att jag spelar gitarr och jag sparar gamla strängar.
Sedan AVSKYR jag modeller med tunna små förhatliga ben som prompt ska stå och vingla. Snyggt när de skulpterar, men helt hopplöst att använda i praktiken.
Tips om var man kan få tag på en såndär liten borr till sånt, om jag skulle prova den vägen också?
Vill du bygga en stödbit under foten hade jag använt greenstuff och sedan placerat tuffts på ett strategiskt sätt runt fötterna på figuren så att de sämsta vinklarna täcks lite snyggt.
Om du vill prova Comas alternativ och saknar greenstuff kan du få en plutt av mig.
APs borrset är ca en miljard gånger så bra som GWs
jag köpte GWs någon gång i tiden och är nöjd med det iaf.
så en liten borr för figurer bör alla ha är det jag säger.
Ett annat knep - för ofta räcker limmet väldigt bra. Luta fånen mot nåt medans foten torkar fast.
Det finns olika alternativ, personligen brukar jag sätta Superlim, Greenstuff, Superlim. Men beror på material etc, har du en bild på modellen i fråga?
Bakpulver på superlim funkar fint ja, kan laga allt möjligt random med det som är svårt att fästa annars. Men rätt okontrollerat för att använda till modeller är min åsikt.
Borra hål för en gembit och sedan superlim + greenstuff efter smak funkar för mig. Lut mot färgburk under torkning.
Jag experimenterade lite med bakpulvergrejen igår. Fungerade fint, även om min precision och oförmåga att idka återhållsamhet och sans gör att figuren ser ut att ploga upp en rejäl jordhög med fötterna, men det kan ju vara actionfyllt det också.
Ska prova borr och pinne-tekniken vid tillfälle. Några av modellerna kräver nog det. Återkommer med bilder om jag inte lyckas förstöra allting.
Jag gör som Drexxl men greenstuff brukar inte behövas. Tunna gem är perfekt tjocklek och styvhet.