Uttagning av Svenska landslaget EuroBowl Ungern 2025
Hej kära vänner
Det är dags att påbörja en uttagning av landslaget till EuroBowl 2025 som kommer vara i Ungern.
För mig är det lättast att kommunicera här på SweBBA. Jag föredrar i text och ska försöka vara så transparent som möjligt. Det är viktigt att du som är intresserad tar till dig information från denna tråd.
Denna textruta kommer att fyllas på med ny information med tiden.
Om du är intresserad att representera Sverige i EuroBowl Ungern 2025 skriv på denna tråd. Även vilka raser du anser att är du är bra på eller intresserad av att spela som du kan tänka dig att konkurrera om en landslagsplats.
Draft på regelpaketet hittar du här:
https://forum.swebba.se/discussion/2573/eurobowlregler-ungern-utkast-slaeppt/p1
Jag komer använda Performance Rating som en fingervisning för uttagning av landslaget. Det ett trubbigt verktyg. Det är det minst dåliga verktyget vi har tyvärr.
Titta gärna på denna tabell om hur DU och DINA konkurrenter ligger till:
Performance Rating: https://forum.swebba.se/discussion/2462/pr-tabeller-2024
Man måste själv vara intresserad för att komma med i landslaget. Om nån av olika skäl inte vill eller kan åka som kommer jag inte tvinga nån att åka.
(Vi börjar så, jag skriver mer om hur jag kommer ta ut laget. Nu måste jag till tåget.)
/kaju
Comments
Om jag behöver mera text.
Om jag behöver ÄNNU MER text!!!
Jag är intresserad, men förstår att det blir svårt när jag väldigt sällan kommer att spela några större turneringar som räknas för PR.
Min närvaro märks mest online, vilket är lite annorlunda än när vi ses personligen.
NAF TT total, 11/6/5 så här långt, 8/3/2 i Sverige, de andra 3/3/3 var ju från VM där laget slutade femma…
NAF online 11/9/6 totalt just nu, Brighton Pier pågår.
Jag kan spela massor av saker, men är antagligen bäst på att spela Control (och ibland alver).
Necromantic i VM och SM, 10/7/3 totalt TT+online NAF.
Jag får se till att svepa SM 2025 så att du tvingas tänka en extra gång på att inkludera mig :D
Lycka till med uttagningarna!
Hej @Spelledaren kul att du är intresserad.
Alla som har sett din närvaro på FUMMBL och Discord tvekar inte på din dedikation till Blood Bowl. :)
Jag förstod ganska tidigt i början när vi träffades att du ville konkurrera om en plats i landslaget.
Jag fick inte det i mitt tidiga utkast nu. En coach kan bli både bättre och sämre tänker jag. Jag kommer inte gå på gamla meriter. Som jag skrev på en fråga på val av landslagskapten så kommer jag att titta på Performance Rating från SM 2024 och framåt till runt en månad innan laget ska vara klart.
Tyvärr går det inte att räkna med Performance Rating på online matcher. I slutändan kommer vi att spela EuroBowl IRL. På Live NAF rankade matcher finns det faktorer som skiljer sig mkt jämfört med Online spel.
Är det svårt att bygga ett kompetativt lag med Necromantic i EuroBowl Ungerns regelpaket som det ser ut nu?
Fortsätt att spela konsekvent bra på live turneringar så är jag övertygad att kommer du att synas bland dom top coacherna på PR tabellen. ;)
Jag tänker att jag anmäler intresse. Inte för att jag är i närheten av att vara tillräckligt bra, utan för att motivera andra att tänka "om den klåparen har anmält sig, så tänker jag också anmäla mig för att landslaget ska skyddas från tomtar." På så sätt får Kaju fler att välja på.
Jag är minst dålig på Undead.
HEJJA @Bitter
<3
Jag tänker att jag vill vara med i beräkningarna i alla fall, så att @Bitter inte blir den enda tomten.
Min formtopp var väl ca 2014, men kanske kan jag få till okej spel igen i relativ närtid.
Senaste tiden har jag spelat Lizardmen och Undead. Kanske ska försöka få till någon turnering med Dark Elves eller Wood Elves också, men på dem finns ingen färsk data alls.
Får jag plats i landslaget eller reservlaget åker jag till Ungern!
Jag kan vara fanboy till landslaget ❤️.
Jag är absolut intresserad.
Vad jag är bra på vet jag fortfarande inte :P
Börjar väl med att prova runt lite olika raser (hybrid/alv främst, långsamma lag är dåliga). Förhoppningsvis kan jag vara med på fler turneringar 2025 än 2024. Det kan inte vara samma träffbild på helger jag jobbar för turneringar, det vore osannolikt.
Säger som Mago, får jag plats i landslaget eller reservlaget åker jag till Ungern.
Jag anmäler mig men kommer inte vara i närheten av att kunna spela så många turneringar som behövs.
Så kan jag planera att först och främst vinna SM för att sedan ta och vinna Basses turnering samt usb7
Efter det kan jag sitta och sura i min håla och önska alla andra lycka till 🤭👌
Edit: Vet inte vad som hände när jag skrev om aktuella raser jag kan tänka mig spela, men vad som tydligen försvann när jag satt med mobilen är att jag inte bestämt mig än eftersom reglerna för EM inte är bestämt till 100% än.
Men tills dess så se upp för Snottlings och annat löst folk. ;)
Under veckorna tränar jag utöver redan kända spelare i Blood bowl-kretsar @emilskaya, @Ikki och @Marty33 men även @Spelledarens vapendragare @Sideshowbob som äntligen vaknat till liv från fumbble och springer runt här i björkarnas stad. 💪🥳👍
Det är inte de bästa reglerna för Necro, de trivs inte i tier 2 med lite pengar.
Osannolikt att de kommer väljas av så många landslag.
Kommer med Tomb Kings till SM, och även om jag förstår att det är irrelevant för uttagningen så säger jag ändå att jag spelat 29/9/14 med TK i år, och hoppas på en bra turnering :)
Jag vill också anmäla mig. Vem vet, jag kanske råkar överleverera =)
Spelar just nu mest Undead, men är ju helt otippad med alver som jag tänker spela under 2025. Kanske har dolda talanger?
Anmäler mig, Amazoner eller Norse för min del.
Humans och High Elves för mig.
Hej hej,
Slänger in en tanke kring att ta ut coacher till landslaget
Förstår att ni har ett väl inarbetat system med PR och annan statistik, och det har onekligen gett resultat och ger bra fingervisningar kring vilka som är aktuella
Har ni nånsin tänkt tanken på att spela flera turneringar under årets gång, där alla spelar exakt samma roster?
En turnering spelar alla coacher samma bash-lag, sen en turnering spelar alla samma dash-lag, och slutligen en hybrid. Det vore ju intressant att se vilka coacher som kan prestera bra mot varandra med exakt samma förutsättningar, och då även med olika typer av lag.
Varför? - då kan man urskilja de coacher som kan analysera och besluta strategier oavsett vad som händer på plan, och med vad de spelar med, och mot exakt samma roster. Bäst plays vinner
En coach som kommer top 3 med både bash, dash och hybrid säger ju en hel del kan jag tycka
En påbyggnadsidé är att kanske låta 1-2 platser i landslaget vara lämnade till de som presterar bäst i de turneringarna. Så kanske vissa som inte har samma tid att lägga på turneringar under året och jaga PR, ett wild card att bevisa sig.
Over and out, och lycka till alla som är pepp på landslag
@Zalmour Jag tror det funkar om man inte har nån RNG faktor :)
En del coacher hinner med många turneringar så man får en bra fingervisning hur dom ligger till. En del hinner inte med lika många turneringar av olika skäl. Därför är det bra att man spelar det man vill spela och det man tror man är bra på.
Tyvärr måste alla deltagare i laget spela olika raser på självaste EuroBowl.
Absolut, tanken var mer om att få ytterligare underlag på vad som gör en bra coach till en bra coach snarare än att spela meta-lag för stunden. Mest som en kul idé för att bredda möjligheterna för personer att spela in sig
Om någon kan vinna över flera duktiga spelare i både bash, dash och hybrid med samma förutsättningar så skulle mycket tala för att de kan spela på en hög nivå, med en ras som landslaget vill ha med i truppen
Gällande RNG, så över tid brukar sådant jämna ut sig, det handlar mer om att kunna anpassa sitt spelsätt utifrån vad du spelar och vad du möter, och hantera RNG åt båda håll. Flera turneringar där alla har samma förutsättningar kommer påvisa kvalité framför tur ändå
@Zalmour Det låter om inte annat som en kul och intressant turnering att testa även om det inte skulle rikta sig mot landslagsuttagning.
Ja absolut, kul är ju ändå nummer 1 med Blood Bowl. Sen kan man utvärdera om man vill göra något med det i efterhand eller inte
Vem vill inte ha en pokal som årets Bash/Dash/Hybrid coach :)
Jag signar upp mig! Alla agility-lag är intressanta i första hand.
Skriver upp mig!
Mest sugen på Undead eller Lizards. Men kan även spela en gemytlig Necro, Chorf och Orc.
Bara ett litet inlägg i dialogen mellan @Spelledaren och @kaju . Jag förstår att PR inte kan beräknas på onlinematcher och att PR är den viktigaste faktorn för att ta ut spelare till landslaget. Däremot tycker jag att det tveksamt att helt bortse från NAF-matcher och turneringar online. Det är samma spel och samma regler/tiering etc. som TT och skillnaderna är marginella (slå tärningar, flytta gubbar, vara i ett socialt sammanhang). Om någon konsekvent placerar sig högt på NAF-stil-turneringar online med relevanta regler så borde det inte helt bortses ifrån, tycker jag.
jag tycker det är stor skillnad på online och TT.
Enda problemet här är väl typ bb3 som inte har alla lag. Fumbbl och officiella naf-turneringar kan jag dock köpa :).
@kaju - jag vill spela i landslaget. Jag återkommer om hur jag ska visa att jag förtjänar det och med vilket lag. Vill gärna veta när uttagningen sker.
Tycker att @Nyaga har en poäng här!
Absolut att mycket inte stämmer med BB3 och TT, men nu har vi två stycken coacher som har placerat sig väldigt bra i WC.
NU när riff-raffet är borta så är det endast väldigt kompitenta coacher kvar.... bland annat både @sirvejlance och @Nyaga.
Grymt starkt att placerat sig bland dom sista 32 coacherna, redan efter runda 2 av 3....
Jag vill såklart också vara med.
Alla dashlag samt Undead och Lizard brukar jag kunna prestera bra med.
Jag vill inte förstöra den här tråden med online-diskussionen men bara ett tydliggörande: Jag syftade framförallt på FUMBBL och deras NAF-turneringar och högkvalitativa turneringar i NAF-stil.
Tycker den största skillnaden mellan online o TT är att man slipper hålla koll på sin turnmarker & trycka på klockan när man avslutar sin turn, vilket är en fördel för mig som är virrig.
Nu finns det en tråd här för att fortsätta prata om online kontra tabletop när det gäller landslagsuttagningen: https://forum.swebba.se/discussion/2579/borde-onlinespel-anvaendas-som-underlag-foer-landslagsuttagningen/p1
Var vänlig och skriv inget mer om detta i denna tråd, vi försöker hålla oss till ämnet.