Nominerad Ozt 2025

Jag vill bli kapten igen för att min Blood Bowl-entusiasm har fått en nytändning. Då vill jag bidra och driva på alla plan som tänkas kan!

Dessutom tror jag att hela scenen blir starkare av att det finns fler alternativ att välja på, det är väldigt positivt att det är 4 olika potentiella kaptener att välja mellan.

Mina styrkor är att jag är tydlig på att kommunicera, bra på att agera reseledare och är hyfsat bra på spelet.

Uttagningen kommer att baseras på performance rating för det är det minst dåliga verktyget vi har, det går dock inte att följa rakt av. Helst ska en coach ha flertalet bra prestationer och inte bara någon enstaka avvikande hög prestation. 

Jag kommer kategorisera turneringarna så att evenemang med uppenbart annorlunda regler från troligt Eurobowlscenario räknas mindre, men vinster är såklart vinster!

Sen kommer jag vid liknande rating hos coacher att i första hand använda antalet oavgjorda matcher som tiebreakers. Om någon ligger på en ok, men inte lysande, performance rating och aldrig förlorar en match så är det en bra egenskap i landslaget, det är extremt viktigt att inte ge bort poäng till motståndarna så oavgjort är bra i Eurobowl.

Jag måste ge cred till Coma för hans idé om att istället för att fokusera på en specifik ras så kommer jag att se till kategorier av lag som bash, agility och hybrid istället. 

Så att det finns mer flexibilitet att testa olika raser men fortfarande uppmuntra till att hitta en spelstil som fungerar för varje individ.

I slutändan är det dock garanterat någon som inte kommer hålla med och jag är beredd att ta kontroversen!

Jag anser att den som leder landslaget bör ha en plats till förfogande så om jag blir vald kommer jag att välja mig själv till laget.


Den stora skillnaden mot förra året är att inte låsa sig vid den ras som primärt spelades för att kvala in till landslaget med, utan då ge flexibilitet att byta inom kategorin för att kunna anpassa oss efter nysläppta lag och uppdateringar av regler. I Grekland hade det varit bra om en hybridcoach hade kunnat byta till Amazoner när vi väl upptäckte hur bra de var i turneringsreglerna.

 

I övrigt så tycker jag att det var väldigt bra med samarbetet med rosterbygget när det blev påtvingat i och med de olika paketen som behövdes fördelas på det mest optimerade sättet. 

Så jag fick tanken att oavsett om det är samma sak igen så ska laget ha mer input på hur rosters har byggts än tidigare år.

Vid byggen som fler än hälften i laget tycker är suboptimalt så behöver det testas ordentligt för att godkännas av laget som helhet. 

Det är alldeles för lätt att stirra sig blind på sitt sätt att bygga och inte testa annat, så om det är kontroversiellt så behöver man vara beredd att ändra sin roster.

Gäller då såklart även kaptenens lagbygge!

Hoppas att vi i år sätter rekord i antalet röstande för Sveriges landslagskapten!

Comments

Sign In or Register to comment.