Interception och fångande av boll/bomb

edited August 19 in Regler

@Jimmieblla och jag stötte på en liten detalj igår som jag trodde att jag hade koll på, men som jag var tvungen att snurra två varv innanför pannbenet när jag kom hem, så nu vill jag kolla med hjärntrusten här.

Reglerna sägare att en (1) spelare får försöka göra en deflect/interception när en boll/bomb kastas. Om detta försök misslyckas och målet för bollen/bomben är en annan motståndarspelare, vad gäller då:

1. Spelaren får inte försöka fånga bollen/bomben då ett interception-försök redan har utförts
  2. Spelaren får försöka fånga bollen/bomben, då att fånga bollen/bomben i dess målruta inte är ett försök till interception, även om det är motståndaren som kastar den.

Min mage sa 1 igår, men när jag tänker efter känns det mer som att 2 är rimligt.

Comments

• Två. Tror till och med du måste (jmf "får") försöka fånga en boll eller bomb som kommer in i din ruta. Sen så borde det inte vara varken en interception eller lyckad pass ur spp synpunkt.

• Svaret är 2. Ionas har rätt

• Hmmm...

Så det betyder att man får två försök till "fånga" bollen?!?

1. om en spelare står i bollbanan för ett Deflection/Catch.
    2. Mottagaren av passen gör en Catch slag.

Men kan dessa både steg utföras av samma spelare?

• om det är en boll - ja (om man deflectar så att bollen efter någon annans failade catch kommer tillbaka till deflectaren)

om det är en bomb - nej (eftersom en bomb sprängs när någon failar catch)

• Okej. Så om man gör en deflection på en bomb, men inte interceptar, så sprängs den direkt utan att scattra D8x3. Låter bekant. Behöver damma av reglerna för bomber märker jag.

• nej, det tror jag inte... man deflectar den, men hos den första som försöker catcha så kan den sprängas. men är inte hundra på det.

• Ringer någon klocka om att den sprängs på 4+ för varje person som fångar den. Måste gräva fram regelboken, det är för många klockor som klämtar i huvudet. :)

• edited August 19

Fast om man deflektar måste man väl försöka catcha.

*edit hade fel igen, det är ju om man misslyckas med intercepten som den deflektar…

• Jo, så är det. Men de flesta spelare är sopor och misslyckas oftast med det. :)

• Först slår man för passen (kan ju bli wildly och gå pt ett annat håll) - sedan slår du för deflect för någon som står rätt - misslyckas du går passen iväg, lyckas du måste du slå för intercept. Frågan är vad som händer om du misslyckas med intercepten? En boll blir ju deflectad, men en bomb? Jag skulle tro att den också blir deflectad men är inte säker!

• Den blir deflectad och scattrar (3xD8)

Catch skill får inte användas på bomb, endast "passing skills"

Sign In or Register to comment.