Uttagning av landslag i framtiden.
in Turneringar
Här kan ni fortsätta diskussionen så att vi har allt samlat på ett ställe.
Finns förslag att man tar med Performance Rating från olika intervaller av datum.
Längre perioder för den som blir vald till kapten.
Fortsätt kom med idéer.
Comments
Ett förslag är att kaptensvalet görs strax efter landslagsuttagningen.
Tanken är att innevarande kapten kan fokusera på kommande Eurobowl, och Nya kaptenen (eller om det blir samma) kan berätta hur nästa uttagningen ska gå till.
Kan eventuellt bli rörigt på det viset att det kommer komma perioder då finns ” två kaptener”… Men kanske gynnar det uttagningsprocessen med att kaptenen får 1 år på sig att ta ut laget och kommunicera sin syn.
Låter som en bra idé tycker jag
@sirvejlance Problemet jag ser är att nuvarande kapten kanske inte vet om han vill vara kapten fler gånger innan han har varit kapten på EuroBowl första gången.
I så fall kan väl nuvarande kaptenen vänta ett år och sedan kandidera igen nästa år
Eller de två lag (Svenska lag) som placerar sig bäst på SM slås ihop? En main coach (lag1) och en vice (lag2)
Om det skulle vara ett lag som inte vill/kan så går chansen vidare nedåt till nästa lag i placering.
Då blir kanske SM mer competative, och det kanske det skall vara?
Då läggs det väldigt mycket vikt på bara en turnering. Alla kan ju ha flyt
Tycker ändå det brukar vara samma namn i toppen. Tror det skulle höja upplevelsen att kvala tillsammans med två andra.
Tror vinsten med en sådan uttagning väger upp eventuella "förlusten" att något lag tar sig till toppen i SM på tur.
Om det skulle bli avhopp från SM-truppen kan ju dessutom Main och Vice fylla på med mig eller Tim exempelvis.
Lite besviken att ingen föreslagit uttagningsmetoden "dokusåpa med de femton bästa spelarna inlåsta på en sydtysk herrgård".
@Bitter Vi kömmer ha ett träningsläger för landslaget. Jag ska föreslå att den med mest gult blod i sig är bäst!
Syftar du på Fellowship of the Fling?! Det var det fräckaste!
Det är ju allmänt accepterat att ni enbart vann på tur :P
Jobbigt om vi måste börja ha finnar i landslaget...
@inforthepain men vilket lag det skulle bli, vi kan ju även tävla under vår gamla unionsflagga...
Då kan vi like gärna skapa ett enat lag för hela Norden.
Återskapa Kalmarunionen!
Mina 2 cents: Att ta ut ett helt lag (som i SM) känns bara fel av en mängd olika orsaker. Hur gör man t.ex. om de två bästa lagen spelar med samma raser? "tyvärr" så är nog det minst dåliga alternativet att en kapten sätter ihop ett lag som han tror kan funka, precis som Kaju gjort. (Vet inte hur t.ex. Ozt/melisqus gjort tidigare men det verkar vara på ett liknande sätt såvitt jag förstått). Det kommer såklart bli att vissa inte kommer med som på "pappret" borde varit med. Statistik i all ära men det handlar om mer än det. Om man tar landslaget i ishockey/fotboll så är det alltid en debatt om att någon inte fick en plats i laget beroende på ditt och datt men det handlar om att se den hela bilden, och jag kan inte se att det skulle bli bättre om man gjorde på något annat sätt, då alla andra varianter har fler hål i sig än det nuvarande systemet. Det är inte perfekt, och det är bra att det kommer upp till debatt ibland men det nuvarande ser ut att vara det minst dåliga.
Ang. att det ofta är samma personer i toppen kan ju förklaras på en mängd olika sätt men de får å andra sidan svårare och svårare att hålla en plats i laget då det för varje år som går kommer nya hungriga coacher då iaf den Svenska BB-scenen blir bättre och bredare för varje år som går. Tror det blir ett naturligt urval med flertalet erfarna coacher i landslaget kryddat med någon "ny" precis som i de flesta andra landslag oberoende på sport eller liknande.
Jag personligen är inte intresserad av att delta i ett landslag (är dessutom inte bra nog heller men det är en helt annan sak) men tycker det är superkul och spännande att se vem som blir kapten, vilka som kommer in i laget och hur det sen går när det kommer till kritan. Är man inte nöjd med hur laget blev, så är det väl bara att ställa upp som kapten själv och göra det bättre. Ser egentligen inte problemet.
Men igen, upp till debatt och om flesta vill ha det på ett annat sätt så blir det säkert (nästan lika) bra det också. ;)
Att ta ut ett helt lag är en dålig idé i min mening även om det blir lite motsägelsefullt att vi mestadels tar ut spelare baserat på singelturneringar för att spela en lagturnering (@GetTheRef tack för förtroendet vill jag ändå tillägga från the Ache in Moustache!). Vi vill ju sålla ut de absolut bästa coacherna den aktuella säsongen för det lag kaptenen har planerat ut och då är individuella prestationer viktigt. Men också att alla har chansen att möta t.ex. Melisqus om han spelar turneringen.
Det blir ofta svårare att kvala med lag som kan vara viktiga för lagturneringar t.ex. dvärgar eftersom de har svårt att dra ifrån med antal vinster. Deras jobb är ju dock inte att vinna alla sina matcher utan att tryggt inte förlora och ta de vinster som finns på bordet.
Jag gillar inte heller att man rakt av tar ut den bästa i respektive ras det blir för stelbent. Det som behövs i min mening är att skapa en klustring av lag med liknande spelstilar så att man kan ta ut coacher baserat på prestationen i respektive kluster och beroende på hur många lag från det klustret som är gångbart för Eurobowl det givna året. Exempel på kluster kan vara Bash eller Dash men absolut borde vi gå djupare än så och ta fram minst 4 +1 kluster (+1 för stunty som sällan är gångbart för EB). Exempel: Om vi har flera duktiga Orc coacher så kanske det är rimligt att kunna ta ut två av dem och en får spela Khemri om de ligger i samma kluster. Dock så kan du inte få spela något av de mer tekniska eller snabba lagen baserat på att du bevisat att du är en bra slow bash coach.
För uttagningsperiod gillar jag tanken att kaptenen har möjlighet att titta på resultat under hela 2024 men eftersom man inte vet vilka regler det blir så behöver det vara lite öppet vilka turneringar som viktas. Gillar dock att kaptensvalet går av stapeln direkt efter genomfört Eurobowl. Känns som att vi som community kan komma fram till vissa förutsättningar som kaptenen behöver förhålla sig till där en förutbestämd start av uttagsperiod kan vara en sån sak.
Har fler tankar som vanligt men inte längre lunch :D
En grej - jag funderar på att fixa en bättre PR-redovisning som alla kan få tillgång till med bra filter och sökfunktioner. Det är rimligt eftersom jag är försteräknare nu att jag också presenterar data så. Det kommer gå bra att komma med synpunkter på upplägget och lägga till funktioner. Är det en bra idé tycker ni? Om en framtida förbundskapten säger att PR är skit och inget att ha tror jag ändå @Melisqus blir glad, så jag fortsätter nog ändå så länge folk skickar sina NAF-XML till mig…
Det är bra att man jobbat med transparens. Det är även viktigt att veta vad man tolkar i statistiken.
En öppen fil vore toppen.
Den kommer inte vara "öppen" - det kostar pengar om jag ska kunna låta andra vara med och redigera, iaf med den tjänst jag tänkt använda. Men jag kommer kunna skapa länkar till filtreringar av olika slag som man kan kolla.
Jag tänker så här:
Grupperat per coach så man kan kolla sina egna
Grupperat per ras/lag så man kan kolla vem som är bäst med Nobles
Grupperat per turnering så man kan kolla enskilda events
Sen en vy som filtrerar ut turneringar som FK vill ha bort pga regler som skiljer sig för mycket från EB
Nåt som saknas i den tanken?
Typ så här blir det sen:
https://airtable.com/appszTUXt6LQiC0Yt/shrEgDjZ3W5jzVHbq/tblkIwEbKU6ineaaJ
Strunta i de data jag använt där det är slagg från när jag testade med Stockbowl Open för ett tag sen - inga av siffrorna i sig stämmer.
Går det inte ha den på G-Drive bara?
Ja, om man är nöjd med en sämre :P
OK, men mer seriöst - jag tycker G-drive är väldigt dåligt när det gäller att presentera data, och att det väldigt lätt blir väldigt plottrigt och konstigt. Jag klagar inte specifikt på ditt ark, kan vi låtsas, men den där kommer ge folk en bättre upplevelse inbillar jag mig.
Sen tror jag FK ska ha en annan lösning vid sidan av som liknar ditt ark, men just PR-data är tydligare och mer visningsbart så här känner jag.
Och allt där går att kopiera och klistra in i andra kalkylark om man vill…
Här har jag gjort en lite mer begriplig prototyp:
https://airtable.com/appZiRx4eM77Fh4dq/shrjhHZQSJN6qXksN/tblCuVRGpNQvvk8RJ
Kolla under "Group" så kan man gruppera per lag.
Vi kan ansa alla utländska coacher och alla resultat under nån cutoff så den inte växer för mycket.
Bu eller bä nu så jag inte kissar bort tid.
@grumplekins jag tycker den ser riktigt bra ut och det är enkelt att ladda ned som CSV och öppna i Excel. Visst behöver man ta bort coach grupperingen för att kunna filtrera på ett vettigt sätt?
Bra jävla jobbat!
man kan filtrera grupperat om man vill men det blir lite esoteriskt
Den är lite mindre tydlig på telefonen så jag gör nog förgrupperade vyer med olika länkar så man kan se vettigt där
Ser bra ut.
<3