NAF medlemskap på turneringar

Hej alla!

Jag och Simon satt och planerade för vår turnering i Varberg den 1:a juni och vi kom då att prata om man ska ha det som en NAF turnering.


Jag tänkte ställa frågan till er. Med tanke på hur det pratas om NAF just nu så undrar jag hur ni känner inför det hela.

Måste turneringarna vara NAF sanktionerade för att du ska komma?

«1

Comments

  • Hej,

    För min del så väljer jag hellre NAF event än ej NAF. När det gäller event utanför Stockholm så vill jag helst spela 5-6 matcher, dvs 2- dagar.

    Det är mina 5 cent

  • Jag spelar helst NAF men är öppen för icke-NAF i teoein. Reser mer sannolikt för NAF.


    det enda jag känner starkt är att är det sanktionerat ska alla coacher vara medlemmar.

  • Glädjen som mitt femsiffriga NAF-nummer skänker andra spelare är otroligt mycket större än eventuella skav jag känner över att spendera en droppe tid på att skaffa det. Nettoglädjen i Blood Bowl-samfundet ökar således om du kör NAF-koppling.

    Undantaget är väl om det sedan är en turnering vars primära syfte är att fiska in helt nya spelare till hobbyn.

  • Jag är ytterligare en som i första hand väljer att åka till NAF-turneringar då jag inte kan åka till alla.

    Om jag ska åka till en turnering som inte är NAF-sanktionerad så ska den helst ha någon rolig twist som lockar.

  • För min del är det i stort sett enbart NAF-turneringar som gäller. Jag kollar också alltid regelpaketet och är det för mycket "skoj" som inte känns balanserat så hoppar jag över den ändå.

  • Tror inte jag skulle resa för icke-NAF.

  • edited March 20

    Spelar klart hellre på Naf-event om jag ska åka generellt, annars har vi vår liga och in-liga-event för tokigare saker. :)

  • Jag misstänkte detta.

    Själv så börjar jag tycka att NAF behöver steppa upp sitt game lite.

    Som TO så tycker jag att deras system/databas/hemsida är under all kritik.

    Man borde kunna lägga en del utav alla medlemskap pengar till att köpa in tjänsten att uppgradera systemet.

    Jag tycker också att det känns svårt att motivera nya till att bli medlem i NAF när man inte är intresserad av rankingen.

    Detta skapar ett problem för TO´s när de flesta önskar att turneringar ska vara för bara NAF anslutna.

    Hur känner ni för den biten?

  • vet att det finns iaf två aktiva grupper i NAF som jobbar på olika delar av webbplatsen. men håller med, det är lite väl dålig sida på många punkter.

  • Hemsidan känns som den var scriptad på 1800-talet och redan 2004 trodde jag sidan var en scam först så hade gärna sett en update av sidan och hoppas de får till det mer användarvänligt. Den är som den är, den får jobbet gjort, men hade gärna sett en update.


    Om jag skulle delta på en icke NAF turnering, jovisst kan jag tänka mig det. Dock behöver den vara på promenadavstånd och erbjuda på något extra kul. Annars tar jag hellre några träningsmatcher på fumbbl eller kör ogre vs ogre med nohistor i hans vardagsrumm.

  • @Ynik Här finns en poäng, jag är relativt ny på det här med turneringar var på min första på den här sidan millennieskiftet 2022 och jag måste erkänna att jag inte riktigt fattat poängen med NAF. Jag är med för att jag måste vara med för att få vara med på turneringar men vad medlemskapet ger mig förutom nya tärningar* varje år är dimmigt. (NAF sidan känns som en relik från 00-talet.)


    *Som jag rullar är iof nya tärningar med jämna mellanrum något jag behöver, sliter ut turen fort.

  • låter som att NAF behöver se över lite vad det är de erbjuder då och bli bättre på att promota sig?

  • NAF ser ju till att det finns nån sorts standard att hålla sig till, annars skulle allt urarta med massa house rules etc.

    Att hålla VM/EM är inte gratis. NAF är väl nån sorts garant ekonomiskt?

  • Naf + en skara eldsjälar är anledingen EM och VM finns för blood bowl. Som pid säger hade saker troligen spårat ut totalt utan Naf.


    @Hoffa som helt ny förstår jag att man inte ser stora fördelar med Naf men det är en bra databas. Det är lätt att kolla tillbaka vem man spelade mot på en viss turnering, inbördes möte och hitta uppkommande turneringar. Det var här man hittade turneringar i sverige före Swebba fanns. Finns flera svenska bloodbowlare som hittar kul turneringar utomlands tack vare Naf.

  • stämmer bra pidftp, men kanske kan stå tydligare någonstans vad ett medlemskap innebär.

    jaja, inte riktigt det tråden handlade om kanske.

  • Kort kommentar. NAF borde verkligen ge bättre info till nya medlemmar, jag måste erkänna att jag inte hade en aning om en hel del av funktionerna som nämns i den här tråden. Jag loggar typ bara in en gång om året för att förnya mitt medlemskap.

  • NAF är ju i princip gratis och driver på intresset för Blood bowl så jag ser inga konstigheter iöht att det kan krävas medlemskap för att vara med.

  • Nu gled vi in på andra saker angående NAF men jag tror det är bra med en diskussion kring NAF

    Helt klart så behövs det göras mer transparant vad medlemspengarna går till och vad man får för sitt medlemskap.

    Hemsidan behöver uppgraders och göras mer användarvänlig. Det är precis som @inforthepain säger att sidan känns som något som överlevt ifrån 80-talet.

    Ifall man fick önska så hade jag önskat att NAF skulle kunna bygga in ett system för att registrera matcher och resultat ala Tour Play så det skulle gå rakt in i databasen istället för omvägar.

    En annan sak som skulle underlätta vore ifall man skulle kunna göra generic konton på NAF för att registrera matcher där man har med någon i sin turnering som inte är NAF-medlem.

    Ex

    Man skulle skapa konton för alla bb-lag med nation.

    Som typ

    SWE-HE

    SWE-DE

    SWE-SKA

    osv

    På så sätt så skulle man kunna registrera dessa matcher i systemet och de som är registrerade få sina ranking poäng även för dessa matcher.


    Sedan är det hela med varför man ska vara med i NAF. Det känns enligt mig att just nu är NAF till för BB veteraner. Visst EM och VM i all ära men det känns som det är "eliten" som får ut något av dessa.

    Sedan undrar jag om det verkligen skulle spåra ut ifall inte NAF skulle finnas?


    Inser att jag låter väldigt kritisk mot NAF men jag vill säga att det är jag inte. Jag tycker att de gör ett bra jobb (även fast jag är lite orolig för det elitistiska vibbarna man fått den senaste tiden. Det jag menar är att man måste promota sig bättre för att göra det lättare för TO´s att kunna sälja in till nya BB-coacher att gå med. Förut var tärningarna något man kunde locka med men nu när det är enkelt att få tag på tärningssätt så är inte det någon man kan locka med.

  • Jag är negativ till platshållare i turneringar. Förstår inte syftet. Bättre om folk går med.

    Spåra ur är såklart subjektivt men för mig skulle mycket gå förlorat. Det finns en stabil struktur och ett förbund som ordnar stora turneringar. Vem skulle fylla de rollerna? Varför ska vi byta?

  • edited March 25

    Får hålla med @grumplekins . Men ang NAF de kostar typ en öl och du får tokens/tärningar.

    Skulle sidan hålla modern standard hade det kostat mycket, för ingen med relevanta skill vill jobba gratis…

    Vill folk inte NAFregistrera sina turneringar så gör inte de. Men lite tråkigt att de ofta blir NAFgnäll är ju ändå ideellt arbete. 😊

    Vad är det du upplever som ”elitistiskt” @Ynik ?

  • OM jag inte mins fel så är det samma person bakom NAFs databas som Fummbls.... dvs Krister... :-D

  • Jag tycker att de är transparanta med vad deras pengar går till men som vanligt är de flesta för lata för att ta reda på det. Upplever ett liknande beteende på jobbet hela tiden med kommentarer som "Det har ingen sagt till mig" fast att de har fått ett material skickat till sig som det är deras jobb att läsa och svaret står på första sidan.

    De har genom åren sagt nej till generiska konton och det är fullt förståeligt eftersom ett generiskt konto skulle ranka högre eller lägre än vad den faktiska matchen var. Självklart är det ju ok att inte vilja vara medlem i något och det är ju helt ok att inte vara det men det är ju ett val man gör och det är inte alltid rimligt att få allt man vill. Det finns dock en stor mängd spelare som vill spela kompetitativt och då kunna se sin ranking över tid. Om det är elitistiskt i sig låter jag vara osagt men tycker i så fall ribban sätts väldigt lågt för det. Värt att påpeka är ju också att du behöver bli medlem en gång för att rankas på turneringar så länge du vill och inte går ur.

    Jag tror definitivt att det skulle bli mer turneringar med obalanserade regler än nu om NAF inte skulle finnas. Det finns utrymme för det också utanför NAF och allt grundas sig om det finns tillräckligt med spelare för det ena och/eller det andra. Som jag sagt tidigare lägger inte jag personligen något intresse att spela utanför NAF-ranking och ibland inte då heller om det känns som ett obalanserat regelset.

  • Hemsidan är och har alltid varit en knäckfråga men den verkar väldigt svårt att lösa, se diskussionerna inför presidentvalet. Jag tycker inte heller transparensen är bristfällig, alla dokument kring in- ochh utflöde finns på hemsidan. Sedan är ju frågan hur detta kommuniceras men problemet är att alla har olika lösningar på hur det ska gå till utifrån sina egna preferenser.

  • edited March 25

    @coma Vänta Vad? "Värt att påpeka är ju också att du behöver bli medlem en gång för att rankas på turneringar så länge du vill och inte går ur."

    Betyder detta att man bara behöver betala den första medlemsavgiften för att sedan kunna åka på turneringar som kräver Naf medlemskap i "tid och evighet" (Detta kanske låter osolidariskt att ens fråga om men jag har noll intresse av VM, EM eller något annat NAF tillhandahåller så...)

  • @Hoffa Jag har aldrig varit med om att de kontrollerar att man har ett aktivt NAF medlemskap på en turnering, endast att man har ett NAF namn.

  • edited March 26

    Man behöver inte ha ett aktivt medlemskap för att spela I NAF turneringar. "You don’t need to renew your membership to continue playing in NAF tournaments, however an active membership allows you to continue to have access to the Members Area where all the data is held, to run NAF registered tournaments, earns you the membership gift, and also allows you to vote in NAF elections."

  • @Hoffa japp precis som Sirvejlance skrev och det skall räcka för att "räknas" som NAF-ansluten eftersom dina och dina motståndares matcher rankas korrekt.

  • edited March 26

    Bra att veta, lite märkligt att många svenska turneringar och för den delen titeln på den här tråden skriver "NAF-medlemskap" när man egentligen bara menar att man som spelare behöver ha ett NAF nummer, det är ju som jag just fått lära mig, inte samma sak.

  • Jag kan känna att det kanske vore möjligt att få till ett omtag på hemsidan om alla som hade nummer var med och betalade…

  • @Hoffa Se det som en glitch. Det är upp till dig om du vill utnyttja den eller inte ;)

Sign In or Register to comment.