Bloodlust o göra mål.
” If a player who failed this roll wants to make a Pass action, Hand-off, or score, then they must bite a Thrall before they perform the action or score.”
Tolkningen som jag hör, är att om man blood lustat när man ska göra mål så biter man som vanligt i slutet av sin aktivering. Thrallen ska alltså stå vid eller i målzonen.
Men så fort man går in i endzone med bollen är det ju mål? Hur kan man då bita innan man gör mål? Är det kanske så att man ska bita innan man börjar gå när det gäller pass, handoff o mål?
Comments
Tolkar det som att man ska ha kontroll på bollen. Tänker att vampen släpper bollen i samma ögonblick han kommer in i TD. Ungefär som någon som blir knockad med bollen har ju i teorin med sig bollen in i rutan han landar på, men tappar bollen i samma ögonblick han kommer in i rutan och så studsar bollen därifrån.
Jag tänker: Alla vanliga regler är som vanligt. Står det nåt explicit i nån skill så går man efter det.
Det finns ingen större glädje i livet än motståndarens misslyckade bloodlust-slag.
Skulle tolka det som att så fort man kliver in i endzone med bollen måste man kunna bita en thrall eller ta en turnover. Alltså att man inte kan springa några rutor i endzone för att bita en thrall en bit bort.
Side note:
Kanske lite offtopick men kom tänka på när jag spelade gamla vamps. Har för mig jag spelade mot Frantic på doubt och skulle springa in bollen i mål turn 15, självklat vart det 1 på bloodlust... fick göra en 180° sväng och springa tillbaka till LOS för att bita en thrall. Ner med recivers och mat för att få till en pass till endzone i turn 16. När man spelar vamps känns det alltid som man måste ha en plan A, en plan B, plan C, plan C++, plan D, plan (wt)F, plan GG.
Du behöver mer foul appearance i ditt liv, det är sportens Cheddar.
Aktiveringen slutar så fort han tar ett enda steg in i end zone med bollen. Man kan inte flytta några steg i end zone med boll.
Det förklaras av detta:
Q: What happens if a player with the Bloodlust (X+) trait fails the Bloodlust roll and is forced to end their activation early? (p.5)
A: Then the player with the Bloodlust (X+) trait has been unable to bite a Thrall, Turnover is caused and the Vampire will lose their Tackle Zone until they are next activated and will immediately drop the ball if they were holding it.
När man kommer in i endzone så blir det mål direkt, (man behöver ju faktiskt inte ens vara aktiverad.) Så eftersom man ska bita INNAN man gör mål så är det inte helt orimligt att man alltså ska bita innan man börjar sin aktivering. Har du running pass och väljer pass får man fortsätta springa efter du har bitit enl erratan. Så det är inte alltid att bettet sker i slutet av aktiveringen.
ENL regelboken "A touchdown is scored when:
Men jag är fine med vilken tolkning som helst bara alla kör med samma. Och just nu verkar det som att tolkningen är att man ska bita efter man gjort en TD. ;)
Yes
Och Bloodlust gör ett undantag till den generella regeln.
Och om de vill göra mål måste du nu bita.
Jag tycker inta att det svarar på frågan om man får springa runt i end zone med bollen innan man biter. För der blir ju inget td så då borde man kunna fortsätta flytta.
@Melisqus Håller med
Så just när man gör TD så får man bita "innan" man utför sin action eller scorar, men det betyder inte att man får springa vidare (utom för running pass som @sirvejlance påpekade var erratat. När man utför pass eller handoff så tar ju activation slut. Samma när man gör TD.
Men visst, det är väääldigt dåligt skrivet.