Skillslag på en ogre
Jag har det trevliga dilemmat att ha rullat 6,5 på andra skillslaget på ogren Titanix i mitt human lag Gaul Sidekix. http://stockbowl.bloodbowlleague.com/default.asp?p=ro&t=gau
Första slaget var 3,3 så jag valde såklart Block, vilket betalade sig bra i matchen efter.
Hade det varit första slaget hade jag nog tag Guard istället och varit ganska nöjd, han kommer att få jobbet gjort och behöver egentligen inte fler skills, en ogre brukar ju inte får mer än ett par skills ändå - guard, break tackle och piling on?
Men hur ska jag göra nu? Jag hade tänkt mig att ta Guard. Men med Block är han en bra hitter, som hyfsat säkert kan både blocka och blitza. Med AG 3 finns det dock en rimlig chans att kunna dodga och till och med hantera bollen om det behövs. Frågan är bara om man egentligen kommer att få nytta av att kunna göra sådant, resten av laget har ju som bekant också AG 3, men de tyngs inte av skillen Loner.
Ska jag välja +1 AG på en ogre, som redan har fått Block? I så fall hur ska jag använda honom då?
Första slaget var 3,3 så jag valde såklart Block, vilket betalade sig bra i matchen efter.
Hade det varit första slaget hade jag nog tag Guard istället och varit ganska nöjd, han kommer att få jobbet gjort och behöver egentligen inte fler skills, en ogre brukar ju inte får mer än ett par skills ändå - guard, break tackle och piling on?
Men hur ska jag göra nu? Jag hade tänkt mig att ta Guard. Men med Block är han en bra hitter, som hyfsat säkert kan både blocka och blitza. Med AG 3 finns det dock en rimlig chans att kunna dodga och till och med hantera bollen om det behövs. Frågan är bara om man egentligen kommer att få nytta av att kunna göra sådant, resten av laget har ju som bekant också AG 3, men de tyngs inte av skillen Loner.
Ska jag välja +1 AG på en ogre, som redan har fått Block? I så fall hur ska jag använda honom då?
Comments
En ST5 ball carrier är rätt bökig att hantera för motståndarna, men på kort sikt har du motståndare som kan i viss mån kan hantera. Mansons stripp ball wardancer kommer kunna ta bollen från dig i alla fall och ST5 hjälper inte när Stockbowl All Stars bomber kommer flygande.
Slutsats: Jag hade tagit guard.
Tusse har en ST4 blitxer. Skall han göra något liknande lyckas han 24/36 att han lyckas utan reroll, vilket i stort är samma odds. Blitzern har större chanser att göra något vettigt med en reroll och har högre MV och kan göra GFI med större säkerhet om han har en RR . Visst, det är lättare att ta bollen från en ST4 pjäs än en ST5 pjäs, men det är inte alla gånger det gör en skillnad.
Tittar vi på defense så skulle jag mycket hellre ta en Ogre med AG2, block, guard och stand firm eller break tackle än en Ogre med AG4 och block.
Man kan tänka sig att ta AG+ för at det är skoj eller om det varit en Ogre-Ogre, men det är en annan femma.
Jag skulle dock gå på Break Tackle.
I ett humanlag ser jag en Ogre som ett sätt att vara proaktiv och styra motståndaren, därför skulle jag nog skilla honom med både Break Tackle och Piling On och följa det med Stand Firm. Vill man göra motsatsen och aktivt använda honom för att få resultat så känns Guard+Stand Firm som ett bättre val. Han är trots allt lagets dyraste spelare så han bör få en stor roll i den taktik man väljer, annars kan man byta honom mot en wizard.
Jag diggar ditt tänk!!! Hade en dwarf blitzer med Leap av den anledningen en gång. Att plocka en ruta gör att man måste leapa över eller krångla sig igenom.
Diving Tackle kan också skapa förvirring: Använda trots att motståndaren klarat sitt dodge slag för att lämna en tacklezone eller täcka en ruta för en annan spelare.