Skillslag på en ogre

edited September 2014 in StockBowl
Jag har det trevliga dilemmat att ha rullat 6,5 på andra skillslaget på ogren Titanix i mitt human lag Gaul Sidekix. http://stockbowl.bloodbowlleague.com/default.asp?p=ro&t=gau

Första slaget var 3,3 så jag valde såklart Block, vilket betalade sig bra i matchen efter.

Hade det varit första slaget hade jag nog tag Guard istället och varit ganska nöjd, han kommer att få jobbet gjort och behöver egentligen inte fler skills, en ogre brukar ju inte får mer än ett par skills ändå - guard, break tackle och piling on?

Men hur ska jag göra nu? Jag hade tänkt mig att ta Guard. Men med Block är han en bra hitter, som hyfsat säkert kan både blocka och blitza. Med AG 3 finns det dock en rimlig chans att kunna dodga och till och med hantera bollen om det behövs. Frågan är bara om man egentligen kommer att få nytta av att kunna göra sådant, resten av laget har ju som bekant också AG 3, men de tyngs inte av skillen Loner.

Ska jag välja +1 AG på en ogre, som redan har fått Block? I så fall hur ska jag använda honom då?

Comments

• Argh, jag läste bara Ogre och tänkte Ogres. Ändrar min Ag till Guard (eller Grab eller Stand firm) :)
  • Det är sjukt roligt med en mini Morg som springer runt och härjar!
  • Tänkte också att det var Ogres det handlade om, då hade +AG varit givet. Men i ditt fall hade jag gått på Guard... :)
  • +AG är ju kul förstås, men utan sure hands eller dodge kommer han inte kunna göra något med tillförlitlighet i alla fall. Dessutom har du pga loner inget bra skydd mot att han kommer bli dum titt som tätt. Det sker troligen när du behöver det som minst.

En ST5 ball carrier är rätt bökig att hantera för motståndarna, men på kort sikt har du motståndare som kan i viss mån kan hantera. Mansons stripp ball wardancer kommer kunna ta bollen från dig i alla fall och ST5 hjälper inte när Stockbowl All Stars bomber kommer flygande.

Slutsats: Jag hade tagit guard.
  • hur ska du annars få en AG4 ogre?
  • +AG ger din ogre massor av karaktär!!!

• Även om vi visste att han slår AG+ igen så skulle jag nog föredra en AG2 ogre med 2 till skills före AG4 ogren. Låt säga att AG4 Ogren skall göra något viktigt som avgör om det blir TD eller inte (en 2+ pick-up, catch eller dodge). Eftersom han har bonehead är det 25/36 att han lyckas utan reroll.

Tusse har en ST4 blitxer. Skall han göra något liknande lyckas han 24/36 att han lyckas utan reroll, vilket i stort är samma odds. Blitzern har större chanser att göra något vettigt med en reroll och har högre MV och kan göra GFI med större säkerhet om han har en RR . Visst, det är lättare att ta bollen från en ST4 pjäs än en ST5 pjäs, men det är inte alla gånger det gör en skillnad.

Tittar vi på defense så skulle jag mycket hellre ta en Ogre med AG2, block, guard och stand firm eller break tackle än en Ogre med AG4 och block.

Man kan tänka sig att ta AG+ för at det är skoj eller om det varit en Ogre-Ogre, men det är en annan femma.
  • Break tackle gör att folk måste hantera möjligheten att dodga in i två tackle zones på 3+. Även om du aldrig ens aktiverar honom så innebär det att fler spelare går till försvar vilket i momentet ger dig ett spelarövertag och fler möjligheter. Är din spelstil mer tryckande och aggresiv så är guard ett bättre alternativ och är du rädd om honom och vill tvinga motståndaren att gömma viktiga spelare för att öppna upp för andra möjligheter så innebär piling on att du slipper ha honom markerad samt att dina blitzers får finlägen på lågAV-spelare.

Jag skulle dock gå på Break Tackle.
  • Tack för alla inlägg. +Ag är inte dåligt och det ger ju ogren karaktär, men jag lutar faktiskt åt Guard just nu. Break tackle och piling on är också bra.
  • edited September 2014
    Jag tycker inte piling on är speciellt bra på en ogre :), skulle aldrig vilja ha en styrka 5 ogre liggandes, han gör mer hot ståendes... typ alltid.
  • Mjo, i ett Human-lag har jag Ogren hellre stående. I ett Ogre-lag åas, får dom glatt leka pannkakeleken(TM).
  • Roligare med en piling on-snotling, DET ger karaktär!
  • Jag skulle gå så långt o säga att +AG är rätt kast på en human ogre. Break tackle som nämnts är ju t.ex mycket bättre (o 20 mindre TV). Enda anledningen är för att det är kul o på väg till en AG 4 ogre med leap!
  • Block + Piling On + (Stand Firm) Resulterar i att han kommer få husera som han vill då motståndaren drar sig att markera honom, långt bättre än en claw+MB+Frenzy-pjäs som kommer markeras för att han ska positioneras fel vid en block. Bjuds det till på en tretärningsmäll där han fortfarande använder den rutan och gör nytta liggandes så kan det resultera i spelare borta nästa tur eller kanske av plan. Problemet blir att han har bonehead och kan komma ligga kvar men en liggande spelare är det mest effektiva sättet att förhindra motståndaren att använda den rutan. Piling On har funktionen av Wrestle som ändå rullar på AV om han även har block. Att välja att inte använda block på en AV9-spelare är en taktik jag anser fungerar fint i ett (kaos)dvärglag för att chansa på att han ligger kvar taktiskt placerad, speciellt om man har sin apotekare kvar. utan Mb eller Claw så innebär det 2 st 10+ rull på raken. En Ogre i ett humanlag är lite för mycket TW för den chansningen dock, därav Piling On.

I ett humanlag ser jag en Ogre som ett sätt att vara proaktiv och styra motståndaren, därför skulle jag nog skilla honom med både Break Tackle och Piling On och följa det med Stand Firm. Vill man göra motsatsen och aktivt använda honom för att få resultat så känns Guard+Stand Firm som ett bättre val. Han är trots allt lagets dyraste spelare så han bör få en stor roll i den taktik man väljer, annars kan man byta honom mot en wizard.
  • Eftersom jag älskar fluff så tycker jag +Ag det handlar om roligt i matcherna och fluffet inte om vinster,det är ju vad jag tycker,men så är jag ju sämst med =)
  • @Thursablot

Jag diggar ditt tänk!!! Hade en dwarf blitzer med Leap av den anledningen en gång. Att plocka en ruta gör att man måste leapa över eller krångla sig igenom.

Diving Tackle kan också skapa förvirring: Använda trots att motståndaren klarat sitt dodge slag för att lämna en tacklezone eller täcka en ruta för en annan spelare.
Sign In or Register to comment.