Kandidat till ordförandeposten
Hej alla Stockbowlfans. Jag vill härmed proklamera att jag ställer upp som kandidat till ordförandeposten på nästa årsmöte. Den stora anledningen är att jag gillar Stockbowl och vill att det ska bestå. Därför vill jag engagera mig mer!
Nu blir kanske några oroliga över att jag skulle få för mig att ändra på saker och ting som ni tycker om och vill ska bestå. Var inte det, jag tänker följa den demokratiska ordningen som föreningen har. Av tio års erfarenhet som arbetslagsledare bland lärare, (och ni vet hur egensinniga dessa är!) vet jag att ledarskap till 99 % är att agera utifrån majoritetens intressen, inte sitt eget.
Någon kanske tror att det har med vår nuvarande ordförande Egil att göra. Förutom att jag önskar att han vore en mer aktiv spelare och kommissionär, har det ingenting med honom att göra. Han (du) är hur trevlig och tillmötesgående som helst! Hatten av för dig Egil.
Martin Svärd den 20 september 2014
Nu blir kanske några oroliga över att jag skulle få för mig att ändra på saker och ting som ni tycker om och vill ska bestå. Var inte det, jag tänker följa den demokratiska ordningen som föreningen har. Av tio års erfarenhet som arbetslagsledare bland lärare, (och ni vet hur egensinniga dessa är!) vet jag att ledarskap till 99 % är att agera utifrån majoritetens intressen, inte sitt eget.
Någon kanske tror att det har med vår nuvarande ordförande Egil att göra. Förutom att jag önskar att han vore en mer aktiv spelare och kommissionär, har det ingenting med honom att göra. Han (du) är hur trevlig och tillmötesgående som helst! Hatten av för dig Egil.
Martin Svärd den 20 september 2014
Comments
Frågor:
Har du någonting konkret som du vill engagera dig med som du känner kräver en ordförandepost istället för övrig styrelsemedlem/medlem i föreningen? Om ja, vad?
Har du någon tidigare erfarenhet som ordförande inom någon annan ideell förening?
Du nämnde kommissionärsbiten också, är kommissionär något du strävar efter att bli och hjälpa till även med den biten av StockBowl?
Det var allt jag kände att jag kunde formulera i frågor just nu, ser fram emot dina svar!
Engagemang: Jag brinner för föreningsdemokrati. Som det är nu tycker jag att beslutsvägarna är oklara. Till exempel valde föreningens högsta beslutande organ, årsmötet, en ny styrelse. Före deras första styrelsemöte hade nya kommissionärer utnämnts. Vem hade auktoritet att göra detta?
Erfarenhet: Jag är ordförande för Tullinge gymnasiums största fackliga organisation. Jag har dessutom suttit i ett antal olika styrelser, bland annat SCA.
Kommissionärsbiten: Nej, jag är just nu inte intresserad av att vara kommissionär, men jag är intresserad av att utnämningen av kommissionärer sker på ett föreningsdemokratiskt riktigt sätt.
Tack för frågorna Mufflo!