Få loss målad figur från bas
Hej, önskar råd av ovan nämnda rubrik.
Efter viss efterforskning sa flera källor på nätet att om det vara superglue, vilket jag tror det är då jag använt Biltemas Superlim, så ska det vara hyfsat enkelt att stoppa in gubben i frysen i en timme och sedan ta bort den från basen med handkraft.
Jag testade med en omålad obasad domare och det gick bra trots att hans fötter var supergluade till basen. Men jag är lite orolig över mina målade wood elves där även basen fått lite Stirland Battlemire runt fötterna. Man vill ju inte att de ska snappa vid fotlederna direkt...
Någon som gjort det förut? Tips och erfarenheter uppskattas
/Basse
Comments
Jag tänker direkt att jag nog skulle klippa basen runt om med en tång sedan fila bort plasten. Bara en tanke och väntar med spänning på proffsen
Är det en klassisk slottabase? Jag brukar bryta basen i två delar jämns med figurens tabb för att vara säker på att jag inte böjer/bryter metallen
Skulle nog offra basen som Mike säger - men har aldrig gjort sånt här. Ställer gubbsen i skåpet o glömmer bort dem istället!
Japp, brukar också bryta sönder basen med en tång.
Det är ju nyaste resin BB figurerna från GW. Baserna som de är på nu är några något tunnare 25mm från annan tillverkare. Jag trodde jag skulle kunna få alla nya BB figurer att stå på 25mm runda baser men tji fick jag. Däremot är det ypperligt att ha sty2 figurer på sådana baser.
Jo jag såg ett klipp om att klippa runt basen och antingen limma den på en ny bredare bas eller klippa och fila bort resten.
De står på 25mm baser som de tidigare BB modellerna gjorde. Jag vill att de ska stå på de nya standard BB baserna, runda 32mm. Baserna som de står på ska jag offras i vilket fall så det är skitsamma vad som händer med dem 😎
Nej, den är heltäckt.
Ah jag fattar! Kommer du åt att skära bort den med skalpell genom att skära i limmet?
Jag äger ingen skalpell och har inte riktigt kollat var det finns. Inte Biltema iaf...
funkar ju egentligen lika bra med sådan mattkniv med blad som en byter ut. de är också supervassa.
@brocCooLi Japp det kan intygas med 4 stygn i handen och de finns på Biltema för typ 30 kr @Marty33
du ska inte använda knivbladet i handen @Frantic, herregud.
@brocCooLi … sagt till eleverna 100 ggr använd inte kniven mot er…
Nåja, nu vet det vad som kan hända. 😳
Alphaspel har en hemma för en rimlig peng.
En liten fil och en skalpell är de verktyg jag använder mest förutom penslar när jag preppar figurer för målning. En liten borr för pinning (behövs inte lika mycket i plast och resin skall man inte borra i utan gasmask) är också trevligt att ha.
Vad heter de på biltema? Inte under ordet "skalpell" iaf
Typ en brytblads kniv eller mattkniv
finns lite olika storlekar
@mikethemachine länkade till den jag skar mig i handen med... den funkar @Marty33
tycker de är de bästa knivarna :)
That is not a knife!
This is a knife!!
@Juiblex - Crocodile Dundee 2 style 🙃
Tack @Frantic för att du också hör till oss yngre äldre män….
Problemet är nu löst. Första figuren klippte jag runt basen med en liten tång men det blev sådär. Mycket kvar under fossingen. Tog engammal tapetskärare och snidade in under för att få loss dem och det gick väldigt bra. Fick till ochmed loss alla Meadow Flower Tufts så jag kunde återanvända dem.
Ni kan beskåda dessa alver med nya baser under Gamingfesten i Sandviken i slutet på oktober månad om ni vill 😎
Jag tänker blunda! 😁