Arbetslampa
Jag vill bara fråga om någon använder arbetslampa med förstoring? Jag märker att jag kröker mig över bordet likt en mäla, eftersom jag ofta stöder händerna på bordskanten. Det finns ju lite alternativ, både på Classe O och Jula.
Comments
Men så som jag kom ihåg det var det inte lösningen på alla problem.
Funkade typ för noga inspektion men inte så mycket mer. Möjligt jag skulle tycka annorlunda nu när ryggen blivit stelare etc men det som var positivt var att ljuskällan var väldigt bra iochmed att den var cirkulär och inte punktformig.
Mina femören alltså.
Kommer också ihåg att den var av en lite dyrare modell så det kan inte uttala mig om classes...
Köper en sån här billig variant. Får se hur det funkar.
Jag har den här från Clas Olsson
http://m.clasohlson.com/se/Förstoringslampa-Markslöjd-Hansy/36-3416
Mycket praktisk. Ljuset gör att hela figuren får bra belysning istället för hur det lätt blir skuggtäckt med en vanlig spot. Förstoringen är lagom och praktisk vid detaljer men framförallt när man synar vad man målat. Bra ledad arm även om man alltid vill ha mer.
Kombinera denna med ett litet skruvstäd av något slag vore optimalt. Gärna en roterbar på en arm av något slag.
Lampan jag har citerat från länken jag gav
Färgtemperatur 4100 K =Vitt Varmton är väl mindre än ~3000/3500 medans Dagsljus är 5000+
Färgåtergivningsindex (Ra)80 = Sämre än Ra 100 som är optimalt mot referensen vilket egentligen inte blir relevant Dagsljus och glödlampa har 100. Ju lägre Ra desto mattare blir färgen. lyspulvret styr dock färgtemperaturerna vilka blir relevanta i sammanhanget. Ljuset i den lampan är vitt Perfekt att måla i prutt att fota i. Förslagsvis använder du fönsterbrädan och något som speglar dagsljus om du vill vara ambitiös. Projektorduk är onekligen bättre än lakan men oftast kan du fuska i kamerainställningarna och då duger lakan bra.
Ljusflöde 1350 lm (lumen) Borde motsvara kring 100 Watt eller därikring så har du en referens mot glödlampor.
Så om jag inte missförstår vad du menar med naturligt vitt ljus så ja. 4100 Kalvin är väl så nära den beskrivningen man kommer