Arbetslampa

Jag vill bara fråga om någon använder arbetslampa med förstoring? Jag märker att jag kröker mig över bordet likt en mäla, eftersom jag ofta stöder händerna på bordskanten. Det finns ju lite alternativ, både på Classe O och Jula.

Comments

• När ni målar, då alltså. Inte när ni äter och dylikt...
  • Thursablot använder en sådan.
  • När han äter?
  • Har använt en sådan för säkert 15 år sen så minnet sviktar lite.
    Men så som jag kom ihåg det var det inte lösningen på alla problem.
    Funkade typ för noga inspektion men inte så mycket mer. Möjligt jag skulle tycka annorlunda nu när ryggen blivit stelare etc men det som var positivt var att ljuskällan var väldigt bra iochmed att den var cirkulär och inte punktformig.
    Mina femören alltså.
    Kommer också ihåg att den var av en lite dyrare modell så det kan inte uttala mig om classes...
  • Det här kanske vore något?

41wXery1RlL.jpg
  • edited September 2014
    Problemet är att jag vilar handlederna mot bordskanten när jag målar, för att få stabilitet. Jag vill se nära, men också sitta upprätt.
  • http://m.clasohlson.com/se/Förstoringsglas/34-7929

Köper en sån här billig variant. Får se hur det funkar.
  • Ett tips för att slippa vila handlederna mot bordskanten som jag fick av en bekant när han såg mig göra detta är följande: Håll modellen i höger/vänster hand penseln i den andra och koppla ihop lill- och ringfingrarna från de båda händerna med varandra. I de flesta fall (undantag när det varit klumpiga modeller) har detta hjälpt mig mycket och jag känner att det inte knökar sönder ryggen lika mycket men att det blev tillräckligt stadigt för att jag inte skulle missa allt för mycket när jag målar (de missar som sker ändå kommer av att jag inte kan måla ordentligt och inte p.g.a ostadighet).
  • Tack för tipset!
  • Jag målar alltid med handlovarna mot varandra. Då kan man ha figuren direkt framför näsan och ändå hålla det stadigt.
  • helllstrom wrote: »
    http://m.clasohlson.com/se/Förstoringsglas/34-7929

Köper en sån här billig variant. Får se hur det funkar.

Jag har den här från Clas Olsson
    http://m.clasohlson.com/se/Förstoringslampa-Markslöjd-Hansy/36-3416
    Mycket praktisk. Ljuset gör att hela figuren får bra belysning istället för hur det lätt blir skuggtäckt med en vanlig spot. Förstoringen är lagom och praktisk vid detaljer men framförallt när man synar vad man målat. Bra ledad arm även om man alltid vill ha mer.
    Kombinera denna med ett litet skruvstäd av något slag vore optimalt. Gärna en roterbar på en arm av något slag.
  • Vilken bra tips och trix tråd - mer sånt...
  • Som gubbe kan jag meddela att en gubbförstoringslampa är riktigt jäkla najs.
  • Trådkapning: Kör någon här med lampa som ger naturligt (vitt) ljus? Kikade på såna för länge sen och det var rätt dyrt. Det borde ju bara vara att byta glödlampa kan man tycka. Arbetsljus står det på en del lampor, men det är kanske inte det som menas. Har någon gjort en djupdykning i den djungeln?
  • edited September 2014
    Per_ wrote: »
    Trådkapning: Kör någon här med lampa som ger naturligt (vitt) ljus? Kikade på såna för länge sen och det var rätt dyrt. Det borde ju bara vara att byta glödlampa kan man tycka. Arbetsljus står det på en del lampor, men det är kanske inte det som menas. Har någon gjort en djupdykning i den djungeln?

Lampan jag har citerat från länken jag gav
    Färgtemperatur 4100 K =Vitt Varmton är väl mindre än ~3000/3500 medans Dagsljus är 5000+
    Färgåtergivningsindex (Ra)80 = Sämre än Ra 100 som är optimalt mot referensen vilket egentligen inte blir relevant Dagsljus och glödlampa har 100. Ju lägre Ra desto mattare blir färgen. lyspulvret styr dock färgtemperaturerna vilka blir relevanta i sammanhanget. Ljuset i den lampan är vitt
    Google wrote:
    3000K - warm, comparable to incandescent but usually slightly more orange or pink-orange and less yellow than incandescent. Includes "Warm White".

3500K - a whiter warm color about halfway between 3000 and 4100 K.

4100K - plain white, including "cool white". About the color of "average sunlight".

5000K - icy cold pure white, about the color of noontime tropical sunlight. Sometimes looks slightly bluish.

6500K - bluish white, including "Daylight".
    Perfekt att måla i prutt att fota i. Förslagsvis använder du fönsterbrädan och något som speglar dagsljus om du vill vara ambitiös. Projektorduk är onekligen bättre än lakan men oftast kan du fuska i kamerainställningarna och då duger lakan bra.
    Ljusflöde 1350 lm (lumen) Borde motsvara kring 100 Watt eller därikring så har du en referens mot glödlampor.

Så om jag inte missförstår vad du menar med naturligt vitt ljus så ja. 4100 Kalvin är väl så nära den beskrivningen man kommer
Sign In or Register to comment.