Slann in tournaments

I'm going to play the froggies in Oktoberbowl. Because they rock!

I'm thinking 12 players but that means no apo. I'm leaning more and more back to 11 players + apo. That way I can save the Krox or a catcher with a skill (hopefully) back to the field. Do any of you experienced tournament bowlers have any ideas here?

Krox + 4 catchers + 7 linefrogs or
Krox + 4 catchers + 6 linefrogs + apo

Also, day 1 I need to choose between Stand Firm on the Krox or Strip Ball on a Lineman. Getting both on day 2 I think.
«1

Comments

• Never played Slann in a tournament setting but in general I usually choose the apo in this kind of situation.
  • isn't slann all about the blitzers?
  • Not in tournaments at least..
  • I think Slann is mostly about the catchers, in all formats.
  • Sure Hands on Krox FTW!
  • Blitzers can do well in leagues. Their strength is GAS access, some skills to build off and ok stats. Drawback is huge cost. That cost is what kills them in tournaments.

Slann catchers are pure awesome-sauce. Re-rolls go by quick though.

Sure Hands Krox sure could could come in handy.
  • Jag gillar reserv. Det kommer ryka folk på knockar och skräp som du inte vill bränna apo på, och 11 pers på plan är värt massor på defense.
  • At least skillwise you should really go for a catcher with guard, those things are nasty.
  • I playtested Slann recently with the Stockbowl-rules and even though I had an Apo I was quickly outnumbered by Wood Elves. I took Guard on the Krox and that was rather good. Dodge catchers was really good until they were carried of the pitch. Wrestle linemen was better than strip ball linemen in my humble opinion since they opened up paths so I could leap where I wanted or to sack the ball carrier.
  • Already booked that. I have a guard catcher in my Stockbowl league team. Pure gold!

I'm a bit scared of getting that player cas'd early. One good reason for getting the apo. But not sure. Master Cheese says 12 players, got to count for something :)
  • I've been going back and forth between guard and stand firm on the krox. I want both but can't get that. Guard without SF can be easy to get rid of, but doesn't always help as much.
  • edited September 2014
    @Adhansa som kom två på SM med Slann spelade:
    1 Krox
    1 blitzer
    2 Catcher
    8 line
    1 apo
    3 rerolls
    1 FF

Skills dag 1: guard på krox och catcher. Block på blitzer, wrestle på 2 line
    Skills dag 2: sure hands på catcher, strip ball på line, block på line.
    Det är 12 spelare med apo det!

Ps. varför skriver ni på engelska???
  • Vet inte. Läste nog någon tråd på engelska innan jag startade den här. De flesta här pratar nog svenska misstänker jag.

Ser spännande ut, förutom 3 re-rolls och bara 2 catchers. Men kanske stabilare utöver bollhantering. Funkade ju uppenbarligen.
  • Jag skulle bygga min roster såhär:
    1x Krox
    1X Blitzer
    3x Catcher
    6x Linefrog

4 RR
    1 Apo

Totalt: 1100K
  • För mig handlar Slann om catchers och inte blitzers.
    Jag är inte jätteförtjust i guard på rookie catchers. Visst är det kul att ha en mobil guard, men för att ha nytta av guard måste man ha spelaren i 2 tacklezones och en spelare med styrka 2, AV7, TV=110 och utan block/dodge vill jag inte ha i en tacklezone i slutet på min runda. Det är naturligtvis inte lika illa i turnering som i liga, men det är inte så bra. Jag skulle hellre ta dodge.

Jag hade tagit guard före SF på kroxen, men jag skulle också överväga break tackle.
  • 1 krox 2 catchers 10 lines alt 9 lines en apo eller en 4e reroll
    Det skulle jag tycka var den jobbigaste builden att matchas mot
  • jori3641 wrote: »
    För mig handlar Slann om catchers och inte blitzers.
    Jag är inte jätteförtjust i guard på rookie catchers. Visst är det kul att ha en mobil guard, men för att ha nytta av guard måste man ha spelaren i 2 tacklezones och en spelare med styrka 2, AV7, TV=110 och utan block/dodge vill jag inte ha i en tacklezone i slutet på min runda. Det är naturligtvis inte lika illa i turnering som i liga, men det är inte så bra. Jag skulle hellre ta dodge.

Jag hade tagit guard före SF på kroxen, men jag skulle också överväga break tackle.

Tanken med guarden är att hoppa in i en cage o sedan hoppa in med en line för två tärningar på bollkillen. Väldigt jobbigt att anfalla mot.
  • Skoberget wrote: »
    Tanken med guarden är att hoppa in i en cage o sedan hoppa in med en line för två tärningar på bollkillen. Väldigt jobbigt att anfalla mot.

Du måste ändå spela mot en upphill med wrestle eller strip ball så det tillför inget för motståndaren, däremot kan det påverka dina val när du väljer att slå med grodorna.
  • edited September 2014
    När man spelar Slann är alltid catchers motståndarnas huvudmål när de gör utslagningsblitzar.
    Mitt mål när jag spelade var att alltid ställa upp med 11 spelare vid varje kickoff och att aldrig behöva visa mina catchers för motståndarna innan det var kamp om bollen. Därför var bara 2 av 12+apo spelare catchers. 3 catchers tror jag inte jag hade kunnat skydda lika väl.

Annars handlar spelet mycket om att vara konservativ med reroll. Att minimera risken för en reroll och att ha modet att låta bli att använda den, för att sedan kunna vara aggresiv när man har en chans att norpa bollen.

Jag kände också att jag gärna gjorde snabba mål även om det gav motståndarna gott om tid att utjämna, för att i försvar kunde jag ofta välja att spara mina rerolls, i anfall var jag oftare i läge då jag var tvungen att slösa rerolls.

En blitzer (diving tackle) och en krox (prehensile tail) gör att man kan ställa upp en sidlinjecage utan att motståndarna har stor chans att dodga in för att slå på bollhållaren. Från den är det väldigt svårt förmotståndaren att hindra dig från att göra sämre än en 2+2+TD. Förutom

Strip ball dag 2 var ganska menlös, en wrestle till hade varit bättre.
    MIn variant till uppställningen hade varit att skippa en line och en FF för att uppgradera till en catcher och en blitzer till som hade fått skills dag 2.

Guard på kroxen funkar jäkligt bra. Innebär att att man kan spara den från gröten kan man kan ställa den i TZ för flera motståndare där han assisterar blocken på en och sedan försvårar för de övriga attt ta sig därifrån. Tyckte det funkade utmärkt.
  • Börjar bli mer och mer sugen på en Blitzer också. Jump up och Diving Tackle låter alltför bra. Men det blir nog bara 3 re-rolls och det blir bara 0-1 dodge på catchers dag 1.

Krox (Guard), Blitzer(Block), 3 Catchers(Guard), 6 Linemen(Wrestle, Kick), 3 RR, Apo
    för dag 1.

Fylla på Wrestle och Dodge till dag 2.

Ja, jag gillar kick :D
  • Massor av bra tips och resonemang här ovan. Uppskattas rejält!
  • @Per finns det någon anledning till att du kör 50k kort?
  • coma wrote: »
    @Per finns det någon anledning till att du kör 50k kort?

Han kanske vill ha en utmaning?

Varför inte ha wrestle på blitzern?
    Funkar ju bra med jump up och målet är väl att få loss bollen?

• Jag skulle också köra wrestle. Om han hoppar in i en cage, vilket jag skulle använda honom till på försvar, och får both down är det väl bättre att han ligger ner. Då får de bara foula honom och riskera åka ut. Om han står upp så får de två chanser att bryta armour, först bär de får omkull honom och sedan vid foulen.
  • Jag skulle generellt sätt inte använda blizern till att blitza. Det gör linemen lika bra. Det blitzern gör riktigt bra är däremot att markera och i den rollen är block bättre. Wrestle är inte ett dåligt val, men i oktoberbowl hade ju nog valt block.
  • jori3641 wrote: »
    Jag skulle generellt sätt inte använda blizern till att blitza. Det gör linemen lika bra. Det blitzern gör riktigt bra är däremot att markera och i den rollen är block bättre. Wrestle är inte ett dåligt val, men i oktoberbowl hade ju nog valt block.

Har du helt rätt i. Dock är det väl ganska lätt att bli av med honom?
    Bara att blitza bort honom, då han inte har side step. Visst, motståndaren "slösar" sin blitz, men han är ju inte hur tålig som helst. Han kan hamna i boxen ganska snabbt.

• pedda wrote: »
    Har du helt rätt i. Dock är det väl ganska lätt att bli av med honom?
    Bara att blitza bort honom, då han inte har side step. Visst, motståndaren "slösar" sin blitz, men han är ju inte hur tålig som helst. Han kan hamna i boxen ganska snabbt.

Jo, det är ju sant att han kommer få stryk, men det tror jag att man får leva med. Vill man inte selektivt använda honom till markera, eller åtminstone skära av löpvägar så att motståndarna vill blitza honom, kan man dock lika gott strunta att köpa honom och köpa in en linefrog och en extra RR istället.
  • edited September 2014
    MA7 på en extra spelare är väldigt bra vilket blitzern har... Sedan är DT en bra skill med Jump up. Jag tycker Blitzern verkar vara värd att ha med.
  • I liga ger jag hellre block till blitzer, i kombo med guard är det stabilare och dodge samt side step/stand firm.

Men har man "många" blitzers är wrestle utmärkt på en som har ma7, gärna med strip ball
  • coma: För att jag tycker att 4 re-rolls känns som 3. Typ. *hosthost*

Diving Tackle och Jump-Up är fint. 110K är dock lite vilt. Block istället för Wrestle är för att stå bättre för Diving Tackle. En liten del av mig är sugen på Sidestep, för att maximera hur jobbig pjäsen blir, men det kommer på bekostnad av Block (eller Dodge eller Wrestle eller Guard) så det svider nog för hårt.

MA7 + Jump-Up är rent guld när man blir tvungen att springa långt. Det brukar alltid bli panikspel för mig :D
    Blitzern är inte till för att Blitza primärt. Han är snarare för Diving Tackle, extra mobilitet och målgörare. Klart bättre när han har bollen en bit in på motståndarens planhalva och minst en catcher själv i scoring range när man lämpar över till motståndaren.
Sign In or Register to comment.