Övertid, hur fungerar det?
Spelade en liten cup idag och i min match så blev det lika, så då skulle vi spela övertid.
Men hur är de nya övertidsreglerna? Förut var det ju varsin till halvlek, dvs 8 turns var. Men hur är det i de nya reglerna? Någon som vet?
I regelboken s 37 står det "...two halves, each consisting of eight team turns." (min fetmarkering)
Sen på s 67 står det "...an eight turn period of extra time can be played." (återigen min fetmarkering)
Är detta menat som två olika saker? Team turns och turns?
På fumbbl har de tolkat som följer: "Overtime is no longer first to score, you will play 1 full half of 8 turns regardless of TD(s) scored."
Tourplay, som vi använder, har tolkat som att det är 8 turns totalt, dvs fyra per lag.
Vad är rätt?
Comments
Jag tolkar det som på s.67.
Det blir en extra halvlek på 8 turns. Är det fortfarande lika så blir det "Sudden Death" som beskrivs s.67.
alltså 8 turns per lag? och inte 8 turns totalt?
för på s 37 står det också, vilket jag missade att ta med först, "..consisting of eight team turns. Therefore each half consists of 16 turns and the game overall of 32 turns."
så verkar som att de gör skillnad på turns och team turns?
Begreppsdefinitioner är inte den här upplagans starka sida.
nej, och när vi kollade i faq/errata så hittade vi inget heller.
jag lutar mer och mer åt att det är en kort halvlek på fyra turns var, men jag hoppas att jag har fel.
Klurigt
Med tanke på texten du refererar till, på S.37 och s.67, så tolkar jag det som att de nog tänkt att övertid bara ska vara 4 turns per lag.
Det har iaf helt klart FAQ-höjd.
mailade och frågade faq-mailen faktiskt. så vi får se vad de säger.
tänker mig att detta är lite som multipla rerolls, ingen trodde att det skulle vara tillåtet men det förtydligade dem med att det var.
och att här utgår alla från att det är en full halvlek med 8 turns var medans de menar att det bara är 4 turns var. vi får se.
jag är fortfarande förvirrad :D
Med tanke på att Fumbbl kör med hela halvlekar så känns det som ganska troligt. Christer brukar inte göra något annorlunda så länge det inte påverkar något stort i programmeringen, typ säsonger och dyl.
kan ju vara Christer som tolkat reglerna fel. tourplay hade bara 4 turns.
men ja, förvånansvärt knivig fråga. eller egentligen inte då det är gw men...