Liten guide för gröngölingar
Hej alla! Jag har skrivit ihop ett litet introduktionsdokument för nya turneringsspelare så de kan bete sig som folk från omgång ett. Vill gärna ha feedback så det kan bli bättre. Saknas nåt? Har jag fel om nåt?
Tanken är förstås att de arrangörer som vill distribuera det till nya deltagare ska känna sig helt fria att göra det.
Comments
Toppen!
Mycket bra! Vill även tillägga att gå igenom dina figurer (inklusive skills) och tärningar.
Samt att komma ihåg att Blood Bowl är ett orättvist och oförlåtande spel, där en etta / skalle vid fel tillfälle kan vända hela matchen.
Bra initiativ samt bra utförande :)
Som @DavidD skrev och ett annat tips är att ha en markör som man placerar på rutan där figurerna börjar ovadsett det gäller Move, Blitz och Pass.
Skulle också få med att man tar för vana att alltid proklamera högt vad man gör, dvs move, blitz, bara för att vara tydlig.
Också vara tydlig med vilka rutor som man flyttar sin spelare igenom (händer ofta är man missar en gnobblar bakom/bredvid/framför sina figurer).
Superbra!!!
Skulle kanske lägga till (kan ha missat det) att det är helt ok (och uppmuntras!) att fråga motståndaren om regler / skills etc om man är osäker.
Ja, inget phasing! Flytta figuren genom / i varje ruta.
Vill man ha några tips om tid skulle man kunna lägga in att tänka ut färdiga uppställningar typ tower, ziggurat, båten osv. Spela de tidiga turnen så stabilt som möjligt men om möjligt lite snabbare för att ha gott om tid att tänka i de mer avgörande rundorna.
Detta kanske är ett annat dokument för nybörjare men värt att nämna.
Fullt möjligt att jag missat att du redan skrivit detta :)
Vill tillägga att dokumentet inte bör bli för långt utan det du skrivit är mer än väl, sedan kanske man kan lägga till ett dokument två för mer strategiska delar.
Brainstorm….
Bra jobbat Grumple
Tack alla för tips och funderingar - jag infogar det jag tycker känns befogat nästa vecka. Filen kommer ligga uppe så man kan bara länka till den om man håller turnering eller är i kontakt med någon som behöver den. På @Ionas initiativ kan det bli en omarbetad version särskilt anpassad för deltagande i Stockbowl också.
kanske lägga till att man ska ha dice som man lätt kan se vad som är vad på :/
Anmärkningsvärt bra guide. Jag kan inte komma på något jag tycker behöver läggas till eller förbättras.
Jo, en sak kom jag på! Försäkra gärna med motståndaren hur många tärningar du ska rulla vid ett blockslag innan du rullar dem. Det kanske kan kännas tjatigt ibland men undviker situationer där ni måste komma överens om hur ni ska hantera att t.ex två tärningar rullades när det borde ha varit en tärning.
Detta! Det hänger väl förvisso ihop med att säga vad man ska göra men många missförstånd undviks.
En annan sak är vid dodges, med ag two heads och allt annat som finns kan det vara bra att nämna siffran innan bara för allmän kännedom.
Toppen skrift - verkligen användbart för oss (mig) som inte kommer iväg så ofta :)