Dauntless och Multiple Block

Hej,

En fråga till alla läskunniga (ok, jag kan men har inte böckerna här. Och vill inte vänta). Kan man använda dauntless för att bli lika starka som en spelare som fått "högre styrka" för att man vill multiple blocka den?

E.g. Solo S3 Trollslayer vill Multiple Block:a två S3 linemen. Kan han då använda Dauntless, rulla två 3+ för att få två stycken en tärnings blockar?

Comments

• Jag kill-gissar på Ja, för detta!

• edited March 2023

Jag kill-gissar på nej :D

*edit: Ändrar mig när jag läst ordentligt och jag tycker att RAW är att du får rulla dauntless för varje enskild block under en multiple block

• Om det är mot Ionas spelare så ja

• Dauntless är innan assist men efter alla andra modifikationer, du rullar sen individuella Dauntless slag för varje block.

• edited March 2023

@Aos Så modifikationerna för multiple block kommer först. Därefter så Dauntlessar man, rite? Så en S3 med Dauntless som blockar två S3, utan att andra är inblandade (de man multiple blockar assistar inte varandra), slår effektivt mot två S5 spelare och klarar sig då med 3+ på Dauntless. Korrekt?

Edit: Menade två st 3+ Dauntless slag.

• Hur står det i multiblock? Är det -2 styrka till attackerande spelaren eller +2 styrka till motståndaren. Kan vara ganska stor skillnad här.

-2 styrka vs 2st styrka 3spelare : Failade dauntless = -3d block, lyckad 1d (ifall vi antar båda är markerade)

+2styrka för 2 styrka 3spelare: Failed dauntles = -2d block, lyckad 1d (ifall vi antar båda är markerade)

Har vi en kompis med guard som markerar båda blir det ju mysigare.

• Det är +2 till de som blir blockade om jag minns rätt. Jag minns det så just för att det var ganska svårt att få tre tärningar vid multiple block

• Jag minns det som att det var som @Duckwing skriver förut, men nu är det explicit så att den som blockar får -2 enligt regelboken.

• Som grumplekins säger 👍🏻

• så en snotling som använder multiblock har alltså -1 i ST när blockarna genomförs? :D

• Japp, förutom att man kan inte ha lägre än 1 vilket gör att dom är bästa spelaren att få multible block 😁

• står inget i skillbeskrivningen som säger det, men det kanske står på något annat ställe @Pertan ? och gäller det även om det bara är temporärt då?

• Tabellen på sid 28 om högsta och lägsta värden stats kan ha säger inget om permanent/tillfälligt.

MEN, säger djävulens advokat, som egentligen inte finns för ingen tror GW har tänkt på det, Karlas specialare kan aldrig trigga om man säger att den tabellen gäller tillfälligt.

• En snotling med multiple block och dauntles och hans kompis med guard! Detta skulle varit ett starplayer par jag hade köpt! De två kan slåss mot alla!

• snacka om Ball sacker duo.. kan till o me hoppa över multiple block..

• Om deras specialregel är att den ena får guard bara när den andre använder multiple block så kan det vara rätt kul

Sign In or Register to comment.