Too many players

edited February 2023 in StockBowl

I senaste matchen triggade vi denna vilket var första gången jag varit med om att det hände. Spelar man denna enligt regelboken så kan effekten avgöra en hel match vilket inte kändes så kul. Vi kom därför överens om att följa regelboken men så valde den coach som hade rätt att välja vem som skulle utvisas att rulla en tärning och sedan välja den spelare som tärningen visade. Tekniskt uppfyller detta alla regelbokens krav och även att slumpa spelaren visade sig ha fullt tillräcklig effekt på matchen för att kompensera att en av oss hade spelat några turns med en spelare för mycket.

Nu är detta inte något som händer särskilt ofta men jag funderar ändå på om vi, som gjorts på andra håll (enligt google) skulle införa en husregel som gör Too many players lite mindre matchavgörande.

Comments

• Hmm, klart intressant - tror sådana frågor och funderingar tas upp på spelarmötet som vi brukar ha mellan säsongerna

• edited February 2023

oj, svårt! Det beror ju lite på hur länge man spelat med en för mycket, gör ju rätt mycket om man t.ex. varit 12 i hela första halvlek.. Men ska man houserula, så skulle t.ex. den coach som har haft en för mycket, själv få välja vem som ska bli utvisad, (mindre hårt) och utöver det randomrollar man ytterligare en spelare (undantaget bollhållare) som blir utvisad lika länge som det funnits en extra spelare på plan +1 Turn. När spelaren ska in igen får den coachen som INTE gjort fel, ställa in spelaren varsomhelst, så länge den inte står i baskontakt med nån och minst 3 rutor från kanten.. så den inte kan bli surfad lätt.

• Jag gillar regeln, tycker inte den är så hård heller 😅

Kan ju va minst lika matchavgörande att spela med 12 spelar i någon tur.

• @Aos håller helt med här!

Vi råkade ut för det i senaste finalen i tLoEGBBL säsong 23, givetvis åkte den här besten av plan https://www.tloeg.bbleague.se/default.asp?p=pl&pid=5157. Men coachen som klantade till det och råkade sätta upp 12 la de snabbt bakom sig och vann matchen trotts allt.

Regeln är hård, men de ska den vara. IMO är den där för att det inte ska hända...

• @tjub MA9, AG1+!?!?

• (Jag postade denna tråd för att se om det är läge att ta upp detta på nästkommande spelarmöte.)

Min tanke är att om man märker detta efter att man börjat spela så har egentligen båda coacherna klantat sig. Man kan hävda att den som ställt upp fel antal gjort det större misstaget men det här är en sådan sak där båda coacherna har ett visst ansvar för att kolla att det är rätt innan tärningarna börjar rulla.

För mig skulle det inte kännas som en vinst utan som en bortslösad kväll om matchen avgjordes p.g.a. att jag, vilket jag skulle få enligt regelboken, fick avbryta motståndaren mitt i rundan, trigga turnover samt omedelbar utvisning av valfri spelare (Exempelvis bollbäraren som kanske då tappar bollen där jag lätt kan plocka den)

Nu kan man ju alltid välja att som vi gjorde i vår match välja att vara snällare än regelboken tillåter men även så är regeln en smula problematisk som den är skriven. GW har i sin outgrundliga visdom valt att inte ha med 'Too many players' i registret men regeln står på sid 40. och säger att "så många spelare som det är för mycket blir "sent of for committing a Foul exactly as described on p63" motståndaren väljer vilka som åker av

BB faq från november 2022 säger:

Q: If a player is Sent-off as a result of Too Many Players, can their coach Argue the Call or use a Bribe to avoid them being Sent-off? (p.40)

A: Yes, however, players that avoid being Sent-off in this manner do not stay on the pitch and will instead be placed in the Reserves box.

Men:

Vad är timingen? Min gissning är att en pågående action görs klart, sedan sker utvisningarna och sedan blir det eventuellt turnover beroende på vems tur det var.

En annan sak med den Too many players är att det är en regel som kan leda till funderingar som: Sa min motståndare verkligen till direkt eller väntade hen tills ett fördelaktigt läge?

• Som @sirvejlance sa kan det ju vara en stor fördel med en extra spelare. Är det något som du vill ta upp på spelarmötet så gör vi det. Brukar komma en tråd om det när det närmar sig.

Fram till dess så kör vi med reglerna som det är skrivna. Det är ju klart hårt att bli av med sin skillade big guy / runner men å andra sidan kan man bli av med en sådan också på kick off.

Att tappa en lineman när man kör med en extra spelare och med detta fått ett övertag, tja det kanske inte är så hårt?

Att motståndaren väljer är också hårt, men är ju ett bra sätt att lära sig att göra rätt från början.

• Är inte anledningen att det skall vara ett väldigt hårt straff för att spelarna skall se till att det inte händer så ofta?

Att komma på i runda 4-5 att din motståndare har haft en spelare extra på planen kan förstöra alla dina chanser att kunna vinna matchen och är straffet för milt finns det alltid en risk att någon försöker medvetet.

• edited February 2023

@Melisqus jag tycker det är en sak i turnering och en annan sak i ligaspel. I turnering vill man ju uppnå rättvisa i någon mening, medan man i en liga främst vill att alla ska ha kul och se fram emot att mötas igen… Samtidigt är risken större på turnering för att man spelar match 4 den dagen osv…

• @grumplekins VAAAA?!?! Ska man ha kul i liga?

Då har jag gjort fel!

• grumple har en poäng. beroende på sammanhang kan en ju köra med regeln olika 'hårt'.

• @kaju man får såklart spela som man vill - men de som leder en liga har mer än tävlingsrättvisa att tänka på är min poäng

• Det enda rimliga är att spela det enligt regelboken eftersom att spela med spelarövertag är så otroligt starkt och väldigt spelförstörande. Även fast att ligaspel generellt hänvisar till att man spelar för att "ha roligt" vilket man alltid borde göra då lönen för mödan annars är ganska låg.

• Hej alla,

Har läst och pratat med några om detta och jag vill nog hävda att detta skall följa regelboken...

Dvs motståndaren väljer en (eller flera) spelare som tas bort planen, beroende på hur många som man har ställt upp med!

Detta har hänt ett flertal gånger, både i turneringar och ligaspel (senast NAFC X, i finalmatchen) och även om det känns tungt att bli av med en av sina bästa spelare (troligtvis val av motståndaren) , så är det väldigt enkelt att undvika detta!

DVS räkna dina spelare 1-3 gånger på planen, se till att du max har 2 spelare stående i respektive Widezonerna och att du har minst 3 spelare på LOSen!

Anledningen till detta hårda straff är att fördelen av att ha en spelare extra på planen är väldigt väldigt stor, och det är väldigt lätt att inte göra detta fel. Tyvärr så finns det ju även tillfällen då motståndaren väljer att säga till sent i driven och tar ut ens bollhållare, vilket resulterar i lös boll... Men återigen, men det är varje coach ansvar att man endast ställer upp med 11 spelare på planen.

Ta för vana att räkna båda dina och motståndarens spelare innan ni rullar för sparken och i Stockbowl så säger vi till om någon har ställt upp med 12 eller mera spelare innan vi då rullar sparken, för att slippa dålig stämning och gotcha i runda 1.

Givetvis så sker misstag och det kommer säkert att hända igen att man gör fel, men försök att lösa detta så fort som möjligt när man upptäcker missen.

I detta fall som hände nu i ligan så tycker dock att ni har resonerat rätt, dvs försökte få tag på någon som kunde säga till och då inte det gick så tog ni ett gemensamt sunt och bra beslut att rulla en spelare som togs bort från planen!

Bra gjort!

Sign In or Register to comment.