Ivar Erikssons specialfömåga
Hej igen,
visst är vi alla överens om att om spelaren som Ivar aktiverar för gratissteget skulle gå in i en ruta med bollen så kan han försöka plocka upp den och kan ignorera malus från tacklezoner? Men också, givetvis, att en failed pickup är en Turn Over.
(frågan inspirerad av diskussion på NAFs discord)
Edit: Om ni tycker den är något som kvalar in som FAQ eller potentiell errata så får ni gärna kontaka GW PÅ: bloodbowlfaq@gwplc.com
Comments
Jag vet inte vad jag ska tycka. Ser lite skakigt ut när jag ska gissa om intentionerna, det känns som de menar bara att man slipper dodgen. Men gissa om intentionerna är inget kul. Som det står är det kosher antar jag.
Det står "may immediately move one square, ignoring tackle zones". Nu är jag ingen språkexpert men jag tolkar det ändå som att delen efter kommatecknet syftar på delen framför kommatecknet, dvs att spelaren ignorerar tackle zones medan den gör sin förflyttning. Jag ser inget om att han får fortsätta ignorera tackle zones när han försöker plocka upp bollen.
Om vi ska tolka det som att han fortfarande ignorerar tackle zones när han plockar upp bollen så kan vi lika gärna säga att han inte behöver räknas som marked och kan assistera i blocks eftersom han ignorerar tackle zones.
@Duckwing det som talar lite lätt emot dig är att en pickup alltid är en del av en Move, medan assists aldrig är en del av en Move. Men jag delar din intuition i stort.
Vi vet redan att han är Open och inte har några tacklezones på sig när han påbörjar sitt frivilliga (may) enstegsmove. Och pick up är en naturlig del av att gå som inte måste deklareras och som man måste försöka göra om man inte förflyttats ofrivilligt. Så om det var så att han inte ignorerade dem vid en pickup varför skulle det ens stå med? Finns det någon annan situation där texten "ignore tacklezones" faktiskt skulle göra något och inte vara helt redundant?
Tyvärr håller jag med. Men också om att det inte är tänkt att vara så.
Dåligt skriven regel och jag skulle bli sur om motståndaren insisterade på det.
Vi får spamma GWs FAQ mail. Tillsammans är vi störiga. 💪
Det KAN vara avsiktligt. Det kanske är tillfällig Big Hand som är raiden i partyt.
Pick up är inte en del av move hävdar jag, men du måste göra en pick up om du gjort en voluntary move till bollen.
Jepp, som i exemplet ovan.
Det känns som att vi behöver en ruling från commish i stockbowl i vart fall innan situationen uppkommer hos oss. @Juiblex?
+1 på @Ozt
känns jättekonstigt att skriva att spelaren måste vara 'open', och gör ett move på en ruta som ignorerar tacklingszoner.
jag skulle nog tolka som att ignorera biten handlar om förflyttningen vilket inte makear sense. men tycker inte att det makear sense att spelaren får ignorera tackle zones för bollplock heller.
tack gw för ytterligare supertydliga regler :D
Utan att sitta med regelboken framför mig så skulle jag killsäga att Ivars extra steg görs utan att behöva slå en dodge, om sedan bollen ligger på denna ruta så appliceras alla TZ för att plocka upp den (dvs minst -1 då). Om inte spelaren i fråga har något skill som negatar detta (Big hand, eller annat lull lull).
Ivars skill gäller endast steget och inte eventuella andra saker.
En annan tolkning är att det skulle räknas som en push, dvs bollen scattrar, men så är inte hans special ability skriven så...
Ja, bruten som alla andra nya SP förmågor...
Så en spelare som inte står i några tackle zones behöver inte dodga för att röra sig första steget? Bra buff. Hoppas fler spelare får den specialförmågan i framtiden.
Uppdaterade öppningsposten med GWs FAQ/errata mail. Skriv gärna till dem om ni tycker regeln är otydlig.
@Juiblex tror det är en del av dialogen. Hans förmåga säger Open player, vilket betyder att man ändå inte behöver slå för Dodge så då är texten om att ignorera tackle zones överflödig (och i fallet plocka bollen bara konfunderande).
Jag håller dock med att oavsett dåligt skriven skill-text så refererar "ignore tackle zones" till move, inte att plocka boll.
Archie
Jag glömde en Ivar fråga: Är Ivar inom 5 rutor från sig själv och är han på sitt lag?
Well.. chatGPT hjälpte inte direkt... 🤣
Ivar Eriksson is a character in the tabletop game Blood Bowl. In the game, each character has unique abilities that can be used to gain an advantage during play.
Ivar Eriksson's special ability is called "Hypnotic Gaze". It allows him to put one of the opposing team's players into a trance, causing them to be stunned for the remainder of the turn. This can be a useful tool for disrupting the opponent's strategy and allowing Ivar's team to gain the upper hand.