Respons på öppet brev till styrelsen från kassören
Hej @Martin08!
Hoppas det är OK att jag bryter ut ditt inlägg ur säsongstråden, jag tror den behövs till annat.
Återger ditt öppna brev här:
Jag var inte jätteimponerad av beslutet om reinvestment tak på lag i nya säsongen. Ett förhastat beslut utan grund. Dock blir jag glad när styrelsen väljer att gå utanför reglerna för ligan. det tyder på framåtanda och yada yada yada.
Men det skulle i framtiden vara bra om dessa beslut går genom föreningen för att slippa förhastade beslut.
Hursomhelst vill jag att ni och vi under säsongen utvärderar ett 2 poängssystem för vinst istället för idag 3 poäng.
Vet att en förändring till 2 poäng för vinst kommer göra Stockbowlserien bättre utifrån att att ett bättre state är när fler matcher är avgörande.
Jag kan utveckla det.
Förövrigt är väl avgiften 250 sek per säsong ett beslut som är taget givet kostnaden för bankkonto. Det finns ett medlemssbeslut och det är det stora grund förnutet att det ska finna ett konto kopplat till föreningen där räkenskaperna hamnar.
Styrelsen har av någon anledning valt att inte följa medlemmarnas krav på detta.
Wise är en lettisk bank som inte har ngra uppläggningsavgifter.
Utgår från att ni har missat den banken när ni gjorde er "undersökning" om vilken samarbetspartner stockbowl ska ha avseende finansiella transaktioner.
Det tar åtta minuter att skapa ett konto hos dom.
Beslut om ligaregler fattas enväldigt av commish. Spelarmötet som vi håller efter varje slutspelsdag är en möjlighet för spelare att framföra idéer och commish att få feedback. Ingen i styrelsen är inblandad i något av det annat än i egenskap av spelare, och i och med det att det är styrelsen som utser commish. Hela den första delen av ditt meddelande är alltså egentligen något du får rikta till commish (kanske känner sig @Juiblex manad att svara här - men min uppfattning är att de beslut han fattat är i linje med det som framfördes under spelarmötet på senaste slutspelsdagen).
Det är förståeligt att man som medlem lätt blandar ihop årsmöte och spelarmöte, men de är två distinkta möten med olika syften - årsmötet är medlemsmötet där föreningen utser styrelse, och spelarmötet rör frågor om ligaregler och är egentligen mest ett fritt åsiktsforum där styrelsen saknar officiell roll - även om styrelsen ytterst har ansvar för de beslut som delegeras till commish, ett ansvar man får ta upp problem kring på årsmötet om man känner sig manad.
Som kassör känner jag mig dock manad att svara på den andra delen av ditt brev. Det stämmer att avgiftsnivån är satt med kostnader för ett bankkonto i åtanke. Jag föreslog på förra årsmötet att vi skulle sänka avgiften, men du föreslog att den skulle vara kvar som den var och ditt förslag vann i omröstning, vilket gör diskussionen om avgiften lite konstig för mig. Men det oaktat kommer vi snart kalla till årsmöte, och det mötet är till för just såna diskussioner. Jag kommer återigen föreslå att avgiften sänks - vi får ta den diskussionen då, men föreningens ekonomi är i ett helt OK läge nu, så det är definitivt något jag tycker kännas som en möjlig åtgärd. Den sänkningen träder stadgeenligt i så fall i kraft till 2024, förutsatt att årsmötet röstar igenom den.
Angående bankkonto missförstår du hur det gått till på två sätt - dels FINNS det ett konto "kopplat" till föreningen där räkenskaperna hamnar. Det finns ett konto som sedan början av 2021 endast haft föreningsrelaterade transaktioner (ett fåtal felaktiga transaktioner har dock utförts och omgående korrigerats - jag skyller på mobilpekskärmen och brådis). Vidare har styrelsen inte av "någon anledning" beslutat att inte öppna ett nytt föreningskonto. Uppläggningsavgiften för ett föreningskonto i en svensk bank är 5000 kr, vilket styrelsen bedömde vara en orimlig omkostnad. Om det väcker missnöje bland medlemmarna är det återigen en fråga för årsmötet där styrelsen för nästa verksamhetsår ska utses.
Det stämmer att vår undersökning av möjligheter att öppna konton – med eller utan dina insinuanta citattecken – var begränsad till möjligheterna att öppna föreningskonton i Sverige, och att jag därmed missat "Wise" - med eller utan mina citattecken. Du misstar dig om att de inte skulle ta någon uppläggningsavgift, även om den visserligen är mer överkomlig där - 500 kr för ett företagskonto, vilket är enda möjligheten för oss. Men jag ska påpeka att jag inte har har någon lust att fortsätta som kassör om jag ska bokföra valutakostnader för varje transaktion (det mångdubblar och försvårar arbetet enormt), och jag tycker att det finns en poäng med att vår förening hanterar SEK som valuta då vår verksamhet ligger i Sverige. Det kan säkert bli jättebra med banker i Lettland eller på andra ställen, men jag gör det här på fritiden och tänker inte ägna fritiden åt det framöver om vi för medlemsavgifter på 250 kr får ett variabelt belopp i euro varje gång de betalas pga skiftande valutakurser och valutahanteringsomkostnader. Jag välkomnar alltså att andra söker årsmötets förtroende att axla kassörsposten om det finns entusiasm där ute för att fixa med sånt - jag har bara det här livet på mig.
Avsutningsvis välkomnar jag även alla intresserade, oavsett intressegrund, att delta i revisionen som frivilliga. Lockmund är ordinarie revisor men det finns inget som hindrar att någon annan deltar och kompletterar hans insats. Vi kan sköta det informellt utan årsmötesbeslut, det är bara att pm:a för den som vill kika på räkenskaperna. Jag kan öppna kontot i min telefon nästa gång vi ses om du vill kolla något. Insyn och transparens är bra.
Hoppas du är nöjd med mitt svar och att du filar på bra motioner till årsmötet - kallelse kommer snart!
Comments
Tumme upp. Utförligt och bra svar ur kassörsynpunkt.
Tack för svar,
En sammanfattning. Rätta gärna där det behövs.
I samband med avknoppningen från Sverok behöver föreningen Stockbowl ta ett beslut hur föreningens pengar ska hanteras.
Styrelsen formulerar tre förslag om olika nivåer av medlemsavgift per år.
Nu kommer inte jag ihåg: , men typ: 120, 200 respektive 250.
Det högre värdet är sammankopplad med högre transaktionskostnader genom ett bank konto kopplat till föreningen.
Föreningen röstar igenom förslaget om en högre avgift motiverat med ett föreningskonto.
Styrelsen orkar inte skaffa ett föreningskonto, men orkar höja avgiften till 250 sek.
EDIT: Wise tillhandahåller möjligheten att pengarna sparas i lokal valuta.
Dvd det tillkommer inget merjobb för kassören att använda ett konto där.
En positiv bieffekt är att det skapas automatiskt ett kvitto på medlemsbetalningen. Så slipper kassören mecket med handskrivna kvitton.
Som gammal medlem i frivillig exil måste jag bara bryta in och berömma ditt svar @grumplekins! Sakligt, informativt och tydligt.
@Martin08 Några små korrigeringar av din sammanfattning:
Angående Wise - det blir ändå valutaomvandlingar och kostnader att bokföra väl? Vad jag kunde se fanns inga transaktioner i SEK för företagskontona. Men jag kan säkert kolla mer noga. Handskrivna kvitton behövs allmänt inte för inbetalningar av medlemsavgifter.