Slutspelsdag och spelarmöte

Hej alla Stockbowlare,

på söndag är det äntligen dags för sässongsavslutning för Säsong 35. Semifinal, final, Woodenspoon samt spelarmöte står på agendan.

Vi siktar på att vara igång supertidigt, så ställ väckarklockan. Ungefärligt schema:

09.30 Insläpp

10 Matchstart semifinalerna

Lunch

Final och match om tredje pris.

16-ish (när finalen är färdigspelad) Spelarmöte

Woodenspoon sker parallellt men där väljer man själv hur man lägger upp sin tid. Vi har bord 10-16 att förvalta.


Om ni har något ni vill ta upp på spelarmötet så kan det vara bra att posta och diskutera i denna tråd. Det gör det lättare för andra coacher att hinna sätta sig in i frågan.

Comments

  • Förslag: Inducements. Vi frångår FAQ och fortsätter med simultana köp som visas samtidigt, så att båda lag kan spendera ur kassan. Differensen när petty cash plus adderat treasury-guld lagts till jämkas med prayers som vanligt.

  • edited December 2022

    Förslag: Höja redraft-gränsen lite grann? kanske 1.400.000.

    Och en liten sidenote om redraft, är det verkligen så att kassan nollas vid redraft? jag läser reglerna som att treasury (nollas) skjutsas in i redraft budgeten, och sen kan man spendera det för att redrafta, men inte att det som eventuellt är kvar nollas efter redraften. Tänker att det funkar på samma sätt som när man gör ett nytt lag.

  • Förslag: Vi tillåter de nya lag och inducements som publicerats under 2022. Men inga optional rules. Optional rules som konstigt väder, planer mm kan få användas i Open omm båda coacherna vill.


    @sirvejlance Ganska hundra på att det står i ett av de senare paragraferna att kassan nollas när redraften (inte vanliga draften) avslutats. Källhänvisning följer. Och jag kan även tänka mig att rösta för redraftgränshöjning. Tror inte det kommer bli ett problem. Det är så dyrt att redrafta ändå.

  • Kassan åker in i budget, och man får inte spara ur budget, som det står. Man får inte heller skilla spelare man maskar att pröjsa för förrän efter första matchen.

  • En grej till: vi bör ha ett samtal om tourplay kontra bbleague.

  • Ang redraftbudget: Eventuellt borde vi låta det vara känt inför säsongen som redraftbudget höjs efter - jag har iaf fattat beslut utifrån 1300 och tror andra har det också. Ingen stor sak men värt att nämna iaf.

  • Samma här, för mig tror jag att jag har så mycket pengar att jag klarar 1400 också men andra kan ha valt bort att spela wooden spoon för att de slagit i limiten (och inte ansåg risken för skador vägde upp möjligheten till några extra spp på spelare avsedda för redraft)

    Med det sagt känns 1300 som en trång limit och jag kan tänka en ökning till S37.

  • edited December 2022

    Bra poäng med att vissa inte kommer upp i 1,400 (t.ex. mitt ligalag som bara kommer upp i 1.310), och då vänta med ny redraft-gräns. Men jag röstar för höjning oavsett om det blir efter denna eller nästa säsong.

    Och själva redraften då, Jag kan faktiskt inte hitta att man inte får spara det som är kvar i budgeten efter redraften, utan bara att "treasury" töms och åker in i budgeten i "raise funds"-paragrafen, vilket sker innan redraft. När man startar ett nytt lag har man också en "budget" att spendera, och där står det på sid.35 att icke spenderat guld åker in i treasury..

    Varför jag undrar är för att vi har haft den här diskussionen i kompis-ligan, och jag var på team "kassan är noll i början av säsongen" innan, men har bytt åsikt efter långa diskussioner där . :)

  • edited December 2022

    Förslag: jag erbjuder mig hålla i organisationen av en tre matchers Squigbowl som spelas på slutspelsdagen vid nästa säsongs avslut, öppen för de lag som inte kvalificerats till slutspel. Denna kommer ha en squig-boll och spelas på en plan med lite specialregler.

    Motivation: Jag har själv inte känt att Wooden Cup känts särskilt intressant och saknar de gamla tidernas squigbowl eller derby med lattjo regler vid säsongsavslutningen.

  • @Duckwing några frågor för att tvinga dig till förtydliganden av förslaget:

    • Tänkte du kräva redraft innan? Får Open-lag delta?
    • Tänker du att det är samma spelschema som slutspelet, dvs en omgång veckorna innan, sen två omgångar på slutspelsdagen?
    • Blir det någon form av tävling eller tre friendly-matchtillfällen?

    Min frågvishet till trots är jag positiv.

  • Tack för frågorna @grumplekins. Jag svara som jag tänkt men kan ändra mig om de flesta spelarna vill ha det på något annat sätt.

    Tänkte du kräva redraft innan? Får Open-lag delta?

    Redraft sker efteråt, precis som vid ordinarie slutspel. Open-lag kan få delta om de ska gå över till ligaspel nästa säsong.


    Tänker du att det är samma spelschema som slutspelet, dvs en omgång veckorna innan, sen två omgångar på slutspelsdagen?

    Ja, det känns lämpligt.


    Blir det någon form av tävling eller tre friendly-matchtillfällen?

    Det är tävlingsmatcher där skador och SPP följer med laget, samt vinnaren får ära och berömmelse.

  • Squigbowl lät kul!

  • Hurra för squigbowl.

    >En grej till: vi bör ha ett samtal om tourplay kontra bbleague.

    Ja, men för mig känns det som att det bör förankras på årsmötet om vi ska byta infrastrukturen helt. Det är mycket historik, långt ifrån bara bra som hänger med bbleague och Stockbowl.

    Som Stunty coach skulle jag vilja kunna hälla in överflödskassan på nåt kul med, SWIP Snotarna har hittills vaskat 855.000 de två redrafts som de gjort.

  • Jag får nog hålla med om att det inte står i reglerna att man inte får behålla pengar i sin treasury som man inte använder till re-draft. På sin höjd kan man säga att det antyds, men det är långt ifrån självklart att det ska tolkas så.

  • @Duckwing Jag tycker det är en svår fråga att avgöra åt båda håll. Det känns som det spelar in på hur vi gör med inducements också. Använder vi systemet i FAQ och låter Snotlings slippa vaska pengar får vi iaf några legendariska Expensive Mistakes-slag…

  • Summering:

    Deltagare på spelarmötet:

    @sirvejlance, @Ozt, @Duckwing, @Ionas, @Juiblex, @grumplekins, @Martin08, @Lockmund, @NIWnW

    Inducements:

    Förtydligande av inducements- Får man boozta starplayers med t ex Chaos Sorcerer?

    • Ja, men det är förkastligt.

    Nya Amazons (Spike 15)

    • Fr o m säsong 36 kommer de nya Amazonreglerna gälla. Alla gamla lag måste pensioneras. Även de nya starplayers som Spike 15 gett kommer bli tillgängliga.

    Förtydligande av Post-game phase.

    • Alla Skill-ups ska ske i Post-game phase. Alltså ska det bli klart i den omgång man är i, när nästa rundas vecka börjat ska det redan vara klart. Detta bl a för att undvika eventuella chicken race med att min-max:a roster inför kommande match. Kontakta commish och nästa motståndare om man inte hinner med detta i ren fair play anda.

    Redraft frågor:

    • Får man sätta bounties på egna spelare, ex Stunties med för mycket pengar (@NIWnW och hans min-maxade Snotlings)? - Nej, så får man inte göra!
    • Är det någon idé att spara pengar inför re-draften? - Ja, då får man större kassa att re-drafta med.
    • Höja taket för re-draft? Just nu är taket 1300kgp. (Lång diskussion) - Vi kommer att höja taket för säsong 37 till 1450kgp
    • Ska Open lag få flytta över till ligan? Ja, men om Open-lag flyttas över till ligan måste de re-draftas med taket 1300kgp.
    • Treasury efter re-draft ska den tömmas? - Ja, det är en inbyggd utjämningseffekt.

    Squigbowl

    • @Duckwing vill att det arrangeras Squigbowl med passande regelverk istället för Wooden Spoon Cup.
    • Kommer ske med Wacky-regler.
    • Lag som inte kommit till slutspel kan ställa upp.
    • Wooden spoon re-roll kommer inte delas ut genom Squigbowl, utan baseras på liga resultatet.

    Nästa säsong, säsong 36

    • Planerad start 9 januari 2023

    bakom protokollet: Anders aka @NIWnW (läs: MuMIN)

  • Här är vad som gäller för Squigbowl. Texten kommer läggas till på Stockbowls regelsida.


    Squigbowl will be played as three games parallell to the playoff games. It will be run as a three-game tournament with swiss pairing.

    Squigbowl is open to the following teams: teams that played in the previous season and did not make it to the playoffs; teams from the open league that will participate in the main league next season; newly drafted teams that has not yet played their first match. Playoff teams that loose their quarter final games are also encouraged to participate in the two remaining games of squigbowl (points-wise they will be counted as having lost their first squigbowl games).

    Squigbowl is supposed to be a lighthearted event and we encourage coaches to be competitive with a sense of humour. The rules will reflect this by replacing the ball with a squig-ball and some special rules from one of GW's publications or other sources, which will be different for each season's Squigbowl event.

  • Vad bestämde ni om TP?

  • TourPlay? Det blir en fråga för årsmötet i vår

  • @KriLLe detta är något som styrelsen får undersöka närmare.

    Frågan lyftes från spelarmötet till årsmötet/styrelsen

  • Ok. Tack för svar.

Sign In or Register to comment.