Skillmarkers när man börjar få många skills?

Hej, i min senaste match noterade jag att gummiband som skill markers börjar fungera sämre när laget samlat på sig skills. Som exempel har min två throwers i Caledor Dragons nu 3 unika skills var vilket gör att bara till dem går det åt 6 färger. Till hela mitt lag behövs det nu 11 olika färger och då är 9 av dem skills som bara finns markerade på enda spelare i laget och som inte heller har standardfärger i Eurobowl. Det hela blir bara plottrigt och hjälper varken mig eller min motståndare att hålla rätt på vilken spelare som har vilken skill. Det är inte heller vidare snyggt; de rätt små Elven Union figurerna försvinner under alla band.

Finns det någon bättre lösning?

(När jag tittar hittar jag inget under "Our rules" hittar jag inget om skill markers, är det så att bruket av dem i ligan är en konvention och inte en regel?)

Comments

  • edited October 2022

    Tjoho. Jag skulle säga att om du tydligt markerar vilken thrower som är vilken då kanske det räcker med ett gummiband per thrower.

    Personligen tycker jag det är viktigare att ha koll på offensivas skills på motståndarens spelare (mighty blow, tackle) än skill som mer påverkar dig än motståndaren (sure hands).

    Går man igenom laget och har en matchrapport där alla skills står, så tror jag det går bra. Man kan ju även göra en markering på matchrapporten.

  • Det finns också några band med flera färger i skåpet som man kan använda för sånt.

    Jag vill gärna veta var din sure hands är - det sparar mig kognitiv kraft när jag väljer fouloffer.

  • går ju alltid att komma överens med motståndaren om vilka skills som markeras.

    för min egen del kanske jag vill markera x+y och så vill min motståndare veta vem som har z.

  • edited October 2022

    Sparka alla spelare som har fler än en skill! ;)

  • Jag skulle säga som DavidD, att så länge du markerar och vet att tex "vit" thrower har dom här skillsen och "gul" thrower dessa..

    Körde förut med Willyminiatures färgade baser för att skilja åt spelare med olika skills.

  • Jag tycker DaviD och Pertans förslag känns rimliga. (+utöver det marker skills motståndaren tycker är viktiga att de syns)

  • Jag spelade mot en för en månad sedan som använde sig av nålar som stacks ner i basen.

    Funkade rätt bra tycker jag

Sign In or Register to comment.