Förslag till spelarmöte: inför fas tre och fyra i postmatch
Hej!
Vi kör ju second season by the book, åtminstone har jag uppfattat det som vår ambition.
Det finns ett litet hål där som jag påmindes om/uppdagades om: vi skillar inte upp spelare i fas tre av post-match. Det är naturligt pga vår matchrapporteringsprocess och sajtens system för randoms. Men jag tror jag har listat ut hur vi kan göra.
Föreslår därför följande rutinändring:
I vår fas tre av post-match gör vi framöver så att vi följer alla regler i boken förutom att slå tärning för randoms - för smidig admins skull kör vi det precis som i nuläget.
Fas tre av post-match är enda tillfället då SPP får spenderas.
Vidare bör vi införa att fas fyra är den enda tiden då man får köpa spelare och rerolls osv.
I match Notes skriver coacher ner alla köp för SPP (inklusive randoms) och alla köp för guld. Dessa förs in i själva lagen av coacherna så snart de kan (matcherna måste ju administreras också) - men syns oavsett i föregående matchrapport.
Det innebär att alla lag är klara inför omgångsstart.
Jag tycker faktiskt det här spontant känns bättre än förra versionens regler för det, och tycker det skulle vara kul att testa en säsong iaf - vi kan alltid ändra tillbaka om vi vill.
Comments
Jag är inget fan av den lösningen men har inget bättre argument emot än att det blir litet jobbigare
Det är en liten administrationskostnad som ger avkastningen att det är tydligt vilka lag som kommer mötas och inget kan bli småfel i folks känslor pga otydliga regler när någon köper en spelare sent inpå osv. Jag är också lite orolig för att det blir jobbigt men det är ju högst reversibelt.
Hanterar det här korrekt fallet med Journeymen som tar random skills? Man slår ju enligt regelboken skillen i fas 3 och köper in spelaren till laget i fas 4 (då för 10.000 mer pga att spelaren har 1 random skill, fördelen är att man vet vilken skill det blev innan man tar köpbeslutet)
@Hoffa - eventuellt skulle vi behöva administrera ”återförsäljningar” om folk får randoms på journeymen de sen inte vill behålla - men tror det skulle vara överkomligt.
ambitionen är att man ska kunna chansa och dissa, ja
Jag gillar inte idén med återförsäljningar då jag har en aning om vilka som kommer få på sitt bord att administrera dem. Tycker i allmänhet det verkar vara ett återkommande tema att de som aldrig arbetar med administration vill ha mer administration. #klagosångfrånarbetslivet
Jo, men samtidigt är det inte så ofta en journeyman får tre plus SPP
Tre SPP på en journeyman brukar hända när en Journeyman får MWP. Borde hända varje lag någon gång per säsong i snitt. (alla har inte alltid Journeymen i laget men vissa har mer än en)
Lite vid sidan av fråga. Vem har utvecklat stockbowl siten och är det någon som idag underhåller koden? "Rätt" lösning på det här problemet är ju egentligen att koda om siten så att den stödjer postmatch enligt bb2020.
(Sedan är jag mycket medveten om att det inte finns något som att "bara" ändra i koden. Det är aldrig trivialt)
PS Ett alternativ är att införa en husregel i ligan om att Journeymen inte kan få mwp. Det tar bort problemet och det blir inte mer avsteg från regelboken än vi redan gör. (Vi byter bara ett avsteg mot ett annat.
@Hoffa - sajten drivs av ett företag i Danmark som levererar just den tjänsten. Det kan gå att få det fixat - kan tom finnas en slip på det.
Det kan nog stämma som du säger att det händer ca 30 gånger på en säsong. Men det låter lite mycket.
Ditt förslag på husregel löser sajtlogistiken men har inte dygden att lagen är satta i god tid innan match. I slutändan kommer mötet avgöra :).