Vad säger folk om turnering med ”anything goes”?
Tankarna går kring sätta upp en ny Skyslammer Nuffle Scuffle - som endagars i Stockholm i de där schweintjusiga lokalerna några av er bekantat er med.
Kalender, jobb, livet etc gör det oklart när. Samt allt annat än en endagars är otänkbart.
Men - till min fråga - motvalls som jag är funderar jag på gå mot strömmen än mer kring gängse turneringsstandarder och klurar på följande;
En turnering rakt av enligt GWs regler! Med alla inducements även från death zone. Allt går! ALLT! (Enligt GWs regler för just exhibition ska tilläggas).
Mest för att ha en turnering i världen som faktiskt testar GWs spel fullt ut, på riktigt, och inte bara teoretiserar kring reglernas bajsighet eller ej. Plus att de som gillar sånt får en ziljon grejer att snickra lag runt.
Nackdelen är förstås att det öppnar för obalans etc etc. Vilket i sin tur kan förta lols-känslan för de som bryr sig skarpt om placeringar på Naf. Å andra sidan verkar BB följa samma norm som WH40k, vilket är att toppspelarna placerar sig ändå högst oavsett format, eftersom dessa nosar alltid fram den bästa kombon för ett lag och parar det med skickligt spel.
Så - skulle ni komma på en sån turre? Tankar?
Edit: och en viktig tilläggsfråga: NAF eller inte NAF?
Comments
Ja!
NAF = Ja
Som jag skrev på fejsbuck; kul grej men är NAF-ranking nödvändig då?
Jag skulle inte prioritera att åka på en sådan turnering pga reglerna.
Jag tycker det låter som det kan vara kul men det känns som det inte är ett NAF-event. Jag tror man får närma sig det med en mindre kompetitiv sinnesstämning. Men allt måste inte vara NAF-event å andra sidan.
Några förslag:
Det är just mercenaries som jag såg fram emot att få leka med ;)
Bra poäng @grumplekins
Mercenaries går att lösa genom att man a) måste lista bygget vid listinskick och b) om motspelaren upptäcker att mercenaryn är felberäknad får man plocka av den från plan. Då lär man lägga tid på att trippelkolla.
Enda man kan ändra med mercenaries är att plocka bort möjligheten till negativa modifiers på stats för att komma undan billigare. Skulle motverka minmax på icke önskvärda stats. Det är fortfarande kul, man kan göra sin egen specialare men utan att det blir en must include för alla pga att ingen befintlig star player kan matcha det.
Det var bara förslag :P
Och jag älskar dem alla! Alla förslag är bra förslag :)
Jag kan tänka mig att dyka upp om datum passar. Större risk att jag dricker öl om det är lösa regler dock.
Är nog inget jag skulle prioritera att åka för tyvärr, vi körde första säsongen i den lokala ligan med att allt va tillåtet och jag har fått smaka på tillräckligt många mercenaries för att vet att dom är helt sjukt op.
Hade turneringen varit lokalt för mig så hade jag varit med dock :)
@Bockyralls Det var en turnering med liknande upplägg förra sommaren. Vi var tre som kom med identiska roster för att hävda att regelpaketet inte var så balanserat. Vår sammanlagda prestation (om man inte räknar matcher vi mötte varann) under turneringen blev det 11 vinster, 2 oavgjorda och 1 förlust (som var nästan samma roster).
Har för mig att man kan få till en Merc med såg för för 10k om jag inte minns fel. Det låter obalanserat i mina ögon.
Jag tycker det är kul att du fixar turnering. Jättehäftig lokal var det också.
NAF rankade matcher är roligare.
tillåt grundregels mercenaires, men ej deathbowls….
Som några redan har skrivit, dom går att göra väldigt op…
Jag skulle nog inte åka alls om det inte vore som fler påpekat lokalt för mig och jag inte hade något annat för mig.
Vissa saker tåls att testas medans andra är enkla att räkna ut att de är brutna (en cykel utan hjul är svårcyklad på traditionellt vis).
Självklart finns det ganska många som gillar att spela sånt som är mer bananaz än rimligt. Ibland för att man inte är så duktig på spelet och ibland för att man bara har den läggningen och båda är helt ok. Jag tror inte att någon gillar att bli totalt sönderfoulad av dvärgar runda efter runda för att man tillåter mercs (deathbowl) dock. När saker blir brutet/OP så ökar det ofta missnöjet för de spelare som generellt inte placerar i toppen för att de får det ändå svårare att vinna sina matcher och blir i många fall helt utklassade.
NAF ranking är väl helt ok då det kan locka fler spelare och det är ju sällan fel!
Om man utesluter möjligheten att reducera characterisrics för lägre kostnad, så är billigaste motorsågen 70’ guld. 30’ för en goblin isch, 40’ för sågen. Men man förlorar stunty och får loner 4+.
Mercs från grundboken är högst oklart vad man ska använda till i en turnering.
Kanske är det bara jag som går igång på tanken att köra en Bona fide Big guy som Bob Bifford för lols :) Bra iaf att folk säger vad de tycker så ser vi var det landar i slutändan :)
Jag skulle lätt testat det, men vissa lag kommer bli överrepresenterade. Kör man rakt av så får lagen kosta 1.000.000$ vilket skulle sortera en hel drös med lag.
Skulle jag komma på turneringen? Nope, inte tid...
...och jag har inte läst allas kommentarer så $$$ är redan lyft :)