Mörka planer inför Eurobowl

edited June 2015 in Taktik och lagbyggen
Tänkte starta en tråd för att ni ska kunna följa mina planer och förberedelser inför Eurobowl 2014 i Belgien. Efter många funderingar kring vilket lag jag skulle kunna spela i EuroBowl beslutade jag mig för Dark Elfs fast jag aldrig spelat dem i en turnering. Med stabila förberedelser och provspelande tror jag dock att det skall kunna vara framgångsrikt fast mina brister av turneringserfarenhet. Som inspiration till denna fina tråd på warseer av @Inforthepain om hur han spelat Skaven och de lärdomar han tagit med sig från olika turneringar.

Först ut måste man ha en laguppställning att testspela. Eurobowl har regler att man får 1100K i TV och 3 skills dag 1, +3 extra skills dag 2. Efter att pratat med olika dark elfs coacher tänkte jag börja med en variant av den uppställning @Mago brukar köra med i liknande format. Den stora bristen i denna uppställningen är att det bara är 11 spelare och ingen apo vilket gör den fragil. Annars ser den ut så här:

Dark elfs - Satanic surfers, coach @Lard
4 Blitzers 7348 Block
2 Witch elfs 7347 Frenzy, Jump up, Dodge
1 Runner 7347 Dump-off
4 Line elfs 6348
2 Rerolls
2 Fan faktor

* Skills dag 1 är Wrestle på 2 Witch elfs och leader på runner. Wrestle maximerar witch elfs grund skills och ger bra chanser att ta ner bollhållare, leader ger den där extra rerollen.

* Skills dag två är Dodge på 3 blitzers. Blodgers is the shit och ökar mobiliteten för laget extremt mycket, 5 MV7 spelare med AG4/dodge gör laget effektivt att ställa om och mycket svår anfallet för motståndaren.

Frågor jag har på uppställningen är om 2 i fan faktor är bättre än 1 ass coach och 1 cheerleader. Jag vet att man ex oftare får använda ass coach och cheer leader men jag har också blivit överkörd över att få 2 i fame till motståndaren och sedan blivit pitch invaderad vilket förlorat matcher, och med 2 i fan factor så minskar risken att motståndaren får +2 i fame mycket, även om denne har köpt fan factor.
Andra "idéer" är att ta bort en blitzer för att få råd med en apo, men jag tror inte det är värt det. Alternativt kör man med bara 1 reroll för att få med apo, vilket skulle gå väldigt bra dag 2 när man har många dodge för att slå om de nödvändigaste slagen

Uppställningen kommer testas i veckan med några övningsmatcher vilka kommer rapporteras här. Först ut är en match imorgon mot Undead laget "Svenska Snedsteg" styrda av @Dragons ett lagom lätt första övningsmatch.

Andra saker ni kommer få se i denna tråd är, förutom andra övningsmatcher är generella taktiska planer, lärda misstag och strategier för OTT offensivt och defensivt och även rapporter från ev. turneringar jag spelare med Dark elfs.

Över och ut för tillfället
Lardkaptenen
«1

Comments

• edited August 2014
    Jag anser att +2 i fan faktor är bättre än 1 ass coach och 1 cheerleader av följande anledningar:
    * Minskar risken för -2 i fame och vid -2 i fame spelar oftast inte 1 ass coach och 1 cheerleader någon roll.
    * Vid en pitch invasion kan hela matchen vara förlorad vid -2 i fame. Sannolikheten för pitch invasion är liten men effekten är så mycket allvarligare vilket jag anser att man borde skydda sig mot.
    * Det förhindrar risken för -1 eller -2 i fame då motståndaren har satsat på fan faktor
    * I flera fall så gör 2 i fan factor att fame justeras ett steg åt sitt eget håll, i dessa fall blir 2 i fan factor minst lika bra som 1 ass coach och 1 cheerleader, se beräkningarna nedan för exakta påverkan

Vid beräkning av fan faktors påverkan har jag fått fram följande siffror:
    Vid samma fan factor som motståndaren:
    Dubbel vinst: 12,3%
    Vinst: 32,1%
    Lika: 11,3%
    Förlust: 32,1%
    Dubbel förlust: 12,3%

Med 2 i fan factor och motståndaren har 0 är det följande:
    Dubbel vinst: 21,3%
    Vinst: 45,1%
    Lika: 9,7%
    Förlust: 21,6%
    Dubbel förlust: 2,3%

Detta ger alltså en ökning i chans att vinna Fame från 44,4% till 66,4% och minskning att förlora fame från 44,4% till 23,9%.

Har båda 2 i fan factor blir det följande:
    Dubbel vinst: 6,0%
    Vinst: 38,4%
    Lika: 11,3%
    Förlust: 38,4%
    Dubbel förlust: 6,0%
  • Var det inte någon här som hade en fin uträkning på FF kontra coaches/cheer leaders ?

FF ger ju lite större fördel vid Throw a rock / Pitch invasion - förut vad som gäller vid extra rerolls.
  • edited August 2014
    Tack @helllstrom, det där är en nyttig länk!

Träningsmatch 1 – Motståndare @Dragons med Undead
    4 Blitzers 7348 Block
    1 Runner 7347 Dump-off
    4 Line elfs 6348
    2 Rerolls
    2 Fan faktor
    Skills dag 1 är Wrestle på 2 Witch elfs och leader på runner.
    Skills dag två är Dodge på 3 blitzers.
    Att spela första träningsmatchen med Darkelfs mot Dragons Undead känns väldigt passande. Dels vet man att Dragons är en hyffsad coach så det inte blir en för lätt match, dels är han en trevlig kille som gärna delar med sig av sina tankar kring hur man kan spela. Mina farhågor inför denna första match är att laget kanske är lite för ömtåligt och när Dragons som älskar att CASa har 2 mighty blow mummier så vet man på förhand att den tanken kommer att prövas. Alternativet som jag ser det är att ta samma Dark elf lag men med en blitzer mindre (line man istället ger 30K) samt ingen fanfaktor och för de 50K köpa en apo. Att förlora en MV 7 spelare och en Block skill är dock väldigt mycket.
    Dragons.jpg
    Dragons spelade en klassisk och stabil undead roster:
    Undead - Svenska snedsteg, coach @Dragons
    2 mumier
    2 Wights
    4 ghouls
    6 zombies
    3 rerolls
    1 fan faktor
    1 ass coach
    1 cheerleader
    Skills dag 1 hade han guard på wight, block på ghoul samt wrestle på ghoul
    Skills dag 2 var guard på wight och block på 2 ghouls till.
    Vi valde att spela med auto nice väder , slog båda 12 på fans efter fan faktor modifikationen och lottade vilken match i ordningen det skulle föreställa att vi spelade. Det blev match 1 så tre skills på vardera laget. Sedan vann Dragons lotten om att gå först och valde att ta emot bollen för att få mitt lag att lida för att de inte hade med någon apo.

Första halvlek – försvar.
    Kicken gick långt bak, med cheering fans som gav oss båda var sin reroll. Dragons tur ett börjar och han börjar veva sina 3 tärnings mumie blockar. En stun och en CASad dark elf direkt. Alven dog och Dragons får sin 13:e spelare. Här hade vi en liten diskussion, om jag hade haft en APO är det värt att använda den här? Det finns en risk att jag inte får tillbaka min lineman om jag inte slår Badly hurt, men samtidigt kan jag ju stoppa Dragons att få den där extra zombien? Nåväl det var en rent akademisk fråga i denna match.
    Min första tur gör jag ett witch elf spel som surfar en zombie (blir reserv), men är för aggressiv så på Dragons tur surfar han tillbaka en witch elf (blir reserv). Sedan dodgar han sin wight till KO. Så när min tur 2 startar har vi 9 spelare på plan var. Jag försöker lugna ner spelet genom att bara köra lite alv kolumner framför honom.
    När han går in med båda sina mumier i min uppställning utan någon uppbackning svärmar jag dem och slår omkull dem. Detta följer dels en av mina strategier, se nedan, men det är även för att locka Dragons att gå på ena sidan där han nu kommer förbi till viss del men inte helt och hållet. Detta går inte han på utan fortsätter att flytta bollen på LOS fram och tillbaka.
    Mot undead finns det enligt mig två saker att slå på – först är det ghouls då de har AV7 och inte reg och är helt nödvändiga för att laget skall kunna transportera bollen. Nummer två är mumier. En mumie som ligger ner kan inte slå och kan inte hänga med i positionsspelet alls. De har svårt med det redan från början men när de ligger ner har de inte en chans. Vidare behöver laget mumierna som ankare så här tidigt i halvlek för att kunna transportera bollen framåt med säkerhet. Att få sina cage hörn bortslagna och spelare ställda mot ghoulsen är inte kul då man helst inte vill ta de där 3+ dodgaren, även när man har dodge. Då dragons skyddar sina ghouls bra blir det ofta annat som får ta smällarna.
    När motståndaren gör detta LOS flyttande är jag ganska nöjd. Jag försöker täppa till den flank han går mot så han måste växla till nästa och göra det på ett sätt som inte ger honom några rutor framåt. Då jag inte har så många spelare (fått någon till KO) är det dock svårt. Helst vill jag att han försöker gå framåt någonstans utan mumie så att screena av mumierna från övriga laget är något jag testar.
    Screen.jpg

På Dragons runda 6 blir han allt mer desperat och går hårt på min vänstra sida. Jag stoppar av honom med kolumner men har inte nog mycket folk för att göra den 3:e stabil. Dessutom gör jag en positionsmiss när jag ställer min runner en ruta för långt ner. Då Dragons lyckas blocka ner de tre modeller han står brevid i början av turen med sina tre tvåtärningsblockar kan han lätt blitza min runner (hel fylld grön cirkel) med en wight och får assist av en zombie. Då zombin assisterar från den övre oranga cirkeln och wighten stannar på nedre oranga cirkeln medan ghoulsen förflyttar bollen till oranga korset har han effektivt screenat hela min vänstra flank. Om min runner stått ett steg upp hade zombin och wighten stannat ett steg uppåt och givit mycket sämre/mindre djup screen av min flank.

flankattack.jpg

Hursom slog jag en massa 6:or och lyckades dodga igenom hans screen och sätta press på bollen så han fick slå några blockar och en gfi för att komma in i mål i alla fall. 0-1 i hans tur 8 första halvlek.
    Ställer upp för en One turn touchdown och med MV 7 måste man då lyckas med 5 stycken 2 tärnings blockar där de första 4 bör vara push och den sista kan vara push eller pow. På block 4 gick det inte längre.

Mina 2 KO och dragons 1 KO kommer in.
  • edited August 2014
    Andra halvlek
    Dragons kickar till mig, bollen landar strax bakom mitten. Vädret får den att studsa två gånger. Anfallet från alverna starta ner i mitten och dragon spelar försiktigt och utspritt över hela sin sida. Jag gå då åt vänster och hotar att bryta igenom där. Då Dragons gör en liten positions miss i sitt svar kan jag blitza bort en wight med en push och springa igenom i en öppning i mitten och gör en lyckad cage bakom hans linje med support av flera av mina spelare. Dragons sätter hård press på alla hörn av buren och försöker dodga in en ghoul på 5+ för att entärnings blocka min runner, han lyckas med dodgen men missar sin gfi för att få slå på en dubbel 1:a. Nu har jag ett gyllene läge att skydda bollen nere i högra hörnet, jag måste bara dodga med en blitzer för att blitza bort en zombie som håller en annan blitzer. Jag slår också dubbel 1:a på dodgen vilket lämnar runnern öppen för en ghoul blitz. Dragons tar den men tänker inte på dump off så även om runnern går i golvet passas bollen till en line elf som turen efter kan dodga ut och springa till TD. Ett rent tur mål helt enkelt.

Ställning 1-1.

Dragons tur 13. Jag kickar till honom. Get the ref. bollen landar långt bak och studsar till end zone. Jag har ställt upp mina tre line alver förskjutna åt höger vilket gör att mumier och wights för Dragons står på höger sida. Han tar sina blockar där och flyttar sedan fram på vänster sida för att få till en två tärningsblitz på en gubbe. I o m att han flyttar fram för blitzen blir vänster kanten väldigt öppen. Nu skall han plocka boll. 1, reroll 2. Det var Dragons sista reroll efter panikturerna innan jag gjorde mål. Bollen tappas och går ut i publiken som kastar in den på den öppna vänstra sidan. Den hamnar brevid vänster sidas sidlinje, 7 rutor från ghoulen som tappade den. Iom att jag sköt LOS åt höger och att Dragons flyttade in sina vänstra spelare mitt på planen för två tärningsblitzen blir det nu ett mycket bättre läge för alverna än någon av oss förväntat sig.
    Missed%2Bpickup.jpg
    Jag springer ner på vänster sida med tre MV7 spelare, de når inte riktigt bollen men screenar den från alla spelare mitt på banan. Dragons får i sin tur flytta tillbaka en massa spelare för att göra en cage i mitten av sin planhalva som han sedan försöker passa in bollen i. Ghoulen fumlar dock passen. Mina spelare dodgar loss, slår omkull ghoulen tar bollen och gör mål.

2-1 mest pga en turlig throw in.
    Lärdomen är att om du försvarar och måste jaga boll för att vinna kan du ha tur och öppna en flank genom att sätta dina 3 LOS-spelare åt ena sidan. Det fungerar även bra om du slår perfect defense för att undvika motståndarens gratis blockar. Generellt kan man nog alltid göra det för att undvika blockar vid PD.
    Med bara två turer kvar är nu bråttom för Dragons. Det blir pitch invasion och mitt försvar öppnar upp sig. Han flyttar ner på höger sida och jag får ett val. Antingen gör jag kolumner framför honom så han måste slå 4+,4+,3+ dodge (med dodge reroll men utan vanlig) för att komma i mål, eller så entärningsblockar jag bollhållaren (som har block och dodge. Jag väljer kolumnerna
    slutf%C3%B6rsvar.jpg

Dragons blitzar bort en alv och slår sina 4+,4+,3+ för kvitteringen.
    slutanfall.jpg

Slutresultat: 2-2

Kommentar: Uppställningen fungerar fint utan APO. Låt oss testa den någon gång till och inte göra så fåniga turmål utan lite mer spelskicklighets mål…

Över och ut
    Lardkaptenen
  • Väldigt bra rapport, tydlig och intressant. Mer sånt!
  • Jag som har skrivit min beskärda del tycker att du gjort ett bra första försök ;D Nä, skojar bara. Grymt bra skrivet! Väldigt tydligt och med en del komedi. Bra att du bjuder på detaljer som förskjuten set up på LOS. Brukar själv alltid sätta upp på det sättet. Kan även användas som försvar mot one turners då man sitter och hoppas på perfect defence (minns dock inte om jag själv nämnt det i min plog).
  • Välskrivet och grymt intressant. Nåt som är lite uppenbart är ju att det är grymt mycket tur i detta spel hur man än gör ;) intressant med kolumnförsvar som jag inte riktigt tänkt på innan på det sättet.
  • Bra skrivet. Var en lärorik match, och märktes att jag måste spela mkt för att komma igång och inte missa enkla missar som dump off och annat pinsamma saker.
  • edited August 2014
    Tack för alla uppmuntrande kommentarer!

Träningsmatch 2 – Motståndare @Kaju med Chaos Dwarfs.
    4 Blitzers 7348 Block
    1 Runner 7347 Dump-off
    4 Line elfs 6348
    2 Rerolls
    2 Fan faktor
    Skills dag 1 är Wrestle på 2 Witch elfs och leader på runner.
    Skills dag två är Dodge på 3 blitzers.

kaju.jpg

Kaju spelar ju nästan bara Wood elfs på turneringar men har spelat lite CD i PEBBLe någon säsong och har som plan att spela dem på turneringar i höst. Hans uppställning var lite experimentell och inte helt optimal, men rolig
    Chaos Dwarfs – Gatuslagsmål, coach @Kaju
    6 chaos dwarfs
    2 Bull centaurs
    1 Minotaur
    3 Hobgoblins
    2 Rerolls
    1 Fanfactor
    Skills dag 1: Break tackle på 2 bull cantaurs samt sure hands på en hobgob.
    Skills dag 2: Guard på 2 Chaos Dwarfs och Pilling on på minotauren

Vi spelade med auto nice väder från början och slumpade fram att det var match 6 i ordningen så alla skills var på planen. På gate slog jag 12 och Kaju slog 5 vilket gjorde att jag fick +2 Fame. Kaju vann slantsinglingen och valde att anfalla.

Halvlek 1 – Försvar
    Vi ställer upp, jag fortsätter att testa förskjuten LOS. Tre linje alver längst till höger.

set%2Bup.jpg

I och med att jag slår blitz fungerar det väldigt fint. Blitzar in och får in en alv under bollen. Denne misslyckas dock fånga bollen som blir liggande i två alvers tackle zones. Kaju sätter upp laget för en Mino blitz med frenzy puttande och slår självfallet en 1:a på wild animal.

blitz.jpg

Efter ett gäng med blockar (som CASar en hob gob) för att få bollen att studsa ut hamnar den på min runner som fångar den och springer i säkerhet (längst bak vänster sida på bilden nedan). I detta läge där Kaju egentligen skall anfalla och jag lyckas få lös bollen är prio 1 alltid att Kaju inte skall göra mål, och eventuella mål för mig blir bara en bonus.

tagitbollen.jpg

Chaos dvärgar får väldigt svårt då spelet blir utdraget. Mot dem är alltid en av mina grundtaktiker därmed att försöka dra ut spelet så mycket som möjligt. Min runner backar långt ner på min egna planhalva och campar där. Efter någon tur med det försöker Kaju skicka ner båda sina Bullcentaurs för att hota min runner. Runnern kan springa lätt springa runt dem, göra en hand over till en blodge blitzer som i sin tur kan springa ner på vänster sida utanför dvärgarnas räckvid. I min tur 6 gör jag sedan mål.

Om Kaju bara skickat ner en Bull skulle det varit svårare för mig att hantera då den andra varit kvar som sweeper. Antagligen skulle jag försökt slå omkull den som hotar och bara vänta med att gå fram tills det blir fler hot mot bollen. En hobgob som hotar tillsammans med en Bull är bättre än båda bullarna då Kaju nu saknade effektiv sweeper på sin egen planhalva och således gjorde det lätt för mig att ta mig förbi. Samtidigt är det nödvändigt att pressa min bollhållare för slår jag någon dubbel etta på bollförflyttningen eller någon dodge får ju Kaju läge att ta tillbaka bollen.

Under dessa 6 första turer har Minotauren lyckas få iväg en block och haft 6 turer där han stått och skrikit.

1-0

Kaju har nu två turer på sig att kvittera vilket inte är det lättaste med Chaos Dwarfs. Han ställer upp och Bollen landar på hans hobgob som fångar den. Med en blitz och någon breaktackle dodge och får han ner båda sina bull centaurs i scoring range. Jag funderar en stund och bestämmer mig bara för att försvara mig och inte flytta ner någon möjlig scorer för mig. Jag screenar hans bull centaurs och ger dem lite uppvaktning, sätter en annan screen mellan dem och resten av laget samt markerar hans bollhållare. Kaju testar att göra mål, lyckas med sin dodge och gfi med hobgoben men bull centauren missar att fånga hand overn. På min runda 8 lyckas jag CASa en av bull centaurerna.

forsvar.jpg

Det skall sägas att Kaju inte hade några heta tärningar alls under denna första halvlek. Ofta lyckades han inte slå omkull mina spelare trots tvåtärningsblockar med block mot linje alver. Jag å andra sidan slog bra och fortsatte att göra så under hela matchen. Detta är generellt en taktik som är effektiv och fungerar bra när man genomför den diciplinerat.

Andra halvlek
    Kaju sparkar till mig. Cheering fans ger mig en reroll. Runner stannar långt bak och mina spelare beslutar sig för att slå omkull de två dvärgarna och minotauren som Kaju ställt på linjen. När de väl ligger ner ställer sig 5 alver och hoppar på minon som blir stunad och en linje alv utvisad.
    Då jag släppt kanterna går Kaju på total attack. Hobgobs och bullcentaurs kommer runt sidorna för att gå ner mot runnern som dock står för långt ner för att bli nådd tur 1 (jag hade räknat så det var så, det skall man alltid göra.) I och med att hans snabba spelare är på min planhalva springer runnern förbi den, gör en hand over till en blitzer som springer igenom en lucka och blir cagade nere på Kajus planhalva. Kaju försöker störa min cage men alverna kan lätt hantera de få dvärgar som når dem. Jag drar inte ut på det hela utan gör mål.
    När skall man dra ut på spelet och när skall man göra mål? Om man leder med 1-0 och har chans att göra 2-0 är det bara att göra det om man inte är i ett väldigt spelar underläge. Har man för få spelare kvar (typ 6 eller färre) kan det vara dumt att göra 2-0 för tidigt för det ger motståndaren tre gratis blockar och en blitz samt möjlighet att utjämna. Dock om man riskerar målet med att dra ut på det hela skall man nästan aldrig dra ut på 2-0 målet. I detta läge har jag dock 9 spelare mot Kajus 10 så jag bedömmer att det inte är så lätt för honom att sänka två baljor, även om han får ut mina LOS-spelare nästa drive.

2-0

Kaju har vid det här laget nästan givit upp och ställer upp för att göra ett snabbt mål. Med många Chaos dvärgar framåt gör det att alverna kan ta sig förbi när minon tre tärnings blockar omkull sig själv. Alverna sparkar så omkull bollhållar-hobgoblinen och göra ytterligare ett mål innan matchen slutar.
    Denna match gick väldigt bra för mig. En hel del var tärningarna, ffa mina block dice var heta och liggande dvärgar kommer inte så långt. Det stora var dock att Kaju inte lyckades bura in bollen en enda gång under matchen. Kickarna hamnade alltid djupt och i andra halvlek var han för fokuserad på att kvittera för att skydda bollen nog bra, något man måste göra då alverna är duktiga på att ta den från motspelaren. Dessutom skapade minotauren turn overs eller missade wild animal slag avgörande händelser flera gånger vilket inte väger upp den CAS han gjorde. Ha ej med den spelaren i turneringslag.

Slutresultat 3-0.

Förresten, minotauren använde Pilling on en gång men utan effekt. Att ta pilling on på mino är dåligt helt enkelt. Att bara ta en mino är i sig ganska dåligt även det då man får ge upp en reroll.

Över och ut
    Lardkaptenen
  • Hård match men sanna ord på slutet
  • edited August 2014
    Jag föredrar Grab på Minotauren.
  • edited August 2014
    Jag föredrar Grab på Minotauren.

Det hade varit grymt på en mino, men har får ju inte ta skillen då har har frenzy
  • Spelade en träningsmatch mot @Duckwing och hans dvärgar. Den gick inte så bra, eller snarare väldigt mycket gick väldigt fel. Jag ska sätta mig och analysera matchen lite nogrannare för att se vad jag kan lära mig. En sådan rapport kommer men inte idag ;)
  • edited September 2014
    Ok låt oss ta tag i det här igen.
    Träningsmatch 3 motståndare @Duckwing - Dvärgar
    1 Runner
    2 Blitzer
    2 Trollslayers
    7 Blockers
    3 rerolls
    1 apo eventuellt??

Skills var block på runner och guard spam på blockers.

(Duckwing får rätta mig här för jag kommer inte ihåg exakt)

Detta är ett annorlunda dvärgbygge med bara en runner, typ så annorlunda man kan spela dvärgar i alla fall. Jag håller ännu inte med om att det är rätt att ta med bara en runner då MA är det viktigaste för dvärgar och att bara ha en MA 6 är en risk som motståndare lätt dra nytta av. Dessutom är en oskillad runner ändå AV 8 med thick skull. Det är inte en ömtålig pjäs i min värd...

Vi körde med inledningsvis auto fint väder.

Första halvlek - anfall
    Jag fick börja med bollen som kickades kort. Började med att trycka lite på höger sida. Tur två såg jag en chans att surfa en av hans guard blockers och gjorde så bara för att få min häxa surfad av en trollslayer direkt tillbaka. Då tänkte jag att det var värt det men det var det antagligen inte.
    Läxa: surfa gärna men bara om det inte riskerar någon bra pjäs för dig själv.
    Jag spelade annars ganska passivt, flyttade runnern med bollen långt bak och försökte växla från sida till sida med min linje för att hitta ett hål. @Duckwing var dock diciplinerad och hans mängder med guard gjorde det svårt för mig att slå ett hål lätt och hans tackle gjorde att mina rerolls sakta gick åt på misslyckade dodgar. Jag kunde lite mer aggressivt slå mig igenom på vänster sidan med en en-tärningsblock (push räckte) tidigt men gjorde inte det då jag tänkte att ett bättre läge kommer nog. Det gjorde det inte.
    Läxa: Ta de chanser som kommer. Om du hela tiden gör 2+ dodgar så är en en-tärningsblitz med block samma sak så ta den. Ffa dvärgar tjänar på att hålla sin linje och inte behöva dedikera så många spelare på djupet. Mot långsamma lag, dra ut spelet över så mycket av planen som möjligt då du tjänar på ytorna som öppnas upp.

Nr jag inte tog den där chansen och mina rerolls väl tog slut var det inte så mycket att göra än att slå 1:or och skallar och svära. Dvärgarna rackade in 3 CAS första halvlek, stal bollen från mig turn 7 och gjorde mål turn 8. Kanske kunde jag hindrat målet genom att "punta" bollen men det tänkte jag inte på. Då @Duckwing bara hade en runner skulle jag lätt kunnat kasta bollen någonstans där han åtminstone skulle få anstränga sig för att hämta den.
    Läxa: även när det ser mörkt ut, tänk på hur du kan försvåra spelet så mycket som möjligt för motståndaren, tänk inte bara på din "otur".

Andra halvlek - försvar
    8 spelare mot 11 och 0-1 samt motståndaren får bollen är inte bästa utgångsläget för att börja en andra halvlek. @Duckwing erbjöd att alla CAS kunde komma in igen för att det var en träningsmatch men jag tänkte att jag måste öva på nummerärt underläge om jag skall köra denna uppställning utan reserver och apo.

Kicken blev hyffsat djup så dvärgarna kunde bara göra en halv ok bur på första turen, dvs det fanns en ruta med bara 2 tackle zones. När man gör så tänker alltid alver: nu kör vi. Linje alver binder upp så många dvärgar som möjligt så de inte kan undsätta buren så lätt och alla positionals tokattackerar bollpositionen. 4+ dodgar för entärningsblockar med wrestle är så värt det, ffa när man även har shansen att skada den enda runnern i motståndarnas lag. Detta pågick i 3-4 turer, bollen ramlade loss några gånger och dvärgarna fick slita sitt skägg för att alverna inte skulle få tag på den men till slut hade de kunnat knocka ut några till alver och kunde bära bollen i en bur till mållinjen för 0-2 målet. Dock kände @Duckwing sig mer hotad och fick slita hårdare i andra halvlek än i första.
    Läxa: Om du spelar mot ett långsammare lag var aggressiv på försvaret. Och när du attackerar en bur, bind även upp motståndarens extra spelare med dina AV8 linjealver, de är inte lätta att skada och motståndaren kan inte flytta in sina övriga spelare för undsättning så lätt och kan inte heller bilda en ny bur med dem.

Slutresultat: 0-2

Summering: Fast det blev en stor förlust fick jag med mig några bra lärdomar från matchen, både om hur man spelar försvar och anfall mot dvärgar. Och idag, några veckor efteråt har det även slutat göra så där extremt ont i själen, idag ömmar det bara...
  • edited September 2014
    Twin Mountain Blood Bowl Tournament

Hade inte tänkt åka egentligen men gjorde det ändå. 5 timmar i en bil med @Dragons och hans familj var dock väldigt trevligt. Turneringen var väl organiserad av @Mortimess och det var en rad roliga norrlandsmotståndare som jag aldrig hade sett förut eller haft nöjet att spela mot.

Min uppställning var som den varit från början av tråden:
    Dark elfs - Pennybridge Crow Crew, coach @Lard
    4 Blitzers 7348 Block
    1 Runner 7347 Dump-off
    4 Line elfs 6348
    2 Rerolls
    2 Fan faktor

* Skills match 1-3: Wrestle på 2 Witch elfs och leader på runner.
    * Extra skills match 4-6: Dodge på 3 blitzers.

Match 1 - @Redniwer, Chaos Pact
    Med ett av de bästa NAF-nicken spelar @Redniwer ett av de mindre bra lagen: Chaos pact. Tror det även var en av hans första turneringar som han ställde upp i. Han hade i sin uppställning alla positioner med big hand på gobbon, jug på mino, block på ogre och två block på maurauders (om jag minns rätt). I min pact smak saknas det några guard för att kunna generera tre-tärnings blockar men block maurauders är ju stabila på ett annat sätt.

Mörkeralverna fick ta emot bollen och gjorde den vanliga, trycka på ena kanten tills motståndaren reagerar där och skickar dit sina långsamma modeller, i detta fall big guys. Flytta spelet till andra kanten och skärma de långsamma spelarna så de inte hänger med. Gör en cage i hörnet mot motståndarens TD-linje och gör mål så pass sent i halvleken att de inte har en bra chans att kvittera innan andra halvlek. Tillsammans med två surfningar och någon knockad maurader gick det väldigt gallant.
    1-0 i halvlek efter en misslyckad OTT då ogren tappar goblinen.

I andra halvlek blir kicken djup och mina tärningar börjar slå väldigt högt. Jag sätter press på bollhållaren och lyckas ta ut någon maurauder (KO) vilket gör att jag kan stjäla bollen och göra mål två gånger.
    Matchen slutar 3-0 vilket är en väldigt bra start på en turnering.
    Match 2 - @deathstalker97, dvärgar
    Ok, efter träningsmatch 3 mot @Duckwing så är inte direkt dvärgar favolaget att möta. Detta lag var det vanliga dvärglaget med en runner med block, en guard blocker och en tackle slayer.
    Alverna fick börja med bollen igen och anfallet var nästan en repris av första matchen. Tryck på ena kanten, växla till andra och skärma bollhållaren vid motståndarens TD-linje. Mål i tur 7. Dvärgarna missar sin två-turers chans och det är 1-0 i halvlek.
    I andra halvlek gör vi en variant av den aggressiva attack jag hade mot @Duckwing i träningsmatchens andra halvlek. En kombination av kollumner som vissa turer övergår till att jaga bollen fungerar väldigt väl. En del av det hela är att Guard dvärgen får stå och umgås med en linjealv hela halvleken (det är inte lätt att vara lineman alltid) men det hindrar honom att få med guarden i sin bur. Bollen petas loss två gånger men när alver får den studsande till sig kan de inte ta den, dock när en trollslayer får ett försök tar han den. Så även en runner nästa gång den blir lös. Dvärgarna gör så en "mad dash" för målet med den oskillade runnern som fick bollen. Han blir upphunnen av en alvblitzer som dock snubblar på sin gfi för att slå runnern och dvärgarna kvitterar 1-1 i tur 15. Alverna får så två turer på sig att kvittera. En häxa tar sig enkelt till TD zonen men när bollen så skall kastas ner missar en linjealv att fånga en handover. Han var antagligen groggy efter att ha fått stått och blivit nedblockad av guarddvärgen hela halvleken.
    Med lite mindre magnetiska dvärghänder/tvålade alvhänder i bollstudsandet skulle matchen nog slutat med vinst. Nu blev det 1-1.

Match 3 - @Khanmank, Chaos Pact
    Det är inte alltid man får möta två pakter i samma turnering. Detta lag möte jag även i Superbrawl i våras, då slutade matchen 0-0 men så spelade jag inte Dark elfs då heller. Efter första matchens framgångar mot pakten har jag stora förhoppningar om att detta kommer gå bra. Khanmark har jug på mino, block på ogre, dodge på alven, block på skaven och guard på trollet samt en massa oskillade maurauders.
    Pakten börjar med bollen, Ogren gör en KO direkt. Jag gör en screen. Tur två Ogren gör en CAS. Jag svarar med att surfa ogren. Förädaren, dvs dark elfen i pakt laget, springer runt med bollen i en bur och tur 7 dodgar han in med 1-0 målet.
    Mitt två turers försök underlättas av en Pitch invasion. Jag kan göra en sidlinje bur på ena sidan tur 7 och springa in med målet tur 8 efter att ha blitzat hål i paktens screen.
    Med 1-1 efter halvlek och få ta emot bollen känns det väldigt bra. Kicken blir kort, 2 steg från LOS fast ute åt vänster sida, mitt i huvudet på en linje alv. Pakten slår Blitz! Linje alven som står och tittar på bollen som är riktad rakt emot honom får en ogre näve i pallet och när min tur börjar har Pakten 4 tackle zones på bollen... Jag surfar en skaven för att reducera dem till 3 och sedan börjar några turer av grötande kring bollen. I tur 3 eller 4 lyckas så äntligen en alv lägga sina vantar på bollen och jag kan pusta ut. Dock har alla rerolls gott för båda lagen. Med bollen i kontroll kör alverna "exodus" strategin: de skickar en kille åt alla väderstreck och gömmer bollen nere på egen planhalva. Pakten måste markera folk över hela banan för att det inte skall vara en för lätt mål chans. Med båda lagen så utspridda ser det mycket bra ut för alverna, big guysen står för sig själva och det är bara lite mauraders att ta sig förbi, samt en goblin. Tur 6 har alverna avancerat lite och skall bara blitza bort gobbon för att kunna komma förbi och skärma mot TD-linjen. Dubbla döskallar - stunnad alv blizer. Pakten är fortfarande ur position och kan bara sätta lite press. Tur 7 är chansen väldigt bra, bara vi kan flytta på gobbon som markerar bollhållen. Häxblitz - dubbla döskallar - stunnad witch elf. Pakten får nu tag på bollen och gömmer den i en halv bra bur. Sista turen. Vi markerar den ensamma mauradern som kan göra mål och tar sedan en entärning på bollhållaren med en häxa. Döskalle.
    Pakt-alven som har bollen springer upp, passar utan animocity, utan att alverna interceptar, maurader fångar i en tackle zone, dodgar ut och gfi i mål. Som man säger: guldet blev till sand...
    Matchen slutar 1-2
    Att bara skriva om den där tredje matchen får magen att bli orolig och huvudet att värka. Tar en paus nu och återkommer sedan med match 4-6 när kroppen är i balans igen.
  • Kassaskåpssäkert! All too easy!

Lite tur kanske ..
  • Vår match i runda fyra var en av de mest underhållande och spännande matcher jag någonsin spelat. Vi stod upp båda två stora delar av andra halvlek.
  • edited September 2014
    Match 4 - @Snow, Chaos Dwarf
    Snow spelar ett CD lag med 6 dvärgar, 2 bull, 2 hob och 1 mino. Skills är: jug på mino, block & sure hands på bullarna samt 3 Guard på dvärgar. Jag är som vanligt lite kritisk till att ta minon på 1100K då jag tycker att det är bättre med reserver och fler rerolls, nåväl.
    Detta var en ganska galen match. S.heat var vädret. Alverna fick börja med bollen och publiken valde att slänga stenar på båda lagen. En linealv KO och en stunnad bull. Iom att bullen som stunnades gick ner fick jag chans att surfa en guard dvärg men nuffle gav mig dubbel POW, igenom armour och stunn. Ytterligare tre dvärgar på front linjen slogs omkull, 2 stunnade. Även min andra tur tog jag mig igenom två dvärgars armour för 2 stuns. De vansinniga tärningarna fick mig att spela lite väl risky och efter att de slutade slå 10 stod plötsligt mitt lag mitt i dvärg laget som hade en massa guard. Det såg ut att kunna börja göra ont fort. Bollen var dock säker lite längre bak och jag började avancera på vänster sida. Iom att alla dvärgar var uppbundna i en gröt och att ingen av bullarna hade BT kunde jag ganska ostört ta mig ner till TD- linjen för att cage. Minon hjälpte även till genom att slösa bort två blitzar med vild animal. Tur sex fick minon äntligen baken ur och kom blitzandes och lyckades då med sin frenzy sätta en Tackle zon på bollhållaren samtidigt som övriga dvärglaget gick till hårt angrepp. Jag tittade lite på situationen och tänkte att det nog var lika bra att göra ett mål på tur 7 iom att dvärgarna ändå har så svårt att göra två turs mål. Dodge = 1. Tappar boll. Och dvärgarna tokspöar alver i två turer som fumlar med bollen och inte kan få ett mål.
    Halvtid 0-0 med flera alver utslagna.
    S.heat gör att ingen av hobgoblinsen vill spela men inte heller min runner. Tror det var 9 CD spelare mot 7 alver pga CAS och KO. CD attackerar i mitten med en rad dvärgar som bashar allt de kan. Bullen tar upp bollen och gömmer sig bakom dvärgarna men jag kommer åt att peta omkull honom med de snabba alverna. @Snow rensar bollen och bullen tar den igen men får lov att göra en springning bara understöd av den andra tjuren. Jag skärmar dem från resten av laget, markerar båda och slår bort den enda dvärgen som är nog långt fram för att ge dem understöd. Då dvärgarna inte kan hjälpa bullarna och bollhållaren är dubbelmarkerad så han inte kan blitza sig lös måste @Snow dodga. 3, reroll 3. Bollen är lös! alverna tar den, springer förbi dvärgarna, skärmar hela laget och ser till att Bullarna inte kan jaga efter. Kan till och med säkert dra ut på det hela någon tur för att sent i andra halvlek göra 1-0.
    Det var en nervös match som kändes som min tills jag missade mitt mål första halvlek på dodge-snubblet. Sedan kändes det som @Snows match, men iom att han inte fick in bollen i en cage kunde jag stjäla den och lyckades vinna. Kändes lite orättvist för @Snow men rättvist för mig efter @Khanmanks bullshit match 3 ;)
    Vinst! 1-0
    Match 5 - @Dragons, Undead
    @Dragons är en av de coacher som jag spelat flest matcher blood bowl mot sammantaget då vi brukar öva tillsammans och spelar i samma liga etc. Dock har vi aldrig möts i en NAF-rankad turnering. Vi vet båda att de flesta matcherna vi spelar bruka sluta oavgjort då båda har en ganska defensivt orienterad spelstil.
    Undead laget bestod av alla positioner, 4 zombies. Han hade 3 block, 1 wrestle på ghoulsen samt 2 guard på wights. Ungefär precis så som jag skulle bygga ett undeadlag med dessa regler.
    Alverna får börja med bollen och har en enkel plan. De vill trycka på ena kanten och få @Dragons att flytta lite mumier och zombies åt det hållet för att de spelarna inte har en chans att hänga med när alverna sedan skall flytta spelet till andra sidan. Vidare skickar de ner någon blodge blitzer på djupled för att få ghoulsen att jaga efter den istället för att försvara mot kantattacken. Och det hela fungerar fint! Som grädde på moset lyckas "djupleds-blitzern" casa en ghoul. Alverna kommer ner till högre hörnet men då de odöda sätter mycket press går runnern över TD-linjen i tur 7. 1-0.
    De odöda har då fått två CASade ghouls men sätter ändå upp för ett två turs försök. @Dragons låter en wight skydda ghoulen som försöker ta sig förbi på min vänsterkant men han är så rädd för surfen att han gör en positioneringsmiss. I min tur 8 kan en häxa blitza ghoulen med två tärningar, powar honom, bollen studsar upp på häxan som gömmer sig bakom några av mina modeller. @Dragons går i sin tur åtta efter ett flaxmål, han dodgar först igenom ghoulen för att ge assist på häxan, med 4+,5+,4+ dodgar. Sedan skall wighten göra samma sak för blitzen men wighten ramlar på en dodge och planen är hård, den blir CASad och regen fungerar ej.
    Med ett mål upp och tre positionsspelare ute försöker så undead i andra halvlek anfalla. Det går sådär. En linjealv garderar en av mumierna som bara kan slå på denne och de andra sätter lite olika tryck på cagen samtidigt som de försöker hålla en skärm för att försvåra undeads avancemang. Det hela slutar med att ghoulen försöker sig på ett solorun i tur 7, blir upphunnen av en häxa som brottar ner honom och bollen passas sedan upp till en alvblitzer som gör mål i tur 8. Iom alla skador på positionspelarna på undead blev det en ganska enkel match för alverna.
    Resultat 2-0.

Match 6 - @Inforthepain, Ogre
    Tyvärr var turneringen redan avgjord vid det här laget då @Skuld hade vunnit fem raka men jag fick möta coachen som låg imponerande tvåa med Ogre, @Inforthepain. Alver mot Ogres är jag dock väldig bekväm med, om inte CASandet går till överdrift. De är långsamma och osmidiga så alver kan lätt välja sina strider - blitza snotlings. Laget var;
    6 oggrar, 6 snots, och 2 RR. Skills i match 1-3 guard, piling on, sure hands, break tackle, block. I match 4-6 break tackle, diving tackle x 2

Alverna började med bollen och började jaga snots samtidigt som de växlade sidor tills de kom förbi. De kunde caga in bollen i hörnet och screena av hela ogre laget och kunde vänta tills tur 8 innan ogrena fick något som helst tryck mot bollen. Denna gång satt de dock 2+ dodgen. Ogres OTT fick perfekta förutsättningar, touch back och quick snap! Ogren fick dock iväg snoten men lyckades träffa en blitzer i huvudet vilket satte stopp för den hjältemanövern.
    Till andra halvlek var 2 snots CASade och en utvisad men alla alver kvicknade till och var med. Då kicken gick väldigt djupt och fem ogres valde att slåss på linjen kunde alverna springa förbi och sätta hård press på bollhållaren. Samtliga andra ogres var markerade och @Inforthepain försökte gröta bäst han kunde. Dock utan en stabil bur är bollen känslig och även om alverna inte slog omkull bollhållaren var det alltid två killar på honom så han inte kunde blitza sig loss. Efter några turer kunde dock Ogrena chainpusha ut bollhållaren så han bara var markerad av en alv. Nu kunde han blitza loss sig men nuffle är framme och han slår omkull sig själv. Det blir ett alv mål. Efter ytterligare en djup kick upprepas proceduren med hård press högt upp i banan vilket resulterar i ytterligare ett alv mål.
    Får Ogrena inte in en enda cas på en match och man bara får djupa kickar är de en lätt match. Iom att spelet blir så högt upp i banan finns inte ens hotet om att kasta en snotling. De skulle kanske kunnat kasta en till mittlinjen och då tar det ändå tre turer för snoten att komma i mål, typ...
    Victory 3-0

• edited September 2014
    Turneringen slutade sammantaget 11-3 vilket är väldigt bra. Ffa att bara släppa in 3 mål är jag nöjd med, även om två av dem kom i samma match... Ska försöka fundera på hur det kom sig att målen ramlade in och hur jag skall spela för att stoppa det.
    Lärdom: Ett mycket aggressivt försvarsspel där man stressar motståndaren tror jag är en av nyckelfaktorerna med dark elfs och det är lättast att spela så i andra halvlek där en CAS mot sig inte är lika förödande som i första. Dvs börja alltid med bollen om du kan och försök göra ett tryggt mål sent i första halvleken. Riskera inte spelare i första utan ta det säkert. Växla sedan spelstil helt brutalt i andra och markera och attackera då hela tiden istället.

Turneringsresultatet i sin helhet:
    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: </div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">lw3OJTp.jpg</div></div>
  • edited September 2014
    Trevlig rapport! Såhär i efterhand ångrar jag också min minos närvaro. Men men, det är också genom spel mot skickliga coacher som @lard man lär sig massa nytt.
  • Lärdom: anti-blitz uppställning mot orker. Gör kolumner även på anfall om en blitz sabbar hela matchen, dvs gör det.
  • Lärdom: Tight cage mot skaven. Ge dem inte 4+ dodgar för att slå bollhållaren. Samma sak mot WE antar jag och andra Alv lag. Använd lös cage bara mot AG 3 lag.
  • Gör en sån här cage @Lard (g=guard, b= ballcarrier) mot alvråttor och annat osunt.
    x_x
    _g_
    _B_
    x_x
  • Kräver en Guard dock vilket man inte frå med Dark elfs... En vanlig cage är dock effektiv eller om man har folket så gör man en femmanna:

XXX
    _B_
    X_X

Den är extremt effektiv iom 6+ dodgen istället för 5+,kräver att man vet att de inte kommer från det hållet där det bara är två jeppar men det vet man oftast att de inte kan. Denna lärde mig @JohnnyD på NAF 2013 och den fungerar extremt bra
  • När man blir omnämnd såhär fint ökar ju suget att komma igång att lira igen! (Och en reminder till mig själv att jag måste sluta lära ut tricks som funkar bra mot mina råttor...) :P
  • Det måste inte vara en guard utan den är effektiv med en vanlig spelare utan skills. Lika svårt som en vanlig 4 cage för motståndaren att kliva in i men du har en assist som är svår att komma åt. Mot grodor vill man gärna ha en guard dock. Det som gör den bra är att man kan skydda en extra spelare mot stryk och motståndaren får troligen en 2D up hill om de kliver in i cagen.
  • edited August 2017
    Ok, i morgon åker vi ner och härligheten börjar. För att ge mina motståndare en chans sammanfattar jag denna tråd i en "playbook" plus lägger till några excempel på OTT. Här är den:

Uppställning:
    Lärdomen är att om du försvarar kan du ha tur och öppna en flank genom att sätta dina 3 LOS-spelare åt ena sidan. Det fungerar även bra om du slår perfect defense för att undvika motståndarens gratis blockar. Generellt kan man nog alltid göra det för att undvika blockar vid PD.

Spel
    Läxa: surfa gärna men bara om det inte riskerar någon bra pjäs för dig själv.

Läxa: Ta de chanser som kommer. Om du hela tiden gör 2+ dodgar så är en en-tärningsblitz med block samma sak så ta den. Ffa dvärgar tjänar på att hålla sin linje och inte behöva dedikera så många spelare på djupet. Mot långsamma lag, dra ut spelet över så mycket av planen som möjligt då du tjänar på ytorna som öppnas upp.

Läxa: även när det ser mörkt ut, tänk på hur du kan försvåra spelet så mycket som möjligt för motståndaren, tänk inte bara på din "otur".

Lärdom: Ett mycket aggressivt försvarsspel där man stressar motståndaren tror jag är en av nyckelfaktorerna med dark elfs och det är lättast att spela så i andra halvlek där en CAS mot sig inte är lika förödande som i första. Dvs börja alltid med bollen om du kan och försök göra ett tryggt mål sent i första halvleken. Riskera inte spelare i första utan ta det säkert. Växla sedan spelstil helt brutalt i andra och markera och attackera då hela tiden istället.

Läxa: Om du spelar mot ett långsammare lag var aggressiv på försvaret. Ffa i andra halvlek! Och när du attackerar en bur, bind även upp motståndarens extra spelare med dina AV8 linjealver, de är inte lätta att skada och motståndaren kan inte flytta in sina övriga spelare för undsättning så lätt och kan inte heller bilda en ny bur med dem.

Gör en sån här cage (g=guard, b= ballcarrier) mot alvråttor och annat osunt.
    x_x
    _x_
    _B_
    x_x

Alt
    XXX
    _B_
    X_X

Göra mål
    Är det jämt, dra alltid ut på det till tur 8 i halvleken om det går.

När skall man dra ut på spelet och när skall man göra mål? Om man leder med 1-0 och har chans att göra 2-0 är det bara att göra det om man inte är i ett väldigt spelar underläge. Har man för få spelare kvar (typ 6 eller färre) kan det vara dumt att göra 2-0 för tidigt för det ger motståndaren tre gratis blockar och en blitz samt möjlighet att utjämna. Dock om man riskerar målet med att dra ut på det hela skall man nästan aldrig dra ut på 2-0 målet.

Lagspecifik
    Mot undead finns det enligt mig två saker att slå på – först är det ghouls då de har AV7 och inte reg och är helt nödvändiga för att laget skall kunna transportera bollen. Nummer två är mumier. En mumie som ligger ner kan inte slå och kan inte hänga med i positionsspelet alls. De har svårt med det redan från början men när de ligger ner har de inte en chans. Vidare behöver laget mumierna som ankare så här tidigt i halvlek för att kunna transportera bollen framåt med säkerhet. Att få sina cage hörn bortslagna och spelare ställda mot ghoulsen är inte kul då man helst inte vill ta de där 3+ dodgaren, även när man har dodge. Då dragons skyddar sina ghouls bra blir det ofta annat som får ta smällarna.

OTT
    mål med MV 7 (med 2 frenzy) mot spritt försvar

X= motspelare
    R= reciver
    O= medspelare
    F=medspelare med Frenzy
    Q=medspelare som agerat
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|X==X==X|==== 
    ----|----------------
    ===F|OO=ROF=|====
    ====|==OO===|====
    ====|=======|====

1. Frenzy blocka 2 st 2 tärnings blockar
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|12=X==X|==== 
    ----|----------------
    ===1|OOXROF=|====
    ====|==OO===|====
    ====|=======|====

====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=Q=X==X|==== 
    ----|----------------
    ====|OOXROF=|====
    ====|==OO===|====
    ====|=======|====

2. Blocka med 2 - follow up
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=Q=XR=X|==== 
    ----|----------------
    ====|O22XOF=|====
    ====|==OO===|====

3. Blocka med 3
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|====R==|====
    ====|=Q=XX=X|==== 
    ----|----------------
    ====|O=Q3OF=|====
    ====|==3O===|====

4. Blocka med 4 - räcker med POW så länge motståndaren stannar på banan
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|===XR==|====
    ====|=Q=4X=X|==== 
    ----|----------------
    ====|O=QQ4F=|====
    ====|===O===|====

5. Move 5 och 6, här kan man göra handover
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|===6=5=|====
    ====|===XR==|====
    ====|=Q=QX=X|==== 
    ----|----------------
    ====|5=QQ=F=|====
    ====|===6===|====

6.Frenzy blocka med 7
    ====|=======|====
    ====|===R===|====
    ====|===QXQ=|====
    ====|===X2==|====
    ====|=Q=Q1=X|==== 
    ----|----------------
    ====|==QQ=7=|====
    ====|=======|====

7. Dodga ut och blitza (!) med din reciver
    ====|=======|====
    ====|===R===|====
    ====|===QXQ=|====
    ====|===XQ==|====
    ====|=Q=Q==X|==== 
    ----|----------------
    ====|==QQ===|====
    ====|=======|====

Obs att uppställningen bara använder 8 spelare, de övriga kan hämta bollen eller assista / ta bort motståndarens assist, ffa på steg 6.

Gör mål med MV 7 (utan att använda frenzy) mot spritt försvar
    X= motspelare
    R= reciver
    O= medspelare
    Q=medspelare som agerat
    Tärningsangivelser förutsätter ST 3 och ej guard.

====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|X==X==X|==== 
    ----|----------------
    ==OO|R=O=O==|====
    ====|OO=====|====
    ====|O==O===|====
    1. Blitz från ruta 1 - (2 die)
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|1==X==X|==== 
    ----|----------------
    ==OO|RXO=O==|====
    ====|OO=====|====
    ====|1==O===|====
    2. Block från ruta 2 - ej follow up (3 die)
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ===R|Q==X==X|==== 
    ----|----------------
    ==OO|X=2=O==|====
    ====|OO=====|====
    ====|===O===|====

3. Block från ruta 3 - follow up (3 die)
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ==OR|Q==X==X|==== 
    ----|----------------
    ==OX|3=Q=O==|====
    ====|O3=====|====
    ====|===O===|====

4. Block från ruta 4 - follow up (3 die)
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ===R|=======|====
    ==OX|Q==X==X|==== 
    ----|----------------
    ==O4|Q=Q=O==|====
    ====|4======|====
    ====|===O===|====

5. Move med spelare från ruta 5, ev hand over här. Ett alternativ är att passa spelare 5 som gör hand over iom denna move beroende på var bollen landar på pitchen
    6. Move med spelare 6
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|6======|====
    ===R|5======|====
    ==OX|Q==X==X|==== 
    ----|----------------
    ==OQ|Q=Q=6==|====
    ====|=======|====
    ====|===5===|====

7. Block med spelare 7 (3 die)
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ===R|Q======|====
    ===X|Q======|====
    ==O7|Q==X==X|==== 
    ----|----------------
    ==7Q|Q=Q====|====
    ====|=======|====
    ====|===Q===|====

8. Block med spelare 8 (3 die - pow räcker)
    ====|=======|====
    ====|R======|====
    ===X|Q======|====
    ===8|Q======|====
    ==8Q|Q==X==X|==== 
    ----|----------------
    ===Q|Q=Q====|====
    ====|=======|====
    ====|===Q===|====

9. Gör mål med R, 2 GFI och 3 dodgar
    ====|=======|====
    ====|R======|====
    ===X|Q======|====
    ===Q|Q======|====
    ===Q|Q==X==X|==== 
    ----|----------------
    ===Q|Q=Q====|====
    ====|=======|====
    ====|===Q===|====

Att lyckas med blockarna är 13.1% utan reroll vilket är högt för ett MV 7 lag. Det blir högt iom att det är så många 3 die mot spritt försvar.

• edited August 2017
    OTT mål med MV 7 med quick snap, behövs 6 spelare 1 med frenzy, alt 6 spelare utan frenzy

X= motspelare
    R= reciver
    O= medspelare
    Q=medspelare som agerat
    F=Medspelare med Frenzy
    f=medspelare som behövs om man ej har någon frenzy

Quicksnappa till följande uppställning
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|==XXXR=|==== 
    ----|-------|---- 
    ====|O===OO=|====
    ====|==Ff=O=|====

1. Blitz från ruta 1 - (2 die)
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|====Q==|====
    ====|=1=XXR=|==== 
    ----|-------|---- 
    ====|===XOO=|====
    ====|==Ff=O=|====

2. Block från ruta 2 – Med frenzy om det finns
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|====QR=|====
    ====|===XXO=|==== 
    ----|-------|---- 
    ====|===QXO=|====
    ====|==2f=O=|====
    3.Frenzy Block från ruta 3, alt från f- follow up 
    ====|=======|====
    ====|=======|====
    ====|====QRO|====
    ====|===XXX=|==== 
    ----|-------|---- 
    ====|===3QO=|====
    ====|===f=O=|====
    4. Block från ruta 4
    ====|=======|====
    ====|====R==|====
    ====|====QXO|====
    ====|===XXQ=|==== 
    ----|-------|---- 
    ====|====Q4=|====
    ====|=====O=|====
    5. Block från 5
    ====|=======|====
    ====|===R===|====
    ====|====X==|====
    ====|====QQ5|====
    ====|===XXQ=|==== 
    ----|-------|---- 
    ====|====Q==|====
    ====|=====O=|====

• Bra OOT-beskrivningar kan bli ännu bättre om du skriver dem inuti [code]-block, som nås via c-knappen i editorn.
Sign In or Register to comment.