Tiebreakers i turneringar
Hej alla,
försöker titta på Eurobowl turneringsregler för att i princip ta dem helt och använda till vår Göteborgsturnering jag kommer posta om snart. Dock har en fråga om tie-breakers.
1st – Head-to-Head
Tolkar enkelt ovan som inbördes vinst om två spelare har samma poäng.
2nd – Opponent score
Fattar jag inte alls.
3rd – Net TDs
Tolkar som antal TDs man gjort minus TDs man släppt in
4th – Net CAS (only casualties which would award SPP will be counted)
Tolkar som antal CAS man gjort minus CAS man fått mot sig
Kan någon bekräfta de tre jag tolkat och gärna förklara den fjärde?
Tackar,
Archie
Comments
Opponent Score är summan av poäng ens motståndare har samlat på sig under turneringen.
Dvs om ens motståndare har samlat på sig många poäng så brukar dom hamna bra i slutresultatet, vilket betyder att man har haft en tuffare väg att nå sitt eget resultat i sluttabellen.
Resten har du tolkat rätt.
Head-to-Head brukar mycket riktigt innebära det vi i Sverige kallar inbördes möte.
Opponent Score innebär att du tittar på vilka motståndare en spelare mött, och lägger ihop de poäng dessa fått ihop. Syftet med detta är att den spelare som får höga sådana poäng sannolikt mött hårt motstånd då hans motståndare varit framgångsrika. Har en spelare låg opponent score har alltså den spelarens motståndare kanske inte varit lika starka spelare.
Du har rätt i din tolkning av trean och fyran.
Samma som förgående talare :D
Hej,
tack för svaren. Skumt att de inte använder mer vanliga "Strength of Schedule" istället för Opponent Score. Men då vet jag.
Tack alla,
Archie
Du har helt rätt, i Blood Bowl brukar vi kalla det Strength of Schedule. Men teamet i Malta har inte stenkoll.
De kallar Slann för Slaan, vilket är rätt vanligt bland folk som har stött på kaosgudarna, men inte de gamla.
De vet inte heller att Tie Breaker används för att skilja lika poäng åt, och inte för att skilja hela fältet åt.