SKill kombinationer

Efter regel-"förtydligen" gällande Mighty Blow och both down, kan man använda Sneaky Git och/eller Dirty Player med Pile Driver?

Comments

  • Jag har alltid tagit för givet att man kan göra det, men som sagt med de nya reglerna vet jag inte.

  • Varken regelboken (s. 75 & 76) eller FAQ'n (https://www.warhammer-community.com/wp-content/uploads/2017/11/H8ph24vl1tTcR0hr.pdf) anger att Dirty Player och Sneaky Git får användas när spelaren är prone, så nej.

  • Skulle också vilja addera hurvida Claw får användas vid en Both Down!


    Gällande Piledriver så tror jag att jag skulle låta DP användas tillsammans med den skillen.

    Då texten skriver att efter att du har fått ner motståndaren (Prone/Stunn) får utföra en extra Foul, då borde DP kunna adderas till Foulen.

    Medans texten för SG skriver att när du utför actionen Foul får följande saker,,,


    Jag kan givetvis ha fel i mina antagande och med stor chans har det också...

  • Är ganska säker att det står i senaste erratan att man inte får använda varken Mighty blow och Claw vid both down och man inte står upp själv.

  • Håller med Duckis ang foul kombinationen.

  • @Duckwing Sluta säg saker jag inte vill höra.

    @kaju Sluta uppmuntra honom.

    Skämt å sido så tror jag tyvärr att er tolkning är den korrekta. Jag hade dock hoppats att någon kunde hitta ett kryphål likt den som @inforthepain hittade gällandes spelare med negatraits utan tacklezones och med Pro.

  • Kronologin gällande när foulen rullas och när spelaren blir prone är inte glasklar. Jag tolkar det som foul först, prone Sen vilket då borde innebära att skills får användas.

    Men tråkigt nog en tolkningsfråga. När man rullar both down så blir spelaren knocked down innan pansarslaget så formuleras inte på samma sätt heller.

  • Nu börjar vi prata. Foul först, sedan prone. Gillart. Låt oss komma överens om att inte lyssna mer på folk som specialbeställer tärningar.

    Det kan bli så att frågan aktualiseras om 22 matcher med mitt Dark Elf lag i öppna ligan :P

  • edited February 2022

    Efter att ha läst beskrivningen av Pile Driver så tar jag tillbaks min tidigare utsaga och påstår dessutom att Ozt har totalt fel i att kronologin inte är glasklar ;). Jag anser det vara tydligt i vilken ordning sekvensen sker. Det står nämligen för Pile Driver: "This player may immediately commit a free foul" och litet senare "after using this skill the player is placed prone and their activation ends immediately."

    Utifrån detta skulle jag säga att du får använda DP eftersom spelaren står upp när slaget görs, och du får använda Sneaky Git för att undvika att bli utvisad vid dubbel på armor-slaget. Däremot får du inte använda SG för att fortsätta att flytta spelaren efteråt eftersom den då ligger ned, och det dessutom står specifikt för Pile Driver att "activation ends".

  • @Duckwing for president!

    Nu måste jag bara starta ett lag med en bra big guy och farma ca 40 spp för att få hela kombon,,,,, utan att den dör...

  • Diskussionen om kombinationen av Pile Driver funkar ihop med Sneaky Git och/eller Dirty Player:

    I min bok står det att man får använda Sneaky Git och Dirty Player i Foul Action. Jag tänker att Pile Driver används i Block eller Blitz Action så har jag svårt att se att de skillen kan utnyttjas i en "Pile Driver Foul".

    Finns säkert nåt kryphål. Säg till om jag har fattat fel.

    ;)

  • Varför måste företaget som har rättigheterna till Blood Bowl och företaget som är sämst i världen på att formulera regler vara ett och samma?!?

  • Om man läser vidare ser man att @Duckwing har fel. Det står att för att man överhuvudtaget skall kunna använda Pile Driver måste spelaren stå upp efter att blocken har resolvat.

    Och @kaju det du har missat är att det du gör med Pile Driver är faktiskt en Foul action, så det är tillåtet med både DP och SG tillsammans med PD.

  • Ahhh mina gubbögon lurade mig! Jag var helt säker på att det stod "free foul"

  • @Pellevin Vad har jag fel i? Det är så jag tolkat det också.

  • Ditt fel är för att när blocken leder till both down får pile driver inte användas.

  • När blev both down inblandad?

    Om du får both down och inte har block so kan du ju ändå inte använda Piledriver så då är det irrelevant vad gäller dirty player och sneaky git, meh frågan gällde om man fick använda DP och SG i kombo med Piledriver

  • Diskussionen började med detta inlägg av @Ionas: Efter regel-"förtydligen" gällande Mighty Blow och both down, kan man använda Sneaky Git och/eller Dirty Player med Pile Driver?

    Detta tolkade jag som att both down var en utgångspunkt.

  • Ja okej, man kan tolka hans fråga så. Jag tolkade den bara bokstavligt.

  • Man kan också tolka den som att Mighty Blow är en utgångspunkt då.

  • Jag läste den kanske för hastigt. Men varför nämna de andra skillsen om de inte skall vara med i frågan?

  • För att sätta frågan i ett sammanhang.

  • edited February 2022

    Okej, jag hade väl fel.

  • edited February 2022

    Dagens bästa citat "Okej, jag hade väl fel." (Pellevin 2022)

  • @inforthepain Tatuera in citatet, på latin.

  • Ungefär: "okejus fellatio"?

  • @Pellevin Det betyder väl "DU hade fel"?!

Sign In or Register to comment.