Interceptnärhet

edited August 2014 in Regler
C I
X X
X T

T=thrower
C=Catcher
I=Intercepter
X= Tom ruta

Får interceptorn intercepta?

Jag vill spontant säga nej eftersom det är en ruta mellan T och I och en ruta mellan T till C och det därför är inte I närmare T mellan och I än mellan T ochl C.
Börjar vi räkna millimetrar istället för rutor är det dock närmre mellan T och I än T och C, i alla fall om vi räknar från mitten av rutorna. Vad är det som gäller?

Comments

  • Reglerna för interception baseras på range rulern som ju faktiskt är en sorts linjal, och därfår får man intercepta i ditt exempelfall eftersom han är närmare på linjalen.

    Detta bekräftas av galak starscraper som hjälpte till med senaste regelutgåvan på flera ställen, bland annat här: http://talkfantasyfootball.org/viewtopic.php?f=24&t=36657
  • Den regeln borde de formulerat tydligare
  • japp, får intercepta

    Men inte för föjande fall:

    C I
    X X
    T X

    Håller med om att regeln borde förtydligas.
  • Kan rekommendera denna förträffliga app för att göra det lite enklare vid interceptions:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cyberedelf.interception
  • Den märkligaste speldesignmotsägelsen i BB är väl egentligen att passningsräckvidden bildar en cirkel, medans MA-räckvidden är en fyrkant. Hur tänkte de där? :D
    Hade helt klart varit lättare att räkna rutor, vid passning, än att ta fram en linjal.
  • Roland wrote: »
    Den märkligaste speldesignmotsägelsen i BB är väl egentligen att passningsräckvidden bildar en cirkel, medans MA-räckvidden är en fyrkant. Hur tänkte de där? :D
    Hade helt klart varit lättare att räkna rutor, vid passning, än att ta fram en linjal.

    Tror de gjorde så för att det blev enklare att kolla interception med linjal, förutom när det blir gränsfall. Ett passningstemplare gör det ju lättare vid passning men säger inget om interception

  • Jag får ju inte min smartphone förrän om ett par veckor, men efter det skall det installeras BloodBowl appar för glatta livet :)
  • Skoberget wrote: »
    Roland wrote: »
    Den märkligaste speldesignmotsägelsen i BB är väl egentligen att passningsräckvidden bildar en cirkel, medans MA-räckvidden är en fyrkant. Hur tänkte de där? :D
    Hade helt klart varit lättare att räkna rutor, vid passning, än att ta fram en linjal.

    Tror de gjorde så för att det blev enklare att kolla interception med linjal, förutom när det blir gränsfall. Ett passningstemplare gör det ju lättare vid passning men säger inget om interception

    jo, så är det nog. Men det är ju lite märkligt att det är mer effektivt att passa rakt än diagonalt, menmen...
Sign In or Register to comment.