SNUBBL - Redraftregler

edited January 2022 in SNUBBL

Info & sammanfattning

Nedan genomförs av coachen på egen hand och kontrolleras sen av Admin. Tanken är att man sparkar och anställer nytt med de guld man har i slutet av säsongen samt de extra (+150k) sponsorpengarna som ges till alla.

Det viktiga är alltså att varje coach på egen hand justerar (genom sparka/anställa) laget så att de uppfyller de två kraven om att vara minst 11 ordinarie spelare samt inte överstiga 1350TV (inkl. agent- och innerstående skillspåslag av TV).

Vi nyttjar alltså inte ordinarie system av att du "köper tillbaka" hela laget utan istället att du justerar befintligt lag. Detta då FUMBLL helt enkelt inte har implementerat det regelrätta redraftsystemet, istället så nyttjar vi en frankenstein-variant som förhoppningsvis ger liknande effekt.


--------------------------------------------- Nya och Gamla lag -----------------------------------------

1a) Gamla lag får extra 150.000 guld av sponsorer för en välspelad säsong utöver vad de har i kassan i slutet av säsongen.

1b) Vid nästa säsongstart så kommer samtliga gamla lag ha 0 guld i kistorna (festandet efter att ha överlevt förra säsongen tog hårt på kistorna!) - detta justeras av admin vid säsongsstart.

2) Nya lag har 1.000.000 guld att bygga lag med - dvs. "vanligt lagbygge" i FUMBBL.


--------------------------------------------- TV och beräkning -------------------------------------------

3. Nedan räknas på egen hand sen kontrolleras av Admin när coachen meddelar sig färdig. Detta görs ENDAST 1 gång, inga redos efter "inlämnat" roster, senast 28 januari men gärna tidigare! Gäller gamla lag endast - nya lag har tom. 31 januari att anmäla sitt lag.

4. Vid säsongsstart får inte ett lags TV vara max 1350 TV - inkl. merkostnader i form av agent (+20 TV) samt innestånde skills (+varierar från 10-80). Detta räknar man till på egen hand. Exempel. Tar man över 5 spelare med skills samt 1 rookie spelare med innerstående 3 SPP så blir de extra +110 TV utöver lagets "normala" TV

5. Lag ska bestå av minst 11 ordinarie spelare.

6. Lagets egna guld nyttjas för eventuella förändringar/ersättande spelare för andra sparkade spelare. Via Admin kan man sälja rerolls/apo för 50.000 guld styck (eller vad lagets egna kostnad är för RR:s). * Vid problem med att få ihop lagbygget/antalet spelare så kontakta Admin, räkna med brutal byteshandel av stjärnspelare för rookie linemens.

7. Agentkostnad (+20 TV) - Samtliga spelare med 1 skill eller minst 6 SPP "kostar" extra +20 TV att ta över till nästa säsong utöver deras egna individuella TV värde.

8. Innerstående skills (+varierar TV) - Även om en skill inte är vald så är räknas även möjliga skills in och ger påslaget av TV som den nya skillen skulle innebära - dvs. en starter Lineman med 3 spp kan ta en random skill, därmed kostar han +10TV att ta över till nästa säsong. En spelare som har sparat upp till en STR kostar alltså extra +80 TV - logiken/principen gäller endast om spelaren kan ta en skill och alltid den högsta skillen de kan ta med sina möjliga SPP - (Detta för att motverka SPP sparande för att sedan "explodera" i TV innan första matchen säsong 2).

8b. Finstilt för alla min/maxers - En rookie spelare med 3 SPP kostar alltså endast +10 TV att ta över, ingen agentkostnad (Agenter bryr sig inte om småfisk). Och utvecklade spelare kan "komma undan" med att ha lite SPP i banken så länge de faktiskt inte kan ta en random skill!

9. Skador kan eventuellt läka mellan säsongerna. Admin rullar tärningen, 1-3: läker inte /// 4-6: Läker. Varje skada rullas individuellt på Swebba discorden (då de har en roll bot). Gäller även Niggling. Spelaren ansvarar för att kontakta Admin om att få skador rullade innan god tid innan den 23 januari. OBS! Döda spelare förblir döda.

10. Dedicated Fans kostar +10TV utöver den första fanen. De går att ta bort valfritt antal, dock ges inget guld tillbaka för detta - meddela Admin så justerar han vid kontrollen av laget.

11. Ytterligare re-rolls får köpas för grundpriset dvs. inte x2 priset som under säsongen - detta gäller endast mellan säsongerna/redraften. Dock kräver detta handpåläggning - kontakta Admin.


Admin Note - Öppen för feedback / frågor om jag missat något. Hoppas ovan inte är för knepigt - mer eller mindre så får man skära i sitt lag så man kommer under TV ribban och ersätta med billiga linemans. Tanken är som sagt att lagen ska vara runt 1200-1500 under säsongerna.

Comments

  • Det har efterfrågats ett räkneexempel, vilket jag tycker verkar vara en toppen idé.

    Återkommer imorgon/alt. söndag där jag beräknat mitt egna lag samt lite bilder med info om vad som hände.

  • Säsongspengen på 150k kommer också under helgen till alla ... förutom Duckwing o mig själv som inte är klara än med vår match :D

  • Räkneexempel - hoppas de förtydligar ovan regler lite. Om inte så ere bara att fråga på eller att jag gör ett till räkneexempel på något lag, de går ganska fort att räkna (dock inte fort att göra såhär snygg grafik!)

  • Nu har skatteåterbäringen (dvs. 150k sponsorpengar i slutet av ligan) kommit till samtliga lag förutom till Scisco och Duckwing som inte lirat sin sista match för säsongen än.

  • Fattar hur jag ska räkna osv. men hur ska jag gå till väga rent praktiskt? Bara meddela hur jag vill att laget ska se ut, eller ska jag själv sparka o anlita spelare i klienten? Då saknas det väl pengar?

  • @Skullflame Du sparkar och anlitar själv så du justerar laget till nästa säsong - när du är klar meddelar du admin för kontroll så laget är lagligt.


    Du fick extra 150k för att underlätta bygget. Du kan även sälja apo/rerolls om du måste.


    Notera att du i början av nästa säsong justeras ner till 0 guld av admin. Så det är "use it or lose it" för pengarna.


    I ditt fall så har du 9 ordinare spelare (misses next game försvinner) - du vill alltså minst köpa 2 spelare (troligtvis en blocker och en runner för totalt 145 k (60+85)).

    Vilket inte är ett problem då du har 225k (då du fick extra 150k).


    Med ovan får du 11 spelare och ditt TV är under 1350TV inkl agent o skill kostnader skulle jag tro (räkna inte exakt).


    Så meddelar du mig och jag kontrollerar - sen är du redo för nästa säsong.

  • @Scisco så det här med att köpa tillbaka hela sitt lag är borttaget och pengarna skall användas för att komma till max 1350 i TV (inkl. skill och spp tillägg) och minst 11 spelare?

  • edited January 2022

    Exakt @Melisqus - klienten funkar inte (än) för den klassiska redraften med köpa om hela laget osv. - så detta är min frankenstein lösning med en blandning av TV räkning samt inköp/skära som förhoppningsvis ger ungefär samma resultat.


    Ovan bör ge lag varje säsong som börjar på ungefär 1000-1250 ordinare TV varje säsongstart.


    När FUMBBL implementerar de riktiga redraftsystemet så går vi över till det.

  • edited January 2022

    @Scisco hur är det med dedicated fans, kostar detta 10 TV/st mot maxgränsen på 1350? Kan man i så fall välja att bli av med dedicated fans?

  • edited January 2022

    Hmmm då de inte ökar TV:n så har jag inte funderat på dem mer...

    Men kan ju vara orättvist om vissa lag (oftast liga topparna) har redan från start har bättre ekonomi potential iom flera dedicated fans.


    Ska fundera på detta över dagen - men tror jag kommer göra så att fansen tappat intresse under uppehållet och tas bort helt alternativt att man rollar för de på något sätt, kanske en d6-1 eller något i den stilen.


    Bra fråga @Melisqus - återkommer

    Edit: fast ditt indirekta förslag funkar ju, dvs. De kostar extra +10 TV (utöver den första dvs) men man kan välja att droppa valfritt antal (dock utan att man får guld för de). Gillar iden, återkommer

  • @Scisco Tror jag gillar det mesta (aldrig testat BB redraft system hittills då jag endast spelat turneringar sedan det kom) men inte förtjust i rulla tärning för att slippa skador. Lite för mycket eller för litet tur där för min smak. Kan man köra med att niggling och mng (såklart) läker automatiskt men att alla stat-skador är permanenta?

  • edited January 2022

    @coma kan hålla med om att de blir lite stökigt, speciellt för mig som admin - men försöker vara så sann mot riktiga reglerna som möjligt och där kan man rolla för att bli av med skador, även stats skador. Så behåller att man kan rulla för skadorna.


    MNG kommer ju försvinna automatiskt då de har en hel "off-season" att vila upp sig.

  • Obs! Denna siffra inringat i blått kan ni helt strunta i ... det är inget som ens är implementerat i FUMBBL än utan en typ av placeholder för framtida systemet

  • Uppdatering angånde dedicated fans - varje dedicated fan utöver den första "kostar" extra +10TV. Dock går det att "sparka" valfritt antal utan kostnad, men man får inte heller något guld tillbaka (Säg till Admin när du lämnar in laget för kontroll så justerar han).


    Uppdaterar ovan regler.

  • Får huvudvärk nu när jag läser igenom redraft reglerna och försöker räkna på mitt lag. Skulle uppskatta kraftigt förenklade redraft-regler tills nästa säsongs-skifte :/

  • Förhoppningsvis hinner fumbbl bli klara med den automatiska funktionen tills dess. Det är ju en nödlösning det här.

  • Vad Ozt sa - detta är en nödlösning då FUMBBL inte har implementerat standard redraft än samt inte egentligen har något system alls för mig som admin att lösa redraft på annat sätt än personligen gå in i varje lag och finjustera utifrån vad då annars skulle varit en lapp/text/fotad förklaring om hur nu tänker att ni redraftar - ett system som faktiskt också är nytt och skulle skapa huvudbry hos vissa.

    VIlket enkelt beskrivet vore enormt mycket jobb och inget jag skulle/kommer göra.


    Så detta systemet tog jag fram då de faktiskt kan hanteras av spelarna med en enklare kontroll av admin - och de är få saker jag måste justera personligen. Samt att de ungefär blir samma resultat som att man sätter "rekommenderade 1300k guld redraft budget".


    Sen har jag förståelse att ett helt hembakat system är svårt att läsa/förstå då det är ett frankenstein sätt av de ordinarie systemet. Men kan rekommendera de räkneexempel jag ritat och placerat lite här och där - vågar jag påstå att principen hur systemet funkar är inte så avancerat när man fattat hur de hela sitter ihop (vilket däremot kan brottas lite med sinnet).


    Vi hoppas på att FUMBLL kommer med en implementering snart - men de är mycket jobb för dem att fixa och de finns ingen ETA på det just nu. VI är inte ensamma om att vilja att de fixar de snart... men detta är trots allt ideella krafter som arbetar mer eller mindre gratis.

  • Om man är lågenergisk och ändå inte var så bra kompis med sitt lag så kan man köra nytt bara va?

  • @grumplekins jepp, då ere bara att skapa ett nytt lag via SNubbl sidan sen anmäla laget igen på Snubbl sidan så ere fixat.

    Dock hamnar du automatiskt i lägsta ligan.

Sign In or Register to comment.