Double skill på 'Flingträd?

edited July 2014 in Taktik och lagbyggen
Jag tänkte spela 'Flings på Oktoberbowl samt StockBowl Cup och tillåts då att ta ett par double skills.
De första två hamnar såklart på träden, men vad ska jag välja?
Är det så enkelt och självklart att ta block eller har jump up sin charm?
Några andra vettiga skills på träden?

Laguppställningen ser ut såhär:
2 Träd
Deeproot
10 'Flings
Puggy
Master Chef
2 FF

Comments

  • Med så få rerolls (1.5 i snitt) hade jag tagit block för att förhindra turnovers och för att förhindra att man hamnar på marken i första läget. Pro är möjligen också ett gångbart alternativ på grund av få RR.
  • Jag hade jump up på mina träd i Borlänge och det är grymt skönt att slippa rulla när de ligger. Och störigt för motståndet när de säkert sig hela tiden
  • edited July 2014
    Jag sitter i funderingarna om inte grab är det bästa valet. Med 3 tärningar är det om man vill räkna så 50% chans att alla motståndare går ner så då blir block mindre relevant, du kan låsa upp spelare bättre och inte helt tappa ett rootat träd utan fortfarande kunna blocka och behålla dem i din tackle zone.

    Jag ser nyttan av jump up, men det som då händer är att folk koncentrerar sig mindre på att slå på dina träd och mer på att döda dina halflings. Där får du avgöra hur du känner ditt sätt att spela dem tar minst skada. Samma tänk går här att tillämpa på block.
  • Thursablot wrote: »
    Jag ser nyttan av jump up, men det som då händer är att folk koncentrerar sig mindre på att slå på dina träd och mer på att döda dina halflings. Där får du avgöra hur du känner ditt sätt att spela dem tar minst skada. Samma tänk går här att tillämpa på block.

    Intressant tanke, men gör inte motståndaren det oavsett vad träden har för skills?
    Lite som att spela mot lizardmen, dvs skinkjakt.
    emilskaya wrote: »
    Jag hade jump up på mina träd i Borlänge och det är grymt skönt att slippa rulla när de ligger. Och störigt för motståndet när de säkert sig hela tiden

    Kände du att du saknade block? Hur såg ditt lag ut i övrigt?
    jori3641 wrote: »
    Med så få rerolls (1.5 i snitt) hade jag tagit block för att förhindra turnovers och för att förhindra att man hamnar på marken i första läget. Pro är möjligen också ett gångbart alternativ på grund av få RR.

    Pro är ingen dum idé. Möjlighet att rulla om rooted och stå upp-slagen, samt blocks, om det skulle behövas.

  • pedda wrote: »
    Intressant tanke, men gör inte motståndaren det oavsett vad träden har för skills?
    Lite som att spela mot lizardmen, dvs skinkjakt.

    Njä. ett fällt träd måste först rulla för take root och sedan för att resa sig. Misslyckas han måste du upprepa proceduren. Klart värt att slå ned dem då och då kan det lätt overcomittas om det bara blir en knuff. Ett träd som rootas liggande är alltid jobbigt
    Jag ser det mer som att block skyddar träden när du kanske skulle ha bättre nytta av dubblarna på dina halflings med guard och wrestle.
  • pro är meningslös, de är ju inte loners
  • Jag spelad med två träd, puggy, 2rr, 3 coacher, 3 cheer leader, 3 eller 4 i ff , 11 flings och en kock har jag för mig. Nu var det första gången jag spelad halflings och det gick väl så där, men det var sjukt kul
  • Att pro är meningslöst håller jag inte med om. Visst hade pro varit bättre om de hade varit löners, men jag kan tänka mig flera slag (take root/uppstigning/blockar) där det inte är värt att offra en RR för att slå om men där det fortfarande skulle vara trevligt att slå om tärningarna mha pro. Visst blir det mer oberäkneligt än att använda RR, men inte meningslöst.
  • take root är väl den viktigaste rerollen att bränna? Hellre ett leaderträd dock.
  • edited July 2014
    kanske inte "meningslös" men det finns bättre skills at ta på dubbel, efter block såklart. Dodge, tackle eller jump up t ex
  • Side step är ett gratismove om du gillar vågade spel med stuntydodgar och entärningsblitzar. Jag håller dock fortfarande fast vid grab på båda.
  • Jag håller @thursablot med om att dubbelskillsen kanske skulle gå till 'flings, i alla fall en (wrestle). Är dock inte helt säker på Grab. Känns som att träden lätt kan bli uppbundna av zombie-typ spelare (dvs billiga linemen). Vad tror ni om Break tackle för att motverka detta?
  • Break tackle känns inte värt det på en Black Orc så MA2 och Take Root gör det inte bättre.
  • Thursablot wrote: »
    Break tackle känns inte värt det på en Black Orc så MA2 och Take Root gör det inte bättre.

    Jag tror inte att du kan kolla på det så snävt. Det beror lite på de andra spelarna i laget också.
    Du kan inte lita på att 'flingsen kommer att stoppa något, men om ett träd hoppar ut framför en cage, får motståndaren lite problem i alla fall. Jag tror att man måste kunna flytta på träden för att lyckas med 'flings, men det är ju än så länge endast teori från min sida
  • Det är lite skillnad på BT med st 4 mot st 6 ;)
    F.ö. Skulle jag ge någon hob DP och block på träden. Hur många "dubblar" får man?
  • På Oktoberbowl får 'flings 3 normala samt 2 dubbla dag ett och sedan ytterligare 3 normala dag två. Förutom det får jag dra ett magin item kort inför varje match.

    På Stockbowl Cup gäller en av följande

    Package A: 6 normal skill rolls
    You may give 6 different players on your team one skill they could normally obtain on a regular skill roll (non-doubles).

    Package B: 1 double and 4 normal skill rolls
    You may give 1 player on your team a skill they could obtain on a doubles roll as well as giving 4 other players skills they could obtain on normal skill rolls.

    Package C: 2 double and 2 normal skill rolls
    You may give 2 players on your team a skill they could obtain on a doubles roll as well as giving 2 other players skills they could obtain on normal skill rolls.

    Package D: 3 double skill rolls
    You may give 3 players on your team a skill they could obtain on a doubles roll.

    Halfling and Goblin teams receive one extra normal skill in addition to the skill pack.
  • För att vinna med halflings måste du skada motståndarna. Jag skulle ta två block träd och en DP fling och en valfri side step... + deep root och puggy, samt chef om man får råd med det. Det är denna matchbild man siktar på: http://pebble.bloodbowlleague.com/default.asp?p=m&m=175
  • block på träden!
    tro mig, det är guld värt!

    då jag kom tia med halflings var i Borlänge då jag kunde ta block på båda träden.
    kommer själv köra flings (kan se hur chockade ni blir av att läsa det) både i oktoberbowl och stockbowl.
    inte bestämt hur jag ska köra i stockbowl än, men i oktoberbowl blir det två blockträd, 9 flings, deeproot, puggy, master chef och 3ff samt 1 ass och 1 cheer.

    halflingsskillsen som jag tar blir två sure feet och en catch första dagen och sedan tre diving tackle dag två.

    i stockbowl kan det vara värt att ta en sure hands på en fling om du väljer tre dubbla.
  • Varför har jag en krypande känsla av att vårt svenska BB-klimat håller på att fostra några av världens hetaste halfing-coacher...
  • brocCooLi wrote: »
    kan se hur chockade ni blir av att läsa det

    Va??!!!
    Nu fryser väl helvetet till is också

    Tackar för alla kommentarer.
    Tror att jag testar blockträd, i alla fall på Oktoberbowl.
    JohnnyD wrote: »
    Varför har jag en krypande känsla av att vårt svenska BB-klimat håller på att fostra några av världens hetaste halfing-coacher...

    Har vi inte redan en i @brocCooLi?
    Verkar i alla fall som att det blir en hård kamp om stunty cupen.
  • fast om en kollar på halflingrankingen är jag verkligen inte bra.
    å andra sidan så tror jag de flesta som har ranking med halflings kanske spelat en eller två turneringar och inte direkt har det som ett återkommande turneringslag.
  • Jag kollade på bäst placerade svenskar med 'flings och jag tror att du var en av tre som spelat mer än en turnering med dem.

    Oavsett NAF-Ranking är jag imponerad av någon som spelar 'Flings, om och om igen.
    Ska bli kul att se hur det är nu i höst. Du får gärna ge mig fler tips innan, under och efter turneringarna =)
  • så länge jag tycker dem är roliga och spela och inte vet vad jag vill spela annars så kör jag på.

    absolut, vi kan prata flings :D

Sign In or Register to comment.