Har GW dödat agila lag på turneringar?

Wow. Läste nu om Chaos Cup i USA hade 110 spelare och bara 8st valde att köra agila lag. Är det en tillfällighet eller har GW dödat alverna i turneringssamanhang?

«1

Comments

• Min erfarenhet hittills rimmar illa med en så pass överdriven reaktion... Men det är intressant att på Chaos Cup säger de att det var för enkel Star Player access som var i vägen för AG-lagen - och visst, det är B att det är lätt för chorf att fixa sin svaghet medan alver bara kan köpa ännu bättre alver som de ändå inte har råd med.

Men i min Joråbowl-turnering kunde bara stunty ta stjärnor (i princip). Och där är det inte många alver heller. (4/25 lag är AG enligt samma sätt att se det som i diskussionen kring CC)

Jag tror att de har blivit sämre, men att det kommer lösa sig en del med tieringjusteringar framöver. Jag tror också det kommer krävas lite nytänk för att få ut max av dem. Passningar var aldrig plan A men de är så farliga nu med minusmodd... Och det är svårt när de som kommer råka vara i närheten av sackad boll inte har PA att flytta på den.

• High elves dominerade enkelt i Snow Bowl.

Nu när man kan bunkra rerolls så kan de göra ännu mera sanslösa saker rundan då det verkligen krävs.

Men som grump skrev så har de inte råd med stars och stars är sjukt för billiga nuförtiden.

• Intressant.

Jag tror också att det har mycket med SP att göra.

Har inte kollat in reglerna för Chaos Cup men ska göra.

Hoppas att TOś tar till sig all feedback från tidigare turneringar och försöker anpassa reglerna så att det blir mer jämnfördelat med lag i kommande turneringar.

Ska alver bli nedgraderade till tier 2 i turneringar tycker ni?

• Jag är också inne på att det beror på Star Player tillgången. Tror att alverna i snitt har blivit lite sämre men precis som Ozt säger så kan de kosta på sig att köra fler galna saker när läget uppstår. Så jag tror de kommer spelas lite annorlunda. Tror också många turneringar kommer påminna om Joråbowl eller Snowball i hur de hanterar Star Players och då bör nog tieringen vara ganska lik den man är van vid.

• Håller med de andra. Det är inte ett tierproblem, det är ett Star Player-problem.

• ja, star players är alldeles för brutna. och de säger jag utan att ha spelat med några i någon turnering.

• Jag tycker nog inte starplayers är för bra. Det är bara det att rätt starplayers nu också kan spela för fel lag vilket gör det hela väldigt obalanserat när stars är tillåtna. Ett par billiga fleshgolem stars i ett darkelflag hade vart otäckt åt andra hållet.

• edited October 2021

Vad jag hörde på en pod så var de strax under 50 coacher på senaste Chaos Cup? 🤔

Men oavsett är de nog väl tidigt att säga något om vad som är bra eller inte, vad jag lyssnat mig till på ett par olika podar så verkar tankarna vara något i stil med att Dodge och Ag är bra, därför tar jag något med Tackle för kontra lustiga 'Flings, Snotlings, Underworld, Alverna etc. Gissar att Communityn kommer att ha några större svängningar för att pejla in meta.

• edited October 2021

Från NAF.

• Orcs verkar vara väldigt balancerade :)

• @Pellevin *balanserade

• @Pellevin Baserat på erfarenheter från norska och svenska turneringar så verkar orkerna extremt svänginga. Det hamnar alltid i toppen eller botten. Är slantsingling bra speldesign?

• @Ionas slantsingling är balanserat, ingen sa nåt om bra.

• @kaju Du missade *orker

• Det var 110 coacher. Detta är topp 44 lagen.

På 16:e plats kom ett DE lag.

Spännande att dom totalt sket i de olika tiers utan reglerna är desamma för alla lag.

• Tror mer på att turneringens regler var dåligt designade än att agility lag inte skulle vara kompetativa

• Tror att raserna kommer jämna ut sig på turneringascenen så småningom. Det är nog många coacher som hittar ”hål” i turneringspaket och opt:ar rosters.

Om man kollar på toppen av den tabellen du har bifogat så är det ju coacher som har spelat ett par hundra matcher som är registrerade på NAF. Dom flesta har ett par lag över 200 i ranking. Det jag menar är att dom kan nog komma högt med nästan vilket lag som helst. Dessutom har dom hittat den lilla fördelen i regelpaketet.

Jag tror TV 115 kommer vara det nya TV 110.

• Jag gissar att alla Chaos Dwarflag på denna lista körde med Hakflem.

• @Pellevin Säkert UW också.

• Jag tror det hela har mycket med hur TO valde att göra turneringen i detta fall.

Återigen som det har pratats om i en annan tråd så känns det som om Starplayers ställer till det.

Så slopa starplayers så länge?

• edited October 2021

@Ynik Förutom för stunties förmodligen. De kommer nog fortfarande behöva dem för att inte vara helt chanslösa. men kanske bara 1/lag och eventuellt med andra eftergifter.

• edited October 2021

Wood Elf gick 4-2-0 på Joråbowl och kom tvåa. Bra coach men laget kan inte vara helt dött ändå för han mötte bra coacher.

• Jag tror som många säger att det är SP som är det stora problemet med det nya metat.

• Bra jobbat för WE laget!

• @Ynik Det var coachen @Nyaga som är duktig ;)

• Visst är @Nyaga en bra spelare, men han har visat mig att WE inte är helt över. Och det hade han inte kunnat göra om det varit ett dåligt lag.

• edited October 2021

Hörde att @Nyaga mötte Jan iaf, så var ju minst en autowin för alverna... 😅

Men det är väl vettigt att sitta ner i båten lite och ge det lite tid, allt är inte som förr men behöver ju inte vara "ospelbart" för de.

@Ynik Ok, my bad.

• Jag tror att problemet är, som många redan har påpekat, att visa stars är tillåtna för för många lag.

Visa stars, som Hakflem, täcker luckan som ett lag har, tex Chorfs.

Detta är dock inte konstant över alla raser, som tex alver, men även lag som odöda.

Att inte tillåta stars går dock inte eftersom stunties då inte fungerar som de ska eller att de inte kan använda allt guld de får tilldelat vid lagbygget.

Just nu är jag i "tillåt endast stars för stunties"-hörnet, men jag tror då inte på att Best Stunty skall tilldeals, eftersom stunties med star inte är så dåligt ändå, framför allt om alla andra lag inte får någon star.

Sign In or Register to comment.