Blitz & Dump Off fråga
TJena,
Kom att tänka på en situation som jag är lite osäker på nu när jag har en spelare med dump off och är säker på att ni kan hjälpa :)
Om motståndaren kör "blitz" och nominerar min bollhållare (men dump off) så kan jag omedelbart deklarera "dump off" och genomföra denna.
- Är det innan den som skall blitza öht rör sig som man kör dump off (antar "ja")?
- Kan den som blitzar strunta i att röra sig, alternativt röra sig någon annanstans än ursprungliga "springa fram och blocka" planen efter min dump off ?
- Och slutligen, om någon deklarerar "block" och jag kör dump off, måste motståndaren fortsätta sin block efter dump off eller kan den avsluta sin action?
Tycker inte att reglerna är helt kristallklara över 2an men kanske jag som inte läser på rätt ställe/sätt så förklara gärna resonemanget..
Comments
Tack!
Så ska jag förstå det @tjub att spelaren som deklarerat blitz kan välja att (efter dump off) flytta sig någon helt annanstans (men givetvis inte med block på slutet då target är "förbrukat") tex fram och markera nya bollhållaren?
3 låter rimlig, dvs att när jag väl deklarerat dump off så måste blocken sedan komma (om det inte är en blitz för där är ju skillnaden att man kan/måste gå först)
DOCK! Om motståndaren deklarerar blitz och står jämte min dump off spelare vad händer då, kan han då dodga ut, strunta i sin "block i blitzen" och röra sig bort?
@Chrixx Ja & Ja.
Topp, då vet jag!
Tack för hjälpen 👍️
På 3 ser jag faktiskt inget hinder för att motståndaren väljer att låta bli att blocka och vaskar sin aktivering om dump off lyckades
@Duckwing men den spelaren är då klar, dvs ingen annan aktivitet än att slå en eventuell nega trait då?
Vilket leder till en intressant fråga för dump off…
om ett tex ett troll står bredvid spelare med DO och deklarerar block, vilken ordning görs allt?
skulle tro följande;
1 Dump off
2 Nega trait
3 Blockar eller väljer att trollet är klart för runda
För om man slår trollets nega trait och den missar den så utövar den inte någon TZ (olika för olika BG givetvis)
Hmm vad klurigt det blev..
Det står (lite klippt):
interrupting the activation of the opposition player performing the Block action (or Special action) to do so. [snip] Once the Quick Pass action is resolved, the active player performs the Block action and their team turn continues.
Räknas nega trait i detta fall till Block action? Om ja då måste @Juiblex ordning vara rätt.
Jag tror att du har helt rätt @Juiblex.
Jag tror också att de orden aldrig tidigare kombinerats på det sättet utan en ironisk underton.
Dump off görs när target för blocken utses, så innan nega trait. Jag håller med.
Jag skulle jämföra fråga tre med en treeman som blir rootad när hen försöker blocka.
Då är det möjligt att avstå ifrån blocken och samma resonemang borde kunna appliceras för en block där motståndaren använder sig av dump off.
@pedda är inte riktigt med på hur du menar nu...
Som jag ser det så kan du välja att avstå från din action, men då den har triggat en action hos motståndaren så är den spelaren klar för rundan.
Detsamma för ett träd som rotar kan välja att inte utföra blocken, men är då klar för rundan...
En lösning på Dump Off problematiken är ju annars att döda spelaren ifråga tidigt i matchen.
Tsk tsk... du hade bara sönder honom (-1MA) ... 😭
@Juiblex ja, spelaren väljer att avsluta sin aktivering i förtid.
Mitt argument var, varför skulle det vara okej för trädet att inte utföra blocken, men inte för spelaren som blockar en spelare med dump off.
Ser inga problem med det @pedda