Säsong 13

edited December 2013 in StockBowl
Vem kunde tro att Ogre platserna skulle ta slut först? Och därpå Vampires?

Sen blir man lika glad när 21 spelare anmält sig innan 24 timmar gått. :)
«1345

Comments

• Här i StockBowl lirar vi bara top tier ^^
  • Ja det ser ut att bli en kul säsong!
  • Är det max 3 teams per lag som gäller? Hittar inte den infon någonstans.
  • Det är max 3 som gäller om vi inte kommer upp i 40 coaches. Det har funnits lite diskussioner kring det med tanke på att vi fått många nya coaches med bara 1-2 lag.
  • Som mig :)
    Jag började i samband med Reserve Rumble och äger endast ett Orclag (Fullt på Orcs) ... Så antingen passar jag Season13, eller införskaffar mig ett nytt lag :)
  • Jag tycker det vore tråkigt för ligan om reglerna för antal lag hindrar ligan för att växa och framförallt med nya coacher.

Björn/Egil/Ozt/Mago: Mitt förslag på lösning skulle vara att höja antalet baserat på antal anmälda coaches löpande t.ex. när det finns 30 anmälda lag så går vi från 3 lag per ras till 4 och vid 40 går vi till 5 lag per ras. Vad tycker ni om ett sådant tänk?
  • Vi hade ett snack om just det här i onsdags. Och det är redan inte helt ovanligt att få möta samma ras i 2 av 6 matcher, det var flera coacher som gjorde det förra säsongen. Om vi ökar capen så blir det större risk att folk får möta samma ras i 3 matcher och med otur 4.
    Det verkade vara väldigt jobbigt att rigga lottningen för att undvika det här också iom antalet cross division-matcher också vilket redan nu tar lång tid, och det görs för att kunna ha ett förutbestämt tidsspann för säsongen och inte ha längden på säsongen vara beroende på antalet deltagare.

Lösningen som vi tänkte oss och som det kommer att gå ut ett mail angående är att om en person bara har redan upptagna raser så försöker vi se om någon av de som tagit en plats kan tänka sig att byta, annars så fixar vi fram ett lånelag till den coach som behöver. Så z3bb3, ta kontakt med info@stockbowl.se och säg att du bara har orcer så försöker vi fixa det på något av ovan nämnda sätt. Bättre att hamra ut detaljerna via den än att spamma tråden med våran konversation!
  • Jag spelar Vampires i Säsong 13 och det är fullt på såna lag redan. Finns det någon som bara har vampyrer och gärna kör det så byter jag lag till något annat. Annars så omgwtfpwnar jag hårt med blodsugare under våren. Kontakta mig eller commish så löser vi det. (annars finns det säkert möjlighet att låna lag också om man så vill)

Det kanske måste bli 4 lag per ras någon gång. Förra säsongen var det 3 lizardmen-lag i top 4 så det kan ju bli rätt stor lagkoncentration som det redan är. Men är det så att vi behöver öka på antalet lag per ras för att det blir många coacher så är det ett rent lyxproblem.

Min åsikt är att jag gärna behåller det på 3 lag per ras, men om vi blir för många (40 lät rimligt) så blir det 4/ras eller dylikt. För många i det här fallet är alltså helt underbart.
  • edited December 2013
    24 deltagare, 13 olika teams, inte ett enda alvlag...

Jag tycker arrangörerna gör helt rätt. Det är inte kul att möta samma team omgång efter omgång. Samtidigt brukar det finnas kreativa lösningar om man kontaktar arrangörerna.
  • Infon om rastaket finns under Our Rules, League Rules, Diversity.

@Coma: Får vi 40 anmälda till säsong 13 kommer vi höja taket till 4 lag per ras, får vi 50 kommer vi höja till 5 etc.

@MartinS: Jag har inte anmält mina alver ännu, men Maledor Mantecores kommer med största sannolikhet göra säsongen osäker!

Det enda problemet vi faktiskt ser är det som nu händer med z3bb3 och som har hänt någon gång förut också. När en spelare faktiskt bara ÄGER ett lag och alla platser för det laget är tagna. Som sagt brukar det ordna sig, ofta kan någon som redan har en plats köra något annat en säsong, och det brukar inte vara svårt att skaka fram ett lånelag om det behövs.

Om vi inte haft den här regeln skulle vi typ ha en liga med bara Lizardmen, Necromantic och Orcs... :P
  • Jag tycker det är en väldigt bra regel. Dessutom är jag en av orcspelarna. Och jag äger andra lag. Så om ditt deltagande i säsong 13 hänger på detta z3bb3, så kan du ta min orcslot. Men jag skulle föredra att du fann ett annat lag.
  • Tack för svar Pellevin.
    Jag har nu under morgonen gjort en beställning på ett annat lag.
    Så det blir nudlar resten av månaden och håller tummarna att jag hinner få laget i god tid så jag hinner måla det :)

God Jul!
  • Vad blev det för lag, z3bb3?
  • Jag har beställt ett nytt lag, men vet inte om jag hinner få det färdigt innan säsongen börjar. Så det blir nog en säsong till med allas favoritlag: Reptile Dysfunction :)
  • Jag borde egentligen damma av gåsryttarna, så reptile får sig en sista dust innan de också läggs på hyllan! :-D
  • edited December 2013
    Jag blev nyfiken och kollade upp alla aktiva lag i Stockbowl. Det blir inte direkt någon fantastisk genomgång, men lite säger det om vilka lag som är de mest spelade. Det är lite snabbgjort så det är inte garanterat korrekt.

Antal lag följt av vilka raser
    16: Orc
    13: Skaven
    10: Necromantic, Undead
    9 Chaos
    7: Human, Lizardmen, Wood Elves
    6: Dwarves, Norse, Nurgle
    5: Chaos Dwarves, Chaos Pact, Elf, Goblin, Halflings, Khemri, Ogre, Vampire, Dark Elves
    4: High Elves, Slann, Underworld
    3: Amazon
  • Tummen upp för kul statistik. Dark elf fattas.
  • Tack. Lade till DE.
  • Ursäkta för sent svar Hellstrom, jag skyller på julhelg och små halflings speedade på pepparkakor och risgrynsgröt.
    Nu när man är tillbaks på jobbet så kan man varva ner något :) .

Det fick bli ett Undeadlag. När jag fick upp ögonen för Blood Bowl (på den där gamla goda tiden, om ni minns för längesedan... I mitten av November), så stod det mellan att köpa sig ett Orclag eller Undeadlag ... Nu har det blivit båda :)
  • Finns det något lag som inte är representerat alls?
  • edited December 2013
    Det finns inget Halfling, High Elf, Goblin eller Underworldlag S13.
    Eller du kanske menade totalt? :)

På 30 lag i Season 13 är det:

3 Ogre
    3 Orc
    3 Vampire
    3 Lizardmen
    3 Necromantic

2 Amazon
    2 Dwarf
    2 Skaven

1 Undead
    1 Chaos Dwarf
    1 Khemri
    1 Slann
    1 Dark Elf
    1 Chaos Pact
    1 Wood Elf
    1 Nurgle
    1 Norse
  • Jag tänkte totalt men den infon du servade var också intressant :) Så den tackar jag för.
  • Beror lite på vad man menar med "aktiva" lag, men Goblin, High Elves och Underworld är de lag som varken spelade i Säsong 12 eller är anmälda till Säsong13.
  • Jag kollade bland listorna över aktiva lag. Man får bara ha 3 aktiva lag om man inte är ekonomiskt snäll mot Stockbowl-föreningen. Man får parkera övriga lag om man har såna. Listan jag kikade på finns på stockbowl.se.
  • Jag tog sista amazonplatsen. Om någon annan vill ha platsen så byter jag, eftersom jag lika gärna kan spela annat.

/jori3641 aka Jocke
  • 31 deltagare än så länge. Gamla rekordet är på 32...
  • Flexibla grupplottningar borde vara bättre än att möta omålde lag vilket kan bli en förlängning av detta. Att hindra folk att spela blir ett problem. Med trettio coacher kan man spekulera att det blir fem grupper a sex lag, eller sex om fem. Delas grupperna upp i Team value så borde den vid minst fyra relativt låga grupper kunna ökas till fyra lag redan där. Sedan kanske sätta en hårdare gräns vid höga lagvärden. Har man hunnit spelat upp ett lag till ~två miljoner är det större chans man kännt suget efter att spela ett nytt lag (eftersom vi saknar vettiga regler om proxning och målning räcker det ju med elva omålade space marines för att kunna spela alla lag som existerar *mutter*) sedan så anser jag att grupperna bör minimera krossmatcher med andra grupper och där kanske hellre spela samma lag i sista som i första matchen.
  • Antal spelade matcher är bättre än TV när det gäller lag som Halflings.
  • Vi vill naturligtvis inte hindra folk från att spela. Vi hjälper gärna till med lånelag, höra om någon kan tänka sig att spela annat etc.

Det vi vill undvika är en liga där hälften av deltagarna spelar något populärt lag. Jag tror att ett tak är rätt väg att gå och det har fungerat bra på det stora hela än så länge.
  • Intressant poäng där @Pellevin.
    @Mago lånelag känns spontant som något jag hellre skulle stå över en säsong än att använda men det kanske bara är jag. Eller ja, Betty har sina avesioner mot konceptet med vet jag. Men då skulle jag iofs hellre stå över än spela med ett omålat lag med.
    Optimalt för planering och grupper vore att göra dem samma antal som matcherna men då skulle problemet bli enormt när en säsong är sju matcher och man sätter stopp vid annat än fulla grupper. Flexibla 1m-grupper i botten löser iofs det om man har någon slags styrning i lottningen. Visst att en ras per grupp kan leda till åtta orcher i slutspel men är det ett problem? Det är väl snarare gruppspelet som bör ha prio på variation.
Sign In or Register to comment.