Journeymen

edited July 2014 in Regler
Jag har lite funderingar kring journeymen inför min och Thursablots stockbowlmatch imorgon.
1. Min roster består just nu av 10 ordinarie spelare och en journeyfrog. Om jag får inducements och hyr en star player, kommer då min journeyfrog säga upp sig eftersom jag har 12 spelare i rostern?
2. Rent hypotetetiskt kan följande diskussion uppkomma imorgon:
Thursablot: Jag sparkar min journeysnot och spelar med 10 man så du får 110 inducements istället för 130.
Jag: Då sparkar jag min journeyfrog så att jag ändå får 170 i inducements så jag kan ”induca” vad jag ville för 130.
Thursablot: Har du så mycket i inducements så kan jag lika gärna ha snotten. Jag hyr in honom, så du har 190 i inducements.
Jag: Då har jag råd att hyra in min journeyfrog och få vad jag vill för 130 i inducements.

Thursablot: Då sparkar jag min journeysnot och spelar med 10 man så du får 110 inducements istället för 130.
Jag: Då sparkar jag min journeyfrog så att jag ändå får 170 i inducements så jag kan ”induca” vad jag vill för 130.

Osv….
Så här kan vi hålla på tills en av oss tröttnar eller commish bedömmer det som dubbel w:o eftersom vi inte lyckats rapportera ett matchresultat 1½ vecka efter utsatt matchtid.

Hade det varit spelare som hade kostat att köpa in hade det inte varit ett problem. Förr eller senare skulle pengarna ta slut för en av oss, men inte nu eftersom journeymen är gratis.
Någon kanske hävdar att det går att eftersom den som har högst TV skall sköta sina inducements först, men det löser inte problemet eftersom journeymen inte är inducements. Ovanstående diskussion skulle alltså fortgå innan vi slagit väderslag mm.

Finns det någon officiell lösning på detta problem? Skall jag bara skärpa mig och sluta powergejma och klura på regelluckor?



Comments

  • edited July 2014
    i tLoEGBBL ska lagen vara "klara" inför varje spelperiod(de två veckor då matchen ska spelas), detta eftersom folk som du säger började trolla sina motståndare med att precis innan tärningsrull kicka någon spelare och sänka sin TV.
  • Deadline är väl det som löser det hela. En möjlig husregel skulle vara att laget med högst TV väljer journey men först, sedan får den andra göra det. Dvs ge underdog fördel för att det ger jämnare matcher (i teorin i alla fall).
  • Ang 1. så säger din jouneyfrog inte upp sig efter vad jag förstår, har spelat efter osv.
  • Om man ska gå efter regelboken skall alla inköp av nya spelare, avskedande av gamla spelare samt intagning av journeymen skötas i post-match fasen, dvs direkt efter föregående match.
  • edited July 2014
    Nu gäller detta iofs kanske mer stockbowl än regler.
    Eftersom uppdateringarna sköts online och uppdateras så tillkommer här en taktik med att kontra motståndarens drag. I stockbowl går det sålunda inte att sköta uppdateringar direkt i post game sequense då inte alla matcher spelas samtidigt. Detta skulle kunna gå att lösa med att alla ändringar sker hemligt och första dagen på ny period blir officiella vilket skulle resultera i oerhört mycket strul. Det finns dock en given ordning och i pre match sequense där inducements köps kan man inte göra några ändringar. Du tar in journeymen inna pre match sequense. Så
    1. Nej

    2.Pre-Match
    1 väder
    2 guld till petty cash
    3. Ta inducements

    Post match.
    1.Improvement Rolls
    2.Update Team Roster,
    Först bestämma om man vill köpa eller sacka jouneyman
    hire new journeymen,
    Beräkna värde.

    I teorin kan man i psykfasen mellan matcher kontra folks laghantering med egen. Så i teorin kan någon dumpa en journey för att ha råd med en starplayer till matchdagen och någon kontrar med att sacka son journey men jag ser inte att det händer.
    Det som de facto sker är att den med högst TW tar sådant i beaktande och uppdaterar som man törs och tror sedan svarar den med lägst TW. Om den som ger inducements får en ahaupplevelse så kan den åter hyra upp till elva spelare och då kan man anse att denne då får ses som nöjd och den som får inducements gör sina uppdateringar och skriver ut. värt att ta i beaktande att det är sällsynt att man väljer att spela med för få spelare för att hålla nere sitt TW. Det var ett gissel förr innan just journeymens kom till och tog tillbaks lågAVlag på banan
  • Jag trodde det var praxis att laget med högst TV gör klart post match seq. först.
    Hittar det inte i regelboken så antar att det är en husregel på fumbbl.
  • edited July 2014
    Jag personligen anser att Post match Sträcker sig fram till nästa match spelas och den med lägst TW som är den som bestämmer sina Inducements bygger sin taktik utifrån motståndarens lag. Jag har köpt assisterande tränare och cheerleaders för att fula till siffrorna, sackat spelare för att stoppa motståndare ta ett inducement den inte skulle valt ändå, fast då reserver.

    Inför vår match valde jag att lyxa till det med min tredje reroll och strunta i att köpa två snots för att ge dig 130 (motorsåg med 20k bortkastat till min fördel) istället för en Wizard som jag personligen alltid glömmer bort, omvandlar en eldboll till en mjölfjärt eller rullar en stabil etta på den där viktiga blixten. En inducement jag aldrig tar men är överdrivet rädd för för att det självklart skulle innebära tre styrkebrutna ogres på varje eldboll och den viktigaste spelaren garanterat död på varje lightning bolt. Jag sitter dock fortfarande och är lite osäker på huruvida jag kan spela säkert nog med min reroll för att ge dig en wizard så du tappar en reserv som kanske skulle vara viktigare för ditt lag. Men då måste jag gissa vad du kommer ta. Vad som är bäst är alltid något man sällan enas om. Generellt kan man kanske säga att gör inte som jag och övertänk den kan vara bra men det där var iofs ganska OT Jag kan nog garantera att oavsett hur många spelare du sackar innan vår match kommer jag inte att spela med färre än elva spelare och om jag börja kontra din avsaknad av en journeyman med att sacka en egen spelare i en oändlig loop tills någon ger upp så sparkar du mig under bordet och säger att "där bestämde du dig" och börjar matchen.
  • Roland wrote: »
    Jag trodde det var praxis att laget med högst TV gör klart post match seq. först.
    Hittar det inte i regelboken så antar att det är en husregel på fumbbl.

    I reglerna står det att högst TV gör sin PRE-match inducments först.
Sign In or Register to comment.