Två regelfrågor till (BB20)

1. Hur fungerar det när bägge lagen har Halfling Chef?
  2. Kan man använda Passing Skills (t ex Pass) till Kick Team-mate?

Comments

1. det är en väldigt rolig fråga som jag inte orkat läsa mig in på för de gällande bb20-reglerna. men det borde fungera som så att de kan ta av varandra rerolls som de hade från början men ska inte kunna ta de rerolls som de får av chef.
    1. som @brocCooLi skrev. Du tar motståndarens köpta RR (ej Leader eller Master Cheffade).
    2. Bhaa TTM for the win! :-)
    1. Jag hamnade i den här situationen i en match mot Pertan. Vi körde på brocCooLis tolkning men hittade inget tydligt stöd för det i reglerna.
    2. Jag tänkte skriva varför man uppenbarligen får använda Pass för Throw och Kick Team-Mate men har efter att läst reglerna ett par extra gånger kommit fram till att man troligen inte får det. Pass säger att man får rerolla ett "failed Passing ability test when performing a Pass action". Men under Throw Team-Mate så är de ganska tydliga med att det är en special action man kan ta istället för en Pass action. Samma hade gällt för bombardier men där skriver de explicit ut att man får använda "Pass action"-skills (except On the Ball) i skill texten trots att det inte är en Pass action.
  • edited June 2021

Jag undrar hur ni kommit fram till att man inte tar de rerolls som chefen själv skapat. Det står speciellt att Leadergenererade rerolls inte berörs. Borde det inte stå på samma sätt ifall chefgenererade också var immuna?

• vem slår först då? när slår du för chefen?

• Jag menar att du har en pott med rerolls. Du slår för chefen och får några till. Sedan dras det bort. Båda sker samtidigt, men av praktiska skäl kan de slås efter varandra.

1. enligt GW errat gällande TTM så står följande;

Q: Can any of the Passing skills that are used when performing a Pass action also be used when performing a Throw Team- mate action? (p.79)

A: No.

jag tolkar detta som att Pass då ej gäller för en TTM, samma sak med Accurate och Strong Arm (har inte boken så jag kan läsa exakt vad som står under Acc och SA…

• Strong arm är just för TTM.

Står följande i boken: "Strong arm: This player may apply a +1 modifier to any Passing Ability test rolls they make when performing a Throw Team-mate action.

A player that does not have the Throw Team-mate trait cannot have this skill"

• har läst lite till på chefen nu.

i den här editionen så står det faktiskt när en slår vilket är bonus. om båda två har chef så borde båda slå samtidigt. sen tar båda rerolls samtidigt av den andre för varje 4+, och får en egen reroll för varje 4+. det står att för varje 4+ så tar du en reroll och lägger till en reroll själv. men eftersom båda slår samtidigt så har ingen lagt till rerolls för deras 4+ än. så därför kan en inte sno rerolls som chefen genererar.

det är min tolkning iaf.

men en annan regelfråga då.

skillen no hands. "This player is unable to take possession of the ball. They may not attempt to pick it up, to catch it, or attempt to interfere with a pass. Any attempt to do so will automatically fail, causing the ball to bounce."

de kan inte försöka, men om de försöker så misslyckas de och bollen studsar. så vid intercept, varifrån studsar bollen?

• Det finns uppenbarligen en motsättning inbyggd i regelformuleringen. Dels säger den att man inte ens får försöka, och sedan säger den att om man ändå försöker så blir det resultatet. Det är logiskt omöjligt om man inte tänker lite utanför den exakta formuleringen.

Och det skulle kunna gå till som så att du väljer att gå till en ruta där bollen råkar ligga. Du får inte ens försöka plocka upp den, men den studsar ut från rutan. Detta kan äga rum då du har rätt att gå till rutan.

Men eftersom du inte får försöka interfera med bollen så att det avbryter en pass, och ingen annan action kan ge motsvarande resultat som mitt förra exempel, kommer aldrig situationen du frågar om att kunna inträffa. Alltså behöver vi inget svar på den frågan.

• Och jag håller inte med om din tolkning av regeln @brocCooLi. Du tänker alldeles för linjärt. Först händer A, sedan B. Det är inte alls självklart att de inte kan hända exakt samtidigt. Och fluffmässigt borde min tolkning funka bättre än din. Bara för att du vet att du kommer att få något gott betyder det inte alls att du inte kan distraheras av något annat gott som det andra laget kommer att serveras.

• jag håller med om no hands @Pellevin, men visar ju ändå på hur otydliga de är. den meningen hade ju i stort sett inte behövts där och gör det bara värre.

fast i mitt fall händer de ju samtidigt? båda coacherna slår för chef. de tar varandras reroll för varje 4+, sen lägger de till rerolls för varje 4+. annars har det ju en enorm betydelse vem som börjar slå för chef.

• Inte om du ser det som att bägge slår, lägger till och sedan drar ifrån. Inte först ena spelaren, och sedan andra. Bägge samtidigt.

Med min lösning spelar det inte någon roll vem som slår tärningarna först. Båda spelarnas effekt händer samtidigt, på samma gång, vid samma tillfälle, i samma ögonblick, utan att någon tid förflyter däremellan. Och i reglerna får du först rerolls, sedan dras de ifrån. Precis som jag säger att det skall vara.

• ja, jag hade fel på ordningen där ser jag nu när jag dubbelkollar igen.

så du kan få en poäng där. men det känns jättefel att chef snor från chef.

• Jag har egentligen precis samma argument. Jag tycker att det känns fel att chefen är immun mot chefen. Men det är absolut inte tydligt i reglerna hur det skall göras.

Sign In or Register to comment.