Hej Tjabbo Pluring här

Hej jag skulle tycka det vara roligt att prova att spela med er i Sthlm spelade några enstaka matcher på 90 talet och har nu spelat bb1 i 6-7 veckor. Jag har spelat mycket brädspel de senaste åren och bb är nog mitt nya favoritspel! jag Har pratat lite med Jonas Fredriksson via mail han nämnde någon sommarturnering samt att jag kunde spela någon strömatch mot någon innan för att lära mig reglerna. Jag är färdigvaccinerad.

Tänkte spela skaven och undrar vad jag ska köpa en grundlåda+boosterpack? Antar att jag behöver fler gutters än i startlåda men köper jag boosterpack får jag 3 throwers!

«1

Comments

• Hej!

Välkommen!

Booster för Skaven är 1 blitzer, 1 thrower, och 2 gutter runners - alla med andra poser än motsvarande i grundlådan. Jag hade kört antingen två grundlådor eller 1+booster.

• Välkommen tillbaka då @tj@TjabboPluring!

• Kul! Då är jag inte "nyast" längre :)

Spelar gärna en match @TjabboPluring bara att hojta till!

• @Chrisxx Perfekt! Måste bara köpa mina råttor först om det inte finns några att låna. När är sommarturneringen?

Just nu kollar jag på alla em matcher men blir färre macher snart.

• Oooooh färdigvaccinerad ... the dream!

• Tack för välkomnandet.

Ok trodde turneringen var i Sthlm då väntar jag nog tills ligan drar igång men spelar gärna några matcher innan. Antar att det bästa för mig vore att spela med de nya reglerna direkt så jag inte behöver lära om igen även om det funkar med.

Kan spela nu när det är dåliga em-matcher eller på förmiddagen måste barra skaffa gubbar eller låna.

• Ska man köpa några star players och rat ogre med?

• Ska du ändå köpa från GW shoppen så varför inte. Jag personligen anser att big guy är ett måste när man kör blood bowl. Speciellt Ratt Ogren

• @TjabboPluring ganska lätt att köpa allt som finns, det finns inget krav på vare sig rat Ogre eller i synlighet starplayers i början. Skulle något ändå spelas med så kan man använda en annan figur som ersättare.

Viktiga är att man spelar!

I stockbowl så kör vi två ligor, serie och Open.

Serien är det lite tuffare krav på att figurera är uppmärkta och skulle du nu slutspel även att laget är målet.

I Open så bokar man själv matcher och där är det lite mjukare regler (för riktiga figurer och målat). Proxy figurer tex.

I och med Covid så är nuvarande ligaslutspelet fördröjt och då fort som det är avklarat så är tanken att starta upp en ny säsong av liga- och Open spel. Då vi väldigt troligt även byter till bb2020 då så kommer samtliga lag att börja från noll (tv max 1000).

Finaldagen så brukar det per tradition både ske finalmatch med tillhörande ceremoni samt även spel med specialregler (squiggbowl) för dom som vill spela.

Redan nu kan du ställa frågan i Open gruppen om någon vill köra en bb2020 match på tv1000, då flera av oss lider av svår abstinans:-)

• @TjabboPluring som @Juiblex skrev (även en blind höna osv…) så är ligan i grund och botten igång nu även om speltempot är lågt, och det är fritt fram att hoppa in i Open. PMa mig om du vill få konto på sajten fixat osv.

• I stockbowl så kör vi två ligor, serie och Open.

Glöm inte Sevens, även den en öppen liga.

• Kan man ladda ner lagformulär och skriva ut någonstans verkar finnas lite olika.

Måste man ha nr 1-16 på spelarna eller fär man ha vilka nummer som helst ska man skriva nr på plattan när man målar gubbarna.

När den riktiga ligan drar igång finns det regler om att gubbarna måste vara målade?

• såg just att Jubilex redan svarat på målarfrågor

• @TjabboPluring när det gäller lagformulär så skriver man ut en matchrapport (som innehåller ett lagformulär).

När man skapar sitt lag i Stockbowl så brukar det vara nr 1-16 man väljer som nummer, vilken position som har vilka nummer är dock helt upp till dig, men underlättar för alla om dom överensstämmer med numret på figuren :-)…

• Kopierat från våra husregler:

Player Models and Numbers

It should be clear what model represents what player and position on the pitch.

All players must have a visible player-number somewhere on the player and/or base (under the base is not visible), preferably on both the front and back side somewhere.

The player-number must be 1-2 digits in Arabic numerals (i.e. 0-99). For clarity Roman numerals (or any other numerals) will not be allowed as sole player-number on the players, but they may be present if you also have the player-number in Arabic numerals.

The number must be easily correlated to the player on the roster. This means that if you do not use the 1-16 predefined roster numbers you need to have the players “shirt number” in the player name. (Journeyman proxy-numbers may be assigned by hand to the roster at the time of the match).

Also if you use any numbers except 1-16 please try to use a logical numbers series based on player positions.

For added clarity we strongly recommend using the StockBowl Base Coloring Guidelines.

• "såg just att Jubilex redan svarat på målarfrågor"

Orkar inte dubbelkolla att han svarat rätt så jag kör en copy paste till för säkerhets skull :P

Painting

Starting from the second regular season* a team is playing in, the team may only participate in the play-offs if it is fully painted and based.

*A team that has played 4+ games (i.e. Open, Squig, Reserves rumble) is considered to have played a regular season

• Tack!

Var kan man skriva ut matchrapport? Hur ser man vad motståndarna har för skills får dom en kopia av ens lag?

Får ens spelare inte heta samma sak som någon annans i open heller?

Hur lång betänketid har man varje turn?

• Hej,

När man en match som ska spelas så får man följande bild upp på sin admin sida:

Genom att klicka på den rutan så kommer följande fönster upp, klicka på print match report:

Sen kommer själva rapporten ut med följande info:

Så där ser du bådas lag och vad dom har för skills etc.

• Hejsan och välkommen!

Vi kommer inom den närmsta tiden (förhoppningsvis inom några dagar) att byta till det nya regelsystemet på hemsidan, just nu gäller det gamla systemet där.

Du kan inte ha samma namn på någon av dina spelare som någon annan spelare i systemet har.

Vi brukar inte köra med betänketid om du bara satt igång din match kring 18. Vill du spela senare, och det innebär att någon måste vänta för att låsa efter dig, kan det bli att köra lite stressigare. Men då brukar man snarare köra med en viss tilldelad tid för hela matchen. Och den tilldelade tiden brukar motsvara drygt 4 minuter per turn.

• Ok bra med betänketid är en slowthinker..:)

Registrerar man laget med spelarnamn på hemsidan?

Det var därför jag frågade om lagformulär så jag kan skriva upp mitt lag med namn på spelarna och vilka spelare jag har någonstans inför min första match.

• Man registrerar allt via hemsidan. Sen skapar systemet ett uppdaterat lagformulär till matchrapportsformuläret som man printar inför varje match.

• Tack

När jag spelar bb på datan har jag papper på olika laguppställningar hur man ställer vid avspark antar att det inte är ok här?

• ser inga problem att du har en ”taktik” bok med dig, Har själv använt mig av en sådan i början.

Dock så ser vi att spelet flyter på, du har en rubrik på hemsidan under punkt 2. Gameplay - Time is of the essens.

Detta gäller främst under slutspel och final, men kan även användas om någon av spelarna önskar detta och då är det en max tid på 2 timmar och 15 min för en match.

• De ser bra ut Pluring

• Jupp, jag gick bara till Panduro. De funkar galant

• Vi har ett gäng minisnoddar liggande i vårt skåp hos Alphaspel. Och Mumin har en kasse till hemma om de skulle ta slut. Det är bara att plocka det du behöver nästa gång du har en match hos Alphaspel.

• Bör jag köpa egna tärningar? då vissa kanske föredrar att jag har det i pestens tid

• @TjabboPluring jag skulle inte gå så långt att säga att mina tärningar ligger på ett speciellt ställe med rökelser runt sig, eller att dom årligen får träffa en buddistmunk som välsignar dom….

Men visst kan det finnas en viss vidskepelse runt ens egna tärningarna…

Men mest rättvist är att spela med samma tärningar…

Sign In or Register to comment.