Två regelfrågor (BB20)

  1. Sneaky Git. Jag tolkar texten som att om en spelare med denna skill foular på sitt sista steg får han inte ta extrasteg efteråt. Men om han foular tidigare under sin förflyttning kan han sedan fortsätta, och då även ta extrasteg. Detta verkar konstigt, men jag tycker det är vad regeln uttrycker. Har jag fel?
  2. Sätta upp för många spelare. Om jag sätter upp tolv spelare, och min motståndare påpekar detta efter att spelet börjat, så behandlas detta som att en av mina spelare begått en foul och blir straffad för detta. Innebär det att jag kan använda en bribe och sedan spela vidare med tolv spelare?

Comments

  • 2. ja det borde funka. tills din motståndare påpekar att du fortfarande har 12 spelare och då blir du straffad för det.

  • @Pellevin

    när jag läser på sid 44 om Movment och Rushing så ingår Rushing i Movment Allowance, vilket borde innebära att du kan även inkludera Rushing efter en foul (ovadsett om du gått fullt antal normala steg eller ej).

    1. Pelle har en poäng, men som Jubbe säger så står det under movement att man får göra rushes efter movement in all actions that require momvement. Men på sneaky git står det " player has not used their full movement allowance" Så frågan blir, ingår rush i movement allowance. Jag skulle säga nej.

    2 Håller nog med brocco på denna. verkar inte vara så effektivt sätt att använda bribes på.

    1. Rush beskrivs som att det ger extra Movement Allowence. Då tycker jag att vi utan problem kan säga att om spelaren med SG foular efter sin sista ordinarie Movemen Allowence så kan den få fortsätta flytta om den väljer att göra en Rush.
    2. Jag tolkar det också som brocco


    1. Efter att ha läst på tolkar jag det som Duckis et al.
    2. Jag tolkar det inte som er. Man blir utvisad vid upptäckt. Blir fånigt, imho, om man kan upptäcka samma sak 1000 gånger samma runda. (1000 är antal gånger jag räknar med att klara Argue The Call.) Om man i vanlig fotboll (ja, det har inte med våra regler att göra, men handlar om hur språket fungerar) blir upptäckt med att göra ett fel genom VAR så blir man inte straffad med elva gula kort bara för att man kan se det ur 3 kameravinklar och spela upp det i olika hastigheter. Om samma något kan upptäckas oändligt många gånger så har jag ett gäng Nobelpris jag vill hämta ut.
  • Argue the Call kan användas utan problem eftersom spelaren fortfarande blir utvisad vid lyckad argue (men till bänken istället för till utvisningsbåset)

  • ja och nej @Ionas

    Pelle har ställt upp 12 spelare. jag påpekar det. Pelle använder bribe och spelaren är kvar på plan. jag påpekar att det fortfarande är för många på plan och Pelle plockar bort en spelare då bribesen är slut. här är det dock bättre att använda argue the call, för på lyckad 6a så plockas spelaren bort till reservbåset.

    kan hålla med om att det är fånigt att 'upptäcka' samma sak flera gånger. men det handlar snarare om ett regelbrott. efter bribe så är samma regelbrott fortfarande aktuellt. så om en i fotboll blir upptäckt med att göra samma fel två sekunder efter att en har fått sitt gula kort så får en ett gult till och åker ut. om en annan spelare gör samma fel två sekunder senare får den också gult kort. osv osv.

    i det här fallet är ju felet att det är för många spelare på planen. och så länge det är för många spelare på planen så kan en påpeka regelbrottet. sen att använda bribe för det här är ju nog det onödigaste och dummaste en kan göra, men det hör inte hit egentligen.

  • "efter bribe så är samma regelbrott fortfarande aktuellt"

    Yes, men du kan inte upptäcka det igen och Too Many Players regeln triggar inte, imho. Sen att regeln är ändrad i den nya utgåvan och de uttryckligen säger att det funkar precis som en Foul och hänvisar till sidnumret är väl ändå en antydan till att alla regler kring foul ska gälla. Annars hade de bara skrivit "removed from the game until end of match" eller dylikt. Om vi återvänder till fotboll så är det som att domaren upptäcker att det är 12 på plan. Ger rött kort för detta. Innan spelaren hunnit av "upptäcker" domaren att det fortfarande är tolv på plan, ger nya röda kort, upptäcker 2 sekunder senare att spelarna inte hunnit av, delar ut nya röda kort, etc. Är domaren snabb med att "upptäcka" är man snabbt nere på noll spelare.

    Er tolkning tillåter (i teorin) också en oändlig argue the call lopp.


    "Argue the Call kan användas utan problem eftersom spelaren fortfarande blir utvisad vid lyckad argue (men till bänken istället för till utvisningsbåset)". Argue the call låter spelaren vara kvar på plan enligt tabellen på s 63. Men ger turnover.


    Följdfråga. Ger 1 spelare för mycket på plan motståndaren en automatisk turnover när den "väljer att upptäcka" misstaget? Utvisningar orsakar turnover. Om ja, så belönas man kraftigt för att inte påpeka för motståndaren att den råkat ställa upp fel vid avspark. Bättre att spara på en autoturnover till ett bra läge.

  • Ah, jag missade förändringen i Argue the Call jämtemot förra utgåvan. Rent teoretiskt så skulle det kunna uppstå en oändlig loop. Detta är dock inget problem i realiteten. Vad gäller möjligheten att vänta med att påpeka felet tills det är som mest till ens egen fördel tycker jag det är OK. Det är ju ditt eget ansvar att se till att du inte ställer upp för många spelare.

    Dock anser jag det vara en schysst husregel att bestämma att varken bribes eller Argue kan användas men att ingen Turnover orsakas.

    Yes, men du kan inte upptäcka det igen och Too Many Players regeln triggar inte, imho

    Vad baserar du det på? Varför skulle jag inte längre kunna räkna min motståndares spelare bara för att hen använt en bribe eller lyckats med Argue the Call?

  • Kanske beror det på att du översätter ordet "spot" till "upptäcka".

    Detta är ju inte en felaktig översättning men i just detta fall bör det nog snarare tolkas som "lägga märke till".

    SPOT

    verb

    1. 1.
    2. see, notice, or recognize (someone or something) that is difficult to detect or that one is searching for.
    3. "Andrew spotted the advert in the paper"


  • visste inte heller att argue the call ändrats.

    tror inte heller att fotbollsliknelsen som vi båda försökt med är så hållbar och jämförbar.

  • "Vad baserar du det på? Varför skulle jag inte längre kunna räkna min motståndares spelare bara för att hen använt en bribe eller lyckats med Argue the Call?"

    Mitt misstag skedde nog när jag anammade rättsprincipen att man inte kan dömas flera gånger för samma brott.

  • edited June 2021

    Men du har faktiskt mutat en domare för att hen skall bortse från en förbrytelse. Och den förbrytelsen är att du väljer att ha en extra spelare på plan. Det har inte uppstått någon ny situation. Och domaren är fortfarande mutad.

    Om jag foular och bryter armor med en dubbelrull, och sedan slår en annan dubbelrull på effekten borde enligt ert resonemang två bribes krävas. Det är ju två olika tärningsslag. Om jag bara är snabb nog att påpeka efter armorrullen.

  • @Duckwing din husregel kan tyckas rimlig. Men IMHO är hela regeln om utvisning av spelare vald av motståndaren helt orimlig. Det en återgång till Illegal Procedure-tänket att det bästa sättet att lära nytt folk att spela är att ge dem en fet käftsmäll om de gör ett litet misstag.

  • Jag skickade in en FAQ förfrågan till GW. De svarade väldigt snabbt (nästan garanterat inte ett autogenererat svar) och bad mig hålla koll på framtida FAQ. Jag har valt att tolka det som att de anser att jag har rätt.

  • du har en viss poäng där Pellis.

    är inte riktigt samma sak med foul, för det är en sekvens där du gör alla slag och sen så använder du bribe/argue för att slippa bli utvisad. men så som jag ser det är detta ett regelbrott som hela tiden pågår. mutar du domaren för en foul så är det ju just för ett enskilt händelseförlopp. du behöver ju inte muta domaren hela tiden för att du ska kunna foula.

    men med 12 spelare så bryts ju regeln hela tiden. kan i så fall tänka mig att en måste välja en ny spelare som blir utvisad om bribe/argue används och lyckas.


    håller helt med att det är en usel regel iom att motståndaren väljer och att det uppmuntrar till illegal procedure-tänket som du nämner ja.

  • Jag skall villigt medge att din tolkning Ty, är den jag tyckte var självklar då jag först läste regeln. Men efter en diskussion med @Ionas insåg jag att det går att ifrågasätta detta. Och nu har jag försökt spela Djävulens Advokat (tm).

    Höll på att göra det med den första frågan också, men orkar inte pga postcovid.

  • ja, jag håller med. iom att de har formulerat det och hänvisar till just foul så känns det väldigt konstigt. så en kan tolka det som båda varianterna men en får anstränga sig lite extra för att få den andra att gå ihop, tycker jag.

  • Vi kommer aldrig få något spelat om vi ska ifrågasätta allt som kan ifrågasättas i dessa regler :P

    I slutändan måste vi nog försona oss med att försöka hitta den rimligaste tolkningen av reglerna. Bokstavstrogna paragrafryttare kommer bara fastna i olika glitchar och buggar.

  • Håller bara halvt med Duckwing här! Det är nog bra att hitta och maila GW om så mycket sånt här som möjligt så att det finns skriftligt innan vi åker på turneringar. Har varit i intressanta diskussioner med utländska coacher med dåligt grepp om engelska så då är det bra om alla såna här tolkningsfall finns svarade på från officiellt håll.


    Men att bara besluta något och köra vidare under tiden är det praktiska för dagen.

  • För alla som hållit andan sedan 13:e Juni.

  • Snyggt Ionas :)

  • @Ionas slutresultatet blir dock att du inte kan briba till dig att ha extra många spelare på plan. Och det var väl vad du ville?

Sign In or Register to comment.