Ball & Chain

edited June 2014 in Regler
Lite funderingar...
Kan man använda Grab på en block på en liggande spelare? Det står på ball and chain att om han hamnar i en ...occupied square then the player will throw a block following normal blocking rules against whoever is in that square ... a prone or stunned player in an occupied sqare is pushed back... och på grab står det ...if his block results in a push back he may choose... (Felstavning från regelboken) Betyder det att resultatet på tärningen måste vara push eller att konsekvensen blir en push och man kan använda grab på en block på en liggande spelare? Här måste man ta konsekvens i åtanke då om svaret är nej kan man säkerligen hitta andra saker som med samma resonemang kommer kunna slå bakut.

Vidare kommer en fundering på frenzy på en spelare med ball & chain. Spelaren kan bara ...take a move actions to move or go for it... och vidare till ...will throw a block.... På frenzy kan man läsa ...when making a block a player with this skill must always follow up ... the player must immediatley throw a second block against the same opponent...

Så! spelaren får bara göra move actions men will throw a block throw a block är inte en block action vilket spelaren inte kan göra. Vi kan då anta att making a block inte är synonymt med making a block action och att making a block istället är synonymt med throw a (second) block.
Vad som faktiskt står är att jag rullar för att se var spelaren går och har jag frenzy och gör en block så måste jag slå samma spelare igen och inte göra en ny move action innan min frenzy block är klar.


Den tredje frågan är inte en fråga utan ett förtydligande jag har sett inte alltid följs.
Repeat this process for each and every square of normal movement the player has kan man läsa, dvs att man inte får avbryta sin förflyttning innan spelaren gått sin fulla MA.

Comments

  • Ball & Chain player kan inte välja Frenzy skill med flera andra.
  • stashman wrote: »
    Ball & Chain player kan inte välja Frenzy skill med flera andra.
    Diving Tackle, Frenzy, Kick off Return, Leap, pass block och shadowing
    Lyckades ha de raderna där jag inte såg dem. Tack. Jag som är blind.
  • Hela stycket på ball and chain är : A prone or stunned player in an occupied square is pushed back and an armor roll is made to see if he is injured, instead of the block being thrown at him.

    Så då ser jag inte att du får använda dig av grab eftersom det inte är en block.
Sign In or Register to comment.