Förslag inför nästa spelarmöte

edited March 2021 in StockBowl

Jag har två förslag till nästa spelarmöte:

1. Slopa övergång från Open till "riktiga" ligan. Det är många oklarheter kring hur redraft kan gagna lag som får många fler matcher än andra, och tävlingsandan i Stockbowl-ligan blir renare om man inte kan farma lag med fler matcher där man väljer motståndet själv.
  2. Instifta en resurrection-liga som komplement till Open (eller om intresset är tillräckligt, ersätt Open med en resurrection-liga). Förslaget bottnar i att många kommer känna sig eftersatta med övning i turneringsmiljö med season 2-reglerna, och att vi får ett labb för att testa lagbyggen och se hur de nya reglerna påverkar spelet. Jag tänker mig att man kör så här ungefär, beroende på antal anmälda deltagare:
  • Seriespel där alla är garanterade slutspelsmatcher, tydligt anmälda regler för lagbygge
  • Slutspel med seeding utifrån resultaten i gruppspelet - inför slutspel får SAMTLIGA deltagare bygga nytt lag OM de vill
  • Antal matcher totalt kan bli ämne för omröstning här
  • Nya lagbyggesregler för nästkommande säsong, om fortsatt intresse finns, så blir det även ett bra labb för turneringsregler
  • Eftersom lagen inte ändras mellan matcher kan man sköta det utan för ligasystemet, vilket innebär att det inte innebär merkostnader för föreningen
  • Jag kan tänka mig att commisha den ligan, gärna i samarbete med andra intresserade.

Comments

• edited March 2021

Förslag ett är jag försiktigt negativ till. Jag gissar att det kommer att innebära mindre spelande i Open, och i förlängningen i föreningen. Men så är det inte så viktigt för mig att det är rättvist. Det är viktigare att det spelas, och finns möjlighet till spel.

Förslag två vill jag byta mot att det startas en helt separat resurrectionliga, utan att Open tas bort. Min motivering är samma som på föregående punkt.

Open i dagens form har flera goda sidor som skulle undermineras av liggande förslag. Kanske viktigast är att en ny spelare där kan få spela några matcher, och börja bygga ett lag. Här kan det vara viktigt att komma ihåg att det är väldigt roligt de första gångerna man får en ny skill.

Så: tack för din input Janne, men nej tack.

• Förslag två var tänkt att ersätta Open endast om intresset såg ut så - annars står det fint och tydligt ”komplement”.

• Jag kan också tänka mig att varianta ettan så det blir redraft var 10 match man spelar och obligatoriskt inför överflytt till ligan.

• Aha, så nu måste vi alltså veta vad vi svarar på också. Ja, om det är så du vill ha det...

• Jag skrev ett långt svar om varför det här inte kommer att behandlas på årsmötet. Sen råkade jag läsa Pellevins post om att man tydligen ska veta vad man svarar på. Såg då att förslagen gällde nästa spelarmöte och inte årsmötet...

Men om det skulle komma en liknande post gällande årsmötet innan arbetsdagen är slut så har jag i alla fall ett drygt svar Ctrl-X:at och redo. :D

• Bra jobbat!

• Jag skulle vilja se en ändring i Open att den som leder ligan måste anta alla utmaningar från andra lag.

Då kan man inte (med lika stor sannolikhet) skräddarsy sin vinst, kanske..

• @Pertan - det blir svårpolisat om inte alla skickar in sina kalendrar - kunde X spela den kvällen eller inte?

• @grumplekins fast nu va inte min tanke att det ska polisieras utan snarare om du leder ligan men ett alvlag och jag vill möta dig med mina mördar-dvärgar så för att kunna vinna ligan så bör man anta alla utmaningar.

Men förstår att jag predikar för döva öron så vi låter saken bero.

• @Pertan ja alltså helt döv är jag nog inte. Men hur ska man kunna praktiskt anta alla utmaningar i en liga där folk bokar matcher ad hoc? Är ”nån som är sugen på en Open på torsdag” en utmaning? Om fler utmanar samtidigt, vem ska bestämma vilken utmaning som gäller? Osv. Jag tror snarare man ska vidta åtgärder för att Open inte ska gå att utnyttja för farmande. En vinnare är ju bara kul och nåt ska man få för att man har tid att spela kan jag tycka.

• Nä men nu antingen missuppfattar du min mening eller så förklarar jag dåligt.

Jag menar att om du leder ligan och jag utmanar dig så skulle du behöva motta den utmaningen. Inget annat.

• @Pertan Ja, jag tror jag har hängt med hela tiden. Det jag inte fattar är hur man ska kunna följa upp det på ett vettigt sätt. Hur ofta är man tvungen att spela eller vara fri för spel? Vad händer om båda inte kan samtidigt? Vad utgör en utmaning? Jag tycker det är en vettig tanke om man vill se Open som en tävling, men vet inte om det är genomfört på det sättet.

• @grumplekins just nu gör du en höna av en fjäder. Men absolut, det blir ju svårt att kunna bevisa att man inte har antagit alla utmaningar så jag lägger ner mitt förslag.

• @Pertan Alltså om du föreslår det som en hedersregel så är jag på.

• @grumplekins så skulle jag ju såklart lyft fram saken. Att sitta hemma och jobba över ett år gör inte huvudet kvickare direkt.

Bra input!

• Fler hedersregler åt folket!

• en höna av en fjäder

felläste det som "en höna av en tjäder" och blev extatisk!

ska börja använda det nu.

Sign In or Register to comment.