Göteborg Blood Bowl League (GBBL) Säsong 10 (Start 26 April)

edited May 2021 in GOBBL

I mars kör vi igång säsong 10. Vi ställer helt enkelt in säsong 9 på grund av nytt regelsläpp och pandemin. Alla kommer börja med ny-draftade lag. Alla är välkomna, nya som gamla spelare.

Ligan kommer bestå av seriespel samt ett slutspel.

Tabell och Rosters får tillgång till genom att PMa mig här eller på Messenger.

Följande regler för ligan gäller:

Vi använder av oss av Blood Bowl Official Rule Book (2020), Officiella FAQn samt de Spike! som är släppta till BB2020-reglerna. Teams of Legend är tillåtna.

I ligaspel får man följande poäng:

Vinst 3 poäng

Lika 1 poäng

Förlust 0 poäng

Draft är 1 000 000gp och re-Draft är satt till 1 300 000gp.

Det är tillåtet att använda speciella planer, äldre inducements, bollar etc. om båda spelade kommer överens om att man ska använda dem.

Under säsongen får man spela två uppvisningsmatcher. Man får SPP och winnings enligt de vanliga reglerna.

Efter varje match fyller ni i en matchrapport som ni hittar här:

https://tinyurl.com/SweBBA

Regeltolkningar:

Vad gäller att förlora skills när man är prone eller har förlorat sin tackle zone så har vi beslutat att man fortfarande kan använda skills som inte kräver att man har en tackle zone i enlighet med sidan 26 i regelboken. Till exempel kan en Ogre med block använda Block om den är Bonehead.

Anmälda spelare:

Mattias -

Ty - Half Orks eller Blacklings

Filip - Human Nobility - Skagenröran

Felix - Lizardmen

Robin - Goblins

Jonas -

Gunnar -

Alexander - Elven Union

Timmie - Necromantic

Magnus - Skaven

«13

Comments

• Hur länge tror vi mötet kommer hålla på?

• inte så länge så att du inte får vara uppe längre. så du hinner gå och lägga dig i tid @Drexxl :)

• Jag tänkte försöka göra en comeback nästa säsong så jag avser ansluta till mötet.

• Säg till om ni behöver Discordlänk.

• Jag kan inte vara med på mötet, men jag tror nog att jag hoppar denna säsongen och fokuserar på att få ordning här hemma under våren. Jag hoppas att det är lite bättre ordning här hemma till hösten så ses vi då ;)

• edited January 2021

Martin! NOOOO!

• Uppdaterat första tråden med vad vi kom överens om på mötet.

• jag kommer troligen spela black orcs. kanske halflings, men tror inte jag hinner klart den planen jag har för halflings.

• Är den lömsk?

• edited March 2021

Känns som April är mer realistiskt eller? Som startdatum menar jag.

• det är det nog ja.

• Bytte startdatum till 26 april

• edited April 2021

Ok! I morgon kör vi!

Uppdaterar huvudtråden med lite länkar och info. De ni behöver göra nu är att PMa mig här med er mail så ni kan få tillgång till där ni skall lägga in er roster. Det är också där ni kan se standings och vem ni ska spela mot.

Jag har delat in ligan i 2 serier där alla möter alla. en person varje rond möter en person från andra serien. Top två i varje serie går till slutspel.

När ni kommer åt dokumentet ska ni lägga in ert lag och ert lagnamn i tabellen.

Sen byter ni namn på er tab till ert lagnamn.

Sedan skapar ni ert lag genom att välja lag i rullmenyn och välja spelare i rullmenyn. De andra grejerna fyller ni i för hand så fyller den ut kostnad SPP osv.

Efter varje match fyller ni i ett formulär som er matchrapport så uppdateras tabellen automatiskt. Det är alltid samma formulär och ni hittar det här: https://tinyurl.com/SweBBA

• Då smittspridningen inte har blivit så mycket bättre kommer jag att avvakta med att vara med i ligan tills jag är vaccinerad. Dvs jag får hoppa över denna säsong :(

• Ok, vi vill inte starta utan dig Mattias. Så tänker du mer slutet av Maj?

• är det meningen att alla ska möta alla eller hur var lottningen?

ser att jag möter Filip och Timmie två ggr?

och det finns väl inget som hindrar att spela matcherna online via tabletop similatur eller?

• edited April 2021

Vi sade att om vi var 10 skulle vi göra två serier. Så alla möter alla inom serien två gånger och en person i andra serien 2 gånger. Tänker att personen som kom sist i serie A flyttar ner och personen som vinner serie B flyttar upp. Eller något sådant.

Klart det går bra över table top simulator. Skulle det funka för dig @Melisqus ?

• Table top simulator funkar fint för mig! :)

• Hallelelujah!

• Bra då kör vi!

• aha, kan varit jag som fattade fel då. men litar på att det är rätt nu då :)

• förresten, kanske läser slutspelet fel nu.

men borde det inte vara ettan i ena gruppen mot tvåan i andra gruppen?

just nu ser det ut som att ettan möter ettan och tvåan möter tvåan.

• Det var tanken. Har ändrat.

• Nästa vecka är sista veckan för rond 1. =)

• första matchen spelad för Bergsjöns Bumlingar och Wieselgrens vässlor.

slutade 2-1 till Bumlingarna efter mycket dramatik och nästan inget blod.

första casen kom i turn 5 i andra halvlek.

• Färjenäsflickornas Fight Club vs Kortedala Crushers

1-2 (Cas 1-2)

Strålande solsken när Kortedala Crushers tar sig an Färjenäsflickornas Fight Club. Trots hemmaplan ser FCC-fansen lysa med sin frånvaro och läktarbänkarna verkar packade med packade, skäggiga hipster-dvärgar i flanellskjortor.

Startsignalen ljuder och matchen tar fart, så verkar fallet för samtliga spelare på plan förutom 2 dvärgar som ser ut som de haft en överförfriskad gårdag. FFC slår sig blodiga mot KCs försvarslinje medan gossarna från Kortedala ,likt en ångvält, rör sig upp för plan. Takten är rask men Grum Quicksilver tappar tydligen förståndet, förblindad av hybris, och försöker sig på en pass; som mer ser ut som en armlös snotling som försöker charmera en ål. FCC svarar och bollstriden på egen planhalva är ett faktum. En järv uppvisning, men halvlekens decimering tar ut sitt pris och Crushers tar åter igen kontroll över bollen och rultar in över mållinjen, TOUCHDOWN och 0-1 till Kortedalas järva små korvgubbar. Med endast minuter kvar lyckas inte Färjenäsflickorna med annat än att skaka sin medvetslösa bänk till liv innan paussignalen ljuder.

När andra halvlek startar maler maskinerna från Kortedala på men det lätta tassandet från Färjenäs' välsnidade flickor visar sig vara för mycket för försvaret och en tidig men gedigen kvittering är ett faktum. Med bara minuter kvar står det klart att Kortedala Crushers måste visa upp ett fantabulöst fotarbete för att kunna säkra vinsten. Färjenäs sparkar och Grum Quicksilver, som var den som låg bakom det först målet, har placerat sig väl och plockar bollen i luften likt en flygande köttbulle som rullat igenom en limfabrik. Han rusar upp längs planen skyddad av sina medspelare men om bara hans små ben hade varit något längre! Han hinns upp av två fröknar med spiror likt Magnus-tornet i Ubersreik. Med denna insikt tvärstannar Grum och låter servera dem en croque monsieur bestånde av deras momentum och hans egenodlade ekologiska knogar. En faller och medan dennes syster står glosögd och synar det kadaverbröd som finns kvar på marken så strosar Grum in 1-2 till Kortedala som vinner matchen!

• Timmie vs Mathias

Krugbit vs Melisqus

Halvt odöda vs Necro noobs

Necro noobs började med bollen långt bak på sin halva medans regnet föll ner. Men den levande halvan av de Halvt odöda var på tårna och fick en blitz och började sätta press Necro noobs. Efter lite spel, en knockad zombie från Necro noobs, massa slösade rerolls, på dödskallar så lyckades de Halvt odöda att norpa åt sig bollen men med brist på rerolls så vågade inte varulven ta de sista steget över mållinje då ingen motståndare kunde blitza honom ändå. Men Necro noobs var kreativa och lyckades sätta två spelare i baskontakt. Varulven blev sedan fälld och Necro noobs lyckades få bollen framåt, men var alldeles för långt bak för att kunna kontra.

Med en ghoul och en zombie i KO båset så börjadede Halvt odöda andra halvlek med ett ett vackert numerärt övertag och lyckades pressa sig igenom och rushade in en TD med sin varg i runda 4. Att det blev en touchback så de slapp plocka upp bollen i regnet underlättade kanske en smula. Innan dess så lyckades de självklart visa att att Halvt odödas fleshgolems var stabilare byggda än Necro noobs byygge och det kommer ta åtminstone en match att bygga ihop den igen, men den kommer vara lite vekare än innan. (cas MNG, NI).

Necro noobs lyckades få tillbaka alla sina spelare som varit knockade och var nu "bara" back en fleshgolem. En zombie tyckte detta var orättvist och försökte påpeka detta för domaren men denna tog zombiens mumlande och viftande som en förolämpning och sådant tänkte hen ej tolerera! Så zombien blev utvisad, vädret klarna upp och Necro noobs fick en touchback och la bollen i händerna på en ghoul och hade 5 rundor på sig att kvittera. De lyckades sakta men säkert ta sig fram längs med ena flanken och flertalet spelare från båda lagen blev knuffade ut i publiken. Men de halvt odöda lyckades blockera vägen bra och sista rundan slutade med ytterligare en misslyckad entärnings block från Melisqus. Hade han lyckats hade det bara varit en dodge med en ghoul och sedan en handoff för kvittering.

En bra start på säsongen för de halvt odöda, det var väldigt annorlunda att coacha denna varianten av necromantic tyckte båda coacherna.

• Jag skall möta Alexander i nästa match, vad heter han här på Swebba? Eller hur får man tag i honom?

• PMar telefonnummer. Han heter Watchmen här tror jag.

Sign In or Register to comment.