Matte fråga TTM

Jag behöver lite hjälp och kolla om jag har räknat rätt. Detta gäller BB2016

Situationen är såhär:

En random Big guy, säg en Ogre kastar en Snotlig med Throw Team Mate på en bollhållare. För att träffa bollhållaren, hur stor är sannolikheten?

Jag tänker mig sekvensen:

Bone head 2+ Throw (inga TZ) 2+, inaccurate (scattrar 3ggr), landar på bollhållaren!

Blir det?:

5/6 x 5/6 x (1/8x1/8 + 1/8x1/8)

Comments

• Borde det inte vara 1/8 till?

om jag har läst rätt så är det endast 2 scatters i din formula... (inget mattegeni...)

• @Juiblex Jag tänker den första scattern måste alltid hända (dvs 8/8), för att komma tillbaka till ursprungsrutan så får jag till att man måste slå 8/8 x 1/8 x 1/8.

Men jag kanske har fel.

• @kaju då är jag med!

1st scattern 8/8 Vart spelar ingen roll

2nd scattern 4/8, dom rutor som är bredvid målet minus rutan som målet okuperat.

3de scattern 1/8. För att pricka målet

så då kan man ta bort första scattern.

nästa är 4/8 och sista är 1/8.

• 0,833 x 0,833 x (0,5 x 0,125) = 4,3% chans att träffa målet

• Jag får andra scattern till 2/8. Är det rätt om jag tänker: Om jag slår en 1:a på D8, sen på andra scattern slår en 8:a (dvs scatter templatens motsats) så kommer man tillbaka på bollhållarens ruta, Så på tredje scattern så kommer den att hamna automatiskt bredvid bollhållaren när den landar.

• @Juiblex, en bättre fråga kanske är: hur många ggr procentuellt har du lyckats träffa motståndarens bollhållare med en TTM? :D

• edited December 2020

hittade denna om scatter sannolikheter. Den kanske hjälper med räknandet

• edited December 2020

Jag får andra scattern till 2/8. Är det rätt om jag tänker: Om jag slår en 1:a på D8, sen på andra scattern slår en 8:a (dvs scatter templatens motsats) så kommer man tillbaka på bollhållarens ruta, Så på tredje scattern så kommer den att hamna automatiskt bredvid bollhållaren när den landar.

På andra scattern vill du komma till en ruta bredvid målet. Det finns fyra sådana möjliga rutor, därav 4/8.

EDIT: Nej nu fattade jag vad du menar. Andra scattern är antingen 4/8 eller 2/8 beroende på vad du slår på första scattern!

• @Duckwing tack för påpekandet, helt riktigt!

@kaju nästan, första scattern (som endast påverkar om du har 2/8 eller 4/8 på andra scattern), tredje scattern är endast 1/8.

@Pertan hehe har väldigt pricksäkra träd i mitt lag.

dom har den extraordinära skillen ”Tur-som-en-Tok” vilket ger en ca 51% chans att landa i den ruta som man vill.

har tyvärr inte sett om den skillen är med i BB2020 ännu....

• edited December 2020

Chansen att scattern träffar rätt torde alltså vara 4/8 x 4/8 x 1/8 + 4/8 x 2/8 x 1/8 = 0,046875

Inklusive bonehead och pass blir det 5/6 x 5/6 x 0,046875 = 0,032552... 3,3 %

EDIT: Om ogren måste göra en short pass (4/6) blir det 2,6 %

EDIT 2: Om det är en treeman som redan står bredvid en halfling att kasta (strong arm och struntar i om den rotar) så blir det 3,9 %.

Om det är ett troll (kanske äter upp sin goblin) blir det för quick pass: 2,7 % och för short pass: 2,2 %.

• @Duckwing ahh det kan stämma. Jag har bara fokuserat på hörnrutorna på första scattern!

• @Morn82

Intressant. Du skall alltså sikta bredvid din måltavla när du kastar en team mate.

• @Morn82 Det var lite nytt, trevlig läsning

• EDIT: Om ogren måste göra en short pass (4/6) blir det 2,6 %

längden på TTM spelar ingen roll.

och svaret på frågan är ju naturligtvis 50%. antingen så träffar du bollhållaren eller så gör du inte det.

• edited December 2020

Vem är Matte? Och vad frågade han?

• Hahaha! Helt rätt broccooli!

• @brocCooLi Vad menar du med att längden på TTM spelar ingen roll? Resultat 2 på tärningen blir ju fumble om du gör en short pass (2 - 1 = 1).

• ah, tänkte bara på de gamla TTM reglerna. har inte läst de nya men där stämmer det nog att de ändrat. min miss.

• Tror brocCooli tänker en treeman, iome att dom har strong arm så får dom +1 på att kasta och därför inte fumlar på 1-2.

• Ja, jag tar ju upp att chansen för en Treeman är bättre tack vare Strong arm

• edited December 2020

@brocCooLi Det är en -1 modifikation för TTM i BB2016, så för de som inte har strong arm eller accurate så blir en 2:a fummel vid short pass.

I BB2020 funkar det litet annorlunda

• det har du också helt rätt i @Duckwing.

är så van att bara tänka träd. varför skulle en göra TTM med andra lag? är ju svindåliga på det :P

• @brocCooLi håller med dig!

vem skulle vara så dum att en försöka en TTM med annat än träd?!?

• @Juiblex vem skulle vara så dum att en försöka en TTM med annat än träd?!?

någon som spelar ett riktigt stuntylag kanske?

• @grumplekins hahhahhahhaaa, bra försök!

men vi vet alla att Hallings är Kings and Queens of stunty! :-)

allt annat är bara gratis spp till motståndaren ::D

• > @Juiblex allt annat är bara gratis spp till motståndaren ::D

Ja, det är bara att blitza en gnoblar turn 16 med mino. Gratis SPP.

• @mikethemachine Fatta tydligen inte hur man quota..... :)

Det är nåt muppigt med funktionen. Konventionen har blivit att kopiera det man vill quota, och sen skriva ">" följt av en att till den personen innan man kopierar in citatet. Streamlined.

• Tack @grumplekins jag ska lära mig det någon gång :)

Sign In or Register to comment.