Spelbalans
Jag har lirat Blood bowl sen mitten av 90-talet. Jag tycker nu, precis som då, att Blood bowl är ett fantastiskt spel, galet roligt, spännande och taktiskt utmanade.
Blood bowl har kommit långt, mycket längre än jag hade trott det skulle göra när jag var liten. Det finns kupper och ligor över hela världen, det finns lagslag och nationella mästerskap i Blood Bowl! Otroligt!
Spelet och reglerna har tack o lov utvecklats och balanserats med tiden. När jag började fanns det sex olika lag att spela, Frenzy fortsatte tills man fick slut på steg, man kunde få +2 på både armor och injury slaget, regeneration var på 2+ och ingen fick köpa big guys eller secret weapons. Ganska spretigt
Det som fortfarande stör mig är de olika lagen fortfarande är så pass obalanserade, det är uppenbart vilka lag som är bäst att spela och vilka som är sämst. Jag förstår att det är svårt att uppnå en god balans i tabletop spel så som warhammer eller 40K eftersom det finns så många olika stats, figurer, vapen och extraregler att ta hänsyn till. Men i ett spel som Blood bowl, som faktiskt är ett hyfsat simpelt spel, kan jag inte riktigt förstå det. Varför ska endast hälften av lagen vara spelbara i turneringar på högre nivå när det finns 24 att välja mellan? Visst borde målet vara att alla lagen ska vara ungefär lika bra och att inga lag ska vara speciell dominerande eller överrepresenterade? Eller har jag fel?
Jag köper inte argumentet "det är bra att vissa lag är sämre för de som vill ha en större utmaning". Vill man ha en större utmaning tycker jag man ska spela med bara linemans, eller välja konstiga skills.
Speciellt tier 3 lagen lider såklart, för de är bara "humoristiska lag", som det inte är tänkt att man ska spela på allvar. Varför kan de inte vara "humoristiska" OCH spelbara på högre nivå?
Jag vet inte om GW bryr sig om Blood bowl längre, eller om living rulebook någonsin kommer att uppdateras igen. Men jag tror inte jag är ensam om att tycka att det finns ett behöv av en viss balansering, så att alla lagen till slut kommer att ligga mellan nuvarande tier 1 och tier 2. Några lag måste försämras och andra behöver förbättras. Har man lirat samma lag en länge tid vill man såklart inte se deras grundstats försämras, men jag tror det är ett måste om Blood bowl ska kunna bli mer balanserat på längre sikt.
Varför göra alla till just Tier1,5 lag och inte istället uppgradera tier2 och 3 till Tier1? Jag tror det är enklare att se över alla lagen och gör mindre förändring och behålla grundtanken med deras uppställning, än att göra större förändringar på en hel del lag.
Håller ni med eller är jag inne på fel spår?
Blood bowl har kommit långt, mycket längre än jag hade trott det skulle göra när jag var liten. Det finns kupper och ligor över hela världen, det finns lagslag och nationella mästerskap i Blood Bowl! Otroligt!
Spelet och reglerna har tack o lov utvecklats och balanserats med tiden. När jag började fanns det sex olika lag att spela, Frenzy fortsatte tills man fick slut på steg, man kunde få +2 på både armor och injury slaget, regeneration var på 2+ och ingen fick köpa big guys eller secret weapons. Ganska spretigt
Det som fortfarande stör mig är de olika lagen fortfarande är så pass obalanserade, det är uppenbart vilka lag som är bäst att spela och vilka som är sämst. Jag förstår att det är svårt att uppnå en god balans i tabletop spel så som warhammer eller 40K eftersom det finns så många olika stats, figurer, vapen och extraregler att ta hänsyn till. Men i ett spel som Blood bowl, som faktiskt är ett hyfsat simpelt spel, kan jag inte riktigt förstå det. Varför ska endast hälften av lagen vara spelbara i turneringar på högre nivå när det finns 24 att välja mellan? Visst borde målet vara att alla lagen ska vara ungefär lika bra och att inga lag ska vara speciell dominerande eller överrepresenterade? Eller har jag fel?
Jag köper inte argumentet "det är bra att vissa lag är sämre för de som vill ha en större utmaning". Vill man ha en större utmaning tycker jag man ska spela med bara linemans, eller välja konstiga skills.
Speciellt tier 3 lagen lider såklart, för de är bara "humoristiska lag", som det inte är tänkt att man ska spela på allvar. Varför kan de inte vara "humoristiska" OCH spelbara på högre nivå?
Jag vet inte om GW bryr sig om Blood bowl längre, eller om living rulebook någonsin kommer att uppdateras igen. Men jag tror inte jag är ensam om att tycka att det finns ett behöv av en viss balansering, så att alla lagen till slut kommer att ligga mellan nuvarande tier 1 och tier 2. Några lag måste försämras och andra behöver förbättras. Har man lirat samma lag en länge tid vill man såklart inte se deras grundstats försämras, men jag tror det är ett måste om Blood bowl ska kunna bli mer balanserat på längre sikt.
Varför göra alla till just Tier1,5 lag och inte istället uppgradera tier2 och 3 till Tier1? Jag tror det är enklare att se över alla lagen och gör mindre förändring och behålla grundtanken med deras uppställning, än att göra större förändringar på en hel del lag.
Håller ni med eller är jag inne på fel spår?
Comments
Man har fixat en del här
Ska man få det balanserat över hela TV-spektrat för alla lag så blir det minst lika jobbigt att speltesta som whfb eller 40k...
Men lite förändringar behövs om man vill att de sämsta lagen ska ha en chans. Detta medför mer mångfald i turneringar/ligor och det blir roligare att spela.
Killstacken behöver fixas också..
http://www.plasmoids.dk/NTBB2014.pdf
Sen så är det ju oerhört svårt att balansera om vissa lag naturligt är bättre på låg tv (norse t.ex) medan vissa är kassa på låg tv men klart bättre på hög tv (chaos/nurgle t.ex).
Ett steg som borde tas är när det gäller turneringar där det är väldigt flexibelt med regelsättning och man där lättare kan ge de dåliga lagen större handicap. Även om lag i tier 2 får nån extra skill så är det sällan man ser något lag där som lyckas bra (förutom Slann som verkar lite op nu då ). Tier 3 hamnar så gott som alltid bland de sista lagen och spelas mest för att de är roliga att spela - men skulle nog vara ännu roligare om man hade lite större chans också.
Sen hur man ska göra detta kan ju diskuteras en hel del. Ännu fler skills? Nån statboost extra? 100 extra tv för att få ett bättre lag? Gratis Morg till all stunty(?!)
Jag gillar AV8 på Human Catcher
Mummie skall ha Mighty Blow!!!
Jag skulle hellre se Guardians med AV8 och ta bort decay och införa Thick Skull på alla i khemri laget.
Men i slutändan så blir lagen så bra som man slår med tärningarna, tur med cash, tur med skador etc.
Ett tag hade mitt orclag två ST4 Blitzers och ibland kunde Varag vara med, då blir det liksom 7 ST4 spelare + ST5 troll... Ganska jobbigt för ett lag med många skills utan statsökningar. Ibland kan faktiskt en spelare ha för många skills om det inte blir statsökningar.
Har två black orcs som steg i sista matchen, och jag vet inte vad jag skall välja.
4429 block, mighty blow, guard, regeneration
44210 block, mighty blow, guard
-väljer mellan stand firm, och piling on på båda
Tror hela blood bowl skulle vinna mycket på om alla lagen låg närmare varandra, men inte för den delen bli mer lika. Inte helt enkelt att lyckas med iof.
Kan tycka att om man verkligen ville väga upp tier 2 och 3 lagen i turneringsspel varför får de då inte fler skills efter match 3 än tier 1 lagen?
Hur kan en Black ork få regeneration?
Hans farsa är vampyr!!!
Jag vann chaos cupen vi kör vart annat år i ligan. Ligger även inne med en wizard för 50k från dungeonbowl.