Mutations
Jag skulle vilja diskutera mutationer lite eftersom jag tycker de är en viktig och rolig del av Blood Bowl och eftersom några lag har det som sin stora fördel.
Jag har alltid tyckt att mutationer i Blood bowl har varit lite lame (i alla fall efter 3rd ed). Det finns så mycket roliga mutationer som man fluffmässigt skulle kunna göra intressantare och samtidigt skapa en bättre spelbalans. De lag som kan ta mutationer idag är oftast ganska dåliga lag eftersom de börjar med så få skills (förutom skaven och chaos dwarf), men har god potential i form av bla mutationer.
Skulle gissa på att mutationen Claw väljs mer än alla andra mutationer tillsammans. Gissningsvis för att Claw är så otroligt bra och övriga är så otroligt mediokra. Klart det alltid är bra att ha en spelare med Extra arm i laget och ibland kanske man vill bygga en specialspelare, typ gutter runner med horns eller en minotaur med tentacles. Men Claw är alltid bäst och övriga mutationer är ganska ointressanta.
Jag hävdar att Mutation skills borde vara mer än vanliga skills. Har man tränat extra länge på dodga, ja då blir man bättre på att dodga, men om det har vuxit ut ett extra huvud på kroppen borde det få fler effekter än att man kan dodga lite bättre, eller hur? Det borde inte bara vara fördelar heller, måste vara jobbigt att ha ett till huvud med sin egen personlighet och hjärna när man är på Blood Bowl planen under stress och adrenalinet pumpar.
Jag skulle alltså vilja se att mutationer skiljer sig ifrån de flesta andra skills och ger spelaren mer än bara en fördel, men att det också kommer till ett pris och ger minst en nackdel också. Kan tycka att en spelare med en mutation ska få en högre potential än om han hade fått en "vanlig" skill men att han samtidigt också ska bli lite svårare att spela. Om spelaren har flera mutationer kan han bli riktigt jobbig att hantera, men har samtidigt möjligheter till otroliga prestationer.
Att få mutationer är fluffmässigt en väldigt slumpartad process, oavsett om de är gåvor ifrån chaos gudarna eller warpstone bieffekter. Enligt fluffet borde man alltså slumpa ut mutationer och slå på en tabell om en spelare väljer att ta en skill ifrån den kategorin, som i 2nd ed. Men det är på tok för dåligt spelbalansmässigt nu i 6th och istället kanske någon begränsning borde sättas, typ max 1 mutation X per två andra mutationer i laget?
Vad tycker ni om mutationer? Visst borde man kunna gör dem intressantare än 90% claw till chaos basher lagen?
Jag har alltid tyckt att mutationer i Blood bowl har varit lite lame (i alla fall efter 3rd ed). Det finns så mycket roliga mutationer som man fluffmässigt skulle kunna göra intressantare och samtidigt skapa en bättre spelbalans. De lag som kan ta mutationer idag är oftast ganska dåliga lag eftersom de börjar med så få skills (förutom skaven och chaos dwarf), men har god potential i form av bla mutationer.
Skulle gissa på att mutationen Claw väljs mer än alla andra mutationer tillsammans. Gissningsvis för att Claw är så otroligt bra och övriga är så otroligt mediokra. Klart det alltid är bra att ha en spelare med Extra arm i laget och ibland kanske man vill bygga en specialspelare, typ gutter runner med horns eller en minotaur med tentacles. Men Claw är alltid bäst och övriga mutationer är ganska ointressanta.
Jag hävdar att Mutation skills borde vara mer än vanliga skills. Har man tränat extra länge på dodga, ja då blir man bättre på att dodga, men om det har vuxit ut ett extra huvud på kroppen borde det få fler effekter än att man kan dodga lite bättre, eller hur? Det borde inte bara vara fördelar heller, måste vara jobbigt att ha ett till huvud med sin egen personlighet och hjärna när man är på Blood Bowl planen under stress och adrenalinet pumpar.
Jag skulle alltså vilja se att mutationer skiljer sig ifrån de flesta andra skills och ger spelaren mer än bara en fördel, men att det också kommer till ett pris och ger minst en nackdel också. Kan tycka att en spelare med en mutation ska få en högre potential än om han hade fått en "vanlig" skill men att han samtidigt också ska bli lite svårare att spela. Om spelaren har flera mutationer kan han bli riktigt jobbig att hantera, men har samtidigt möjligheter till otroliga prestationer.
Att få mutationer är fluffmässigt en väldigt slumpartad process, oavsett om de är gåvor ifrån chaos gudarna eller warpstone bieffekter. Enligt fluffet borde man alltså slumpa ut mutationer och slå på en tabell om en spelare väljer att ta en skill ifrån den kategorin, som i 2nd ed. Men det är på tok för dåligt spelbalansmässigt nu i 6th och istället kanske någon begränsning borde sättas, typ max 1 mutation X per två andra mutationer i laget?
Vad tycker ni om mutationer? Visst borde man kunna gör dem intressantare än 90% claw till chaos basher lagen?
Comments
Så fort en chaos dwarf slår dubbelt så blir det claw.
När ett av våra chaos dwarf team vann chaos cupen blev det hypnotic gaze på hobgoblins och givetvis claw på dwarfs.
Jag vann med mina orcer och då valde jag regen på en blackorc och en lineorc. Kanske inte det bästa, men det har hjälpt de få gånger någon blivit badly hurt eller mng. Hade de haft claw hade det blivit ett pris på deras huvud.
Jag är ytterst skeptisk till tanken att gå åt WFB som de var förr med den slump och oreda det ställer till. Det räcker med grodor och vampyrer.
Min frågeställning är:
Vore det inte både logiskt och taktiskt intressantare att en mutationer fick fler betydelser än bara en?
Vet inte vilken slump och oreda du refererar till, men Slann team har väl ingen slumpbaserad nackdel som vampyrernas bloodlust?
Vad gäller mutationer håller jag med om att vissa väljs färre gånger än andra men håller också med om att spelstil och ligamiljö /-kultur också är avgörande. Sen har de väl dragit ner mutationernas effektivitet så att förbättra dem blir väl då någon slags återgång eller kontraproduktivt?
Jag tycker det skulle vara kul om mutationerna inte var så platta och tråkiga som de är nu, utan var lite en egen dimesion av skills, vilket jag kan tycka logiskt och fluffmässigt de borde vara - att ha en extra arm borde väl påverka spelaren mer än att han blir bättre på att hanterar bollen, tex hans blockningsförmåga.
Jag har inte svaren på hur man skulle få det spelbart och balancerat, men håll med om att det är en kul ide som ligger i Blood bowl anda.
Vi har några brutala lag i Mafoc, ett chaos lag som spelat 150 matcher!!! Ganska brutalt!! Nurgle med många claw+mb kombo och chaos dwarf med några av samma virke.
Jag själv har börjat maxa dirty player och i helgen foulade jag oavbrutet på chaoslaget, och då börjar det bli mer slakt än bollspel.
Och på sikt blir av8 hårt drabbade som saknar generell snabbhet och hög agility.
Jag vet inte hur man tänkt, men redan för något år sedan ville jag ta bort kombo claw+mb.
Den dödar långvariga ligor, andra lag måste investera i dirty player för att få lika medel mot det.
Jag hade tänkt mig två positiva effekter av mutationen och en negativ.
Ex: Two heads: +1 på dodge, plus blir spelaren KO, måste man rulla igen och se vad som händer med det andra huvudet, endast KO om båda resultaden visar det, cas oförändrat. Det negativa skulle kunna vara något kring att de båda huvdena inte kan hålla sams under stress, typ tappar tacklezoner vid en fail med bollen ett turn.
Bara ett exempel. Det ska såklart inte vara två för bra positiva, men inte heller för grov negativ effekt.