Khorne Daemons

edited June 2014 in Taktik och lagbyggen
Jag har provat att lira Cyanides Khorne Daemons och undrar vad ni tycker om det laget.

Khorne Daemons Teams

Qty Title Cost Ma S Ag Av Skills Normal/Double
0-16 Pit Fighter 60,000 6 3 3 8 Frenzy GP/AS
0-4 Bloodletter Daemon 80,000 6 3 3 7 Horns, Juggernaut, Regeneration GAS/P
0-2 Khorne Herald 90,000 6 3 3 8 Frenzy, Horns, Juggernaut, GS/AP
0-1 Bloodthirster 180,000 6 5 1 9 Loner, Wild Animal, Claw, Frenzy, Horns, Juggernaut, Regeneration S/GAP

0-8 Re-Roll counters: 70,000 gold pieces each

0-1 Apothecary

Först när jag fick höra att Cyanide hade hittat på ett eget lag ur tomma intet (för att sälja fler spel såklart) istället för att implementera några av de semi officella lagen (chaos pact, slann, underworld, bretonnia osv) blev jag lite sur då jag verkligen inte litar på Cyanide att komma upp med ett bra och balanserat lag. Sen är jag ju också av den uppfattningen att Blood bowl just nu egentligen inte behöver fler lag utan först och främst behöver bättre balans mellan de 24 lag som redan finns.

Men efter att ha lirat ett gäng matcher med Khorne Daemos måste jag säga att Cyanide otroligt nog har gjort ett bra jobb! Khorne är ett svårt lag att spela eftersom nästan alla har frenzy, det finns inga bollskills och de skills som finns är mest fokuserade på blitz action, men efter Team value 150 kan de bli ganska farliga - precis som ett chaos lag brukar vara.

På SM vann jag en snygg Khorne bloodthirster ifrån vorticeminiatures och funderar nu på att tillverka ett Khornelag, men jag har flera andra lag som jag också funderar på att bygga OCH dessa andra lag vet jag att jag kan lira på turneringar.

Så till mina frågor:
#1.Vad tycker ni om Khorne, kan det vara ett intressant lag att lira?
#2.Tror ni att Khorne kommer att bli ett officiellt lag som man kommer kunna lira med i ligor och på turneringar framöver (eller ska jag bygga ett annat lag istället)?

(gillar för övrigt Slaanesh laget ni har speltestat en del)

Comments

• Khornelaget är inte plockat ur intet. Det har speltestats en tid under annat namn.

Jag tycker det känns som ett balanserat lag som tillför en ny smak på spelet.

Det kommer nog ta ett tag innan Khorne blir officiellt, dvs tillåtet på NAFsanktionerade turneringar, men det finns redan ligor där det är tillåtet, t ex i Örebro.
  • edited June 2014
    I Göteborg har vi tillåtit Khornelaget i GOBBLs ligor. Det har fungerar ganska fint. Har dock bara en som spelar dem. Jag tycker de verkar ganska balancerade, men det är svårt att avgöra då om de är det eller ifall det endast reflekterar coachens förmåga. Jag tror dock att de inte kommer tillåtas på turneringar förän om tidigast ett par år så håll inte andan ;) du har gott om tid att bygga ett fint lag.
  • edited June 2014
    Jasså de har testats under lång tid, det förklarar hur de kan vara så balanserade.

Ja jag gillar laget, men det är som sagt svårt att lira med. AV7 är inte kul att ha på några i ett basherlag :)
    Kul att höra att det liras på flera ställen i landet.

Får väl lägga det laget en bit bak i kön av lag som ska byggas :(
  • Jag lirade laget i BUBBLE 8 och Stareater lirar dem nu i BUBBLE 9 (Umeå). När man slagit ett gäng dubblar och fått guard på minst hälften av sina Pit Fighters är det ju klart enklare att spela med dem om jag säger så ... Jag tycker de funkar bra - både bra och dåliga på vissa saker - och jag hoppas de hamnar i den officiella listan till slut.

Jag fattar egentligen inte varför Nurgle ska ha ett eget kaoslag men ingen annan så jag hoppas på både dessutom Slaneesh och Tzeentch i slutänden.

Sen hoppas jag också på ett jämnare spelfält så lagspridningen kan bli större oavsett regelpack för skills och sånt på turneringar. Kommer jag hitta på ett eget (givetvis också bäst) system: NEJ. Väntar snällt på någon annas jobb.
  • Tycker att laget är rätt så roligt och lite speciellt med all frenzy. Tycker definitivt att de med lite mer speltestning till kan få vara med i de officiella reglerna. De är ett slags kaos-amazon-hybrider.

Amazoner för att många spelare har amazon-liknande statline med 6338. Få spelare som kan ta guard på vanlig roll, fast det är den skill de behöver mest.

Chaos för de har inga grundläggande skills som block eller dodge, utan horn från början samt att de har en Mionotaur-liknande big guy.

Är utan tvekan ett av de sämre lagen att försvara med eftersom frenzy gör det svårt att positionera spelare exakt där man vill efter en block. I anfall är de oerhört bra på att knuffa undan spelare och öppna väg för en lös cage. Inte så bashiga som jag trodde innan jag spelade dem, men detta kompenseras med att deras AV8 håller mycket bättre än andra AV8-lag jag spelat.

Rent statiskt kan jag säga att nästan alla matcher där jag fått börja med bollen i anfall och under mitt anfall kan få bort ett par spelare från motståndarens lag så har jag vunnit. De gånger motståndaren börjat med bollen har jag desperat kämpat mot, tappat ett par spelare och sedan förlorat matchen för jag får inte av motståndarens spelare av plan.

Mitt personliga tips med detta lag är att Horns-Juggernaut-Strip Ball-Dodge är en oerhört bra kombo om man vill ha blitza loss bollen från en bollhållare.
  • Jag håller med, det är båda en fördel och nackdel att ha frenzy på alla spelare.

Det är dock lite märkligt att ingen i detta chaoslag får ta mutationer. Kan förstå att demonerna inte muteras, eftersom de nog är vana att ha chaoskraften i närheten, men pitfighters borde rent fluffmässigt kunna muteras kan jag tycka. Men då kanske de blir för bra?
  • Rent fluffmässigt hatar ju Khorne Tzeentch den store muteraren och är ingen fan av mutationer utan snarare magiskydd och +25 attacker.
  • Ah, jag förstår. Då är det som det ska.
Sign In or Register to comment.