Optimala orker

edited June 2014 in Turneringar
Jag och @Pellevin hade när vi pratade i helgen lite olika syn på hur man bygger orker till EuroBowl. Jag tänkte att vi kunde vädra våra åsikter här för att sprida lite kunskap till kommunityn i stort.

Som jag ser orker så är man stark och kan hantera de flesta lag styrkemässigt bra. Bristerna man har är i mobilitet och det är ffa alvlagen jag har svårt att klara av. Där av vill jag ha tackle, alt. frenzy samt möjlighet att ha med två throwers defensivt för att kunna negligera kick en del. Mitt bygge är:

4 bob
4 blitzers
2 thrower
1 gobbo
1 troll
2 rerolls
1 apo

Skills blir för runda 1: Guard (blitzer), Tackle (blitzer), Block (Bob)
Skills för runda 2: Guard (blitzer), Tackle/Frenzy (blitzer), Block (Bob)

Är man en rerollbrännare av rang tar man leader (thrower) istället för block (bob) runda 1 men spelar man konservativt skall 2 rerolls räcka fint.

Ni kommer få möta detta, eller något väldigt snarlikt nästa turnering vi ses, jag måste höja min ork ranking igen så jag slipper bli ifrågasatt ;)

Comments

  • Kick kan vara en jobbig skill att möta som orc och två throwers hjälper ju mot detta. Själv kanske jag skulle byta ut thrower+gobbo mot lineman+reroll istället (om jag räknar rätt) - mycket för att jag inte tycker att man ser så många lag som har kick - samt att jag inte är nåt fan av gobbon. De enda jag kommer på på rak arm som nästan alltid har kick är skaven, samt att wood elfs har det rätt så ofta.
  • Vilket är dom två lag som orker borde vara mest orolig mot Skoberget? :-)
  • JohnnyD wrote: »
    Vilket är dom två lag som orker borde vara mest orolig mot Skoberget? :-)
    I liga har det oftast varit chaos och nurgle pga all claw vilket inte är så aktuellt här. Där har jag gärna en offensiv och en defensiv thrower... Som Lard säger så verkar det ju vara alver som sagt. Annars borde orcher vara mest oroliga när dom möter mig ;)

    Men nu svamlar jag...

    En helt annan tanke: Är det värt att skippa en guard på en blitzer (om man inte har så mycket problem i bashandet) och istället köra med en thrower och ge honom kick off return? På så sätt negligerar man kick skillen samt att du mot lag utan kick kommer att få chansen på att fånga bollen ~50% av gångerna. Får man in bollen i cagen turn 1 så brukar det oftast vara rätt lugnt för orcher.
  • edited June 2014
    Kick-off return är ett alternativ men det är även en skill du bara använder en gång under en match (om du inte släpper in mål då...). Guard använder du hela tiden, både offensivt och defensivt och det är viktigt i skyddandet av din cage. Jag skulle hellre släppa block på boben än guarden så kanske att byta den mot kick-off return.

    Sedan är det inte så belastande att ha 2 AV8 spelare på plan (fråga dvärgar). Att dessutom ha två gossar med sure hands gör att man inte blir lika rädd för att förlora en av dem. En Wood elf/skaven coach som möter orker med bara en thrower siktar på denne hela tiden och kan lyckas ta bort honom för att sedan få fritt spelrum med strip ballandet. Med två sker inte det lika lätt.

    @Pellevin förespråkar alternativet att ta 0 throwers och ge en blitzer sure hands istället. Det löser det hela på ett annat sätt, som han själv skall få plädera för.
  • Jag brukade köra utan troll och då få 12 spelare, 3 RR och apo vilket var väldigt nice men saknar lite punch mot vissa matchups för att inte nämna andra orcs. Det positiva med den lineupen är att kunna ställa 3 lines på LOS och att spara throwern i reserves när man spelar defence (så slipper man oron över att tappa honom innan han skall göra sitt jobb). Jag börjar ofta som defence när jag spelar bash.

    Det jag tror att jag skulle göra för Eurobowl om jag lirade orcs är:
    1x Troll
    4x Blitzer
    4x BoB
    1x Thrower
    1x Lineorc

    1x Apo
    3 RR

    Första skillval: Tackle (Blitzer), Mighty blow (Blitzer) & Block (BoB)
    Andra skillval: Guard x2 (Blitzer) & Block (BoB)

    På grund av trollet är jag inte lika beroende av att börja med guard och säkrar istället chansen på utdelning genom strategiska blitzar med mighty blow (eller tackle beroende på målet). Det för att jag tycker orcs är ganska beroende av ett spelarövertag för att vinna mot många lag och även om man kan vinna ändå så är det ett stort plus.

    Varför jag tar guard i andra vändan är för att nu kommer alla lag som vill ha flera guard ex. amazoner, dvärgar och andra orcs ha de guard de kommer att spela resten av turneringen med och då blir behovet större att själv kunna möta det med annat än råstyrka.

  • Jag har med viss framgång kört med:

    1 Troll
    4 BOB
    4 Blitzer
    1 Thrower
    1 Lineorc
    1 Gobbo

    3 RR
    1 Ass Coach

    Jag vill ha möjlighet till en OTS, och får i snitt en per turnering. Gobbon är även bra som filler om oledolyckan är framme, och jag tar in honom om jag har några få turns på mig att scora. Att ha en extra kompis med MA6 är ofta guld värt och skulle t ex ha räddat mig från min förlust mot Mufflo igår om inte Nuffle hade avböjt min ansökan om extrasteg.

    IMHO ligger orcernas övergripande relativa styrka som lag i att deras spelare är felaktigt prissatta. BOB i viss mån, och definitivt Blitzern är för billiga. Throwern däremot är för dyr. Så redan på metanivån blir det svårt att försvara flera Throwers. Och till skillnad från Lard tycker jag att det är besvärligt med AV8 på någon enstaka spelare.

    Jag sätter aldrig Guard på Blitzers i turneringsspel. De skall inte vara inne i gröten, utan röra sig runt den. "Float like a butterfly, sting like a bee." Mot de flesta lagen har man så mycket styrka att man kan stå emot, och ofta även besegra dem i grötiga situationer. I andra skilldealen brukar jag ge ett par BOBar Guard, för då har andra lag så mycket sånt att det behövs för att hålla emot.

    Men matcherna vinns ofta inte i gröten, utan runt den, och då vill jag ha blitzers som specialister för att med precision skapa fördelar i form av hot som måste beaktas.
  • På Danish open kommer jag att köra

    4 bob
    4 blitzers
    1 thrower
    2 line
    1 troll
    3 rerolls

    Startar med Guard, Tackle, Frenzy på Blitzerna och Block på en BOB. Med 3+3 skilval hade nog BOB-Blocken åkt och dag två en extra guard på en blitzer och BlockGuard på Bobsen tillkommit.
    Min ide är att ha throwern som sistaalternativ på förvar, gömma frenzyblitzern centralt så mycket som möjligt för att skydda flankerna med surf hotet.
    Är också rädd för hotet med Kickskill/press som orclag. Skulle gärna höra hur folk tycker att man ställer upp på offense i det läget för att samtidigt inte bli sönderprsessad vid djupkickar och inte bara ge bort bollen om man skulle få en ok blitz på kickofftabellen och bollen är placerad kort.
  • Möter jag någon med kick och snabba fötter så ställer jag Bobs och trollet på linjen samt täcker för blitz ordentligt. Throwern hamnar en ruta bakom mittrutan och en blitzer en eller två steg framför mittrutan. Det går också att lägga till en blitzer och skapa en trekant kring mittrutan där throwern har samma position och utgör spetsen. Brukar göra det med ghouls i undeadlaget ibland. Det finns ju inget perfekt sätt att försvara sig mot kick i en uppställning men du kan ju alltid styra om du vill att motståndaren lägger den djupt eller högt beroende på i vilken turn matchen är. Jag ser många som crowdar linjen helt i onödan för att få 2 extra blockar och sedan förlorar mot skaven/woddies för att de tar en KO och sedan tar de bollen och gör mål.
  • är troll verkligen bra i detta format?
    känns som de behöver en drös skills för att vara värda att ha med...
  • Trollet är bra för att det är så billigt. Men du vill helst inte göra så mycket med henom, utan mest binda upp ett par mindre gubbar. Och så behövs trollet om du vill kasta gobbon för OTS.
  • +1 på Pellevins inlägg.
Sign In or Register to comment.